به نام خداوند مهربان
با سلام خدمت دوستان عزیز
در خدمت شما هستیم با یک میز گرد فرهنگی
و اما سوالها:
سوال : یک دلیل منطقی بیار که چرا من باید هر کاری رو که دین گفته بکنم
مثلا تو ماشین صدمیلیونیم سک نیارم. چرا،سگ؟ نجسه،
اصلا کی گفته
آرش:من کاری ندارم دین گفته سگ نجسه یا نجس نیس .
ولی خودم از حیوانها مخصوصا سگ و گربه متنفرررم .
ولی اگه کسی تو ماشین خودش سگ داشته باشه من مشکلی ندارم
به شرطی که من توی اون ماشین نباشم . به خودش مربوطه ...
بیتا:هیچ حیوونی نجس نیست
چ سگ یا گربه یا مثل اونا
اما جای هر حیوونی هم توی خونه و ماشین نیست
ملینا:-آخه کی گفته گربه نجسه اوا ببخشید سگ نجسه؟
عاغا من با همه این نظریه ها مخالفم
و فقط نظر خودمو قبول دارم و پیشنهاد میکنم شما هم نظر منو قبول داشته باشین
نظر من اینه که همه حیوونا خوبن جز خاله سوسکه و آقا موشه!
من عاشق سگ های پا کوتاه و کوچولو هستم
نگهداری از اونارو هم چه تو ماشین و چه تو خونه و هرجا آزاد اعلام
میکنم
با نظر آرش هم هر چی باشه کاملا مخالفم
لدر :
سگ قطعا نجس هستش و حالا اينكه تو ماشين صد ميليوني باشه يا توي يه رنوي 1 ميليوني نجس نجسه با اب
زمزم هم بشورنش باز هم نجسه
حتي گفتن كه اب نيمخورده سگ رو دور بريزين و ظرفش رو با خاك خشك خاك مال كنيم و جرا نكفتن گربه نجسه و يا
گوساله و برخي حيووناي ديكه حالا اكر كسي قبول نداره دليل بر نجس
نبودن سگ نيست اكر كسي گفت خدا نيست يعني واقعا خدا نيست؟؟؟
سوال :
-نظرت در مورد حجاب داشتن در ماشین شخصی خودت چیه . ماشین حریم خصوصیه ؟ می تونی حجاب
نداشته باشی
آرش:: بله ماشین حریم خصوصی محسوب میشه . مشکلی ندارم خانمم حجاب نداشته باشه .
البته بیرون ماشین هم مشکلی ندارم ولی ماشین کاملاااا شخصی
محسوب میشه .
بیتا:من حجابو ضروری میدونم چه ماشین حریم شخصی آدم باشه یا نباشه
ملینا:
من خودم که آدم راحتی هستم و همسرم نیز با این مسئله
مشکلی نداره!
ولی خب هر چی حدی داره و من همیشه حد خودمو میدونم ولی اگه یه روزی ایران آزادی غربو داشته
باشه منم میشم همرنگ جماعت
لدر :
ماشين خودش يه وسيله خصوصيه اما حريم خصوصي حساب نميشه وقتي كسي با وسيله نقليه خودش مياد تو
مكانهاي عمومي مثل خيابون و بارك و باغ و دشت و دمن
و...يعني تو جاهاي عمومي اومده بس نميتونه هر كاري كه خواست تو ماشين انجام بده جون جزء حريم خصوصي
نيست و قانون بايد باهاش برخورد كنه.وقتي توي ديد مردم باشي
حريم خصوصي معنايي نداره
سوال
این جمله الان اوضاع خیلی عوض شده. دنیا داره پیشرفت می کنه ولی ما هنوز موندیم
توی حجاب و سگ و ...!
آرش:بله کاملاااا موافقم همه در حال پیشرفت هستن ما هنوز تو بحث سگ و گربه و نجاست و حجاب
واقعا تاسف آوره .
بیتا:علاوه بر حجاب و نجاست توی این زمونه باید چیزای دیگه رو هم سنجید
ملینا :کی گفته ماها عقبیم اتفاقا ایرانی ها تو همه چی حرف اول ٬دومو میزنن !
ماشالله به این همه ابتکار- نوآوری- خلاقیت
علم - ادب - بی ادب- حجاب - بی حجاب - عاقل - مست -دیوونه- ...ما ایرانی ها کلا آدمهای خاصی
هستیم
لدر:
نه ربطي نداره ما هم داريم بيشرفت ميكنيم هر جيزي جاي خودش يعني ميشه كفت جون دنيا بيشرفت كرده و ما
هم داريم بيشرفت ميكنيم مثلا ديكه به حلال و حرام توجه نكنيم
و يا حق ديكرانو ضايع كنيم,
پرچم ما به عنوان یک کشور مسلملان در حال پیشرفت بالاست و اجانب از همین رعب و وحشت داره.
سوال
اصالت رو در چی می دونی ، مدل های روز اروپا و آمریکا رو دنبال می کنیم از تو ماهواره و پاساژای بالا.
تا ببینیم چی مد شده تا بترکونیم! این یعنی اصالت؟
مدل شلوار شلِ از کمر افتاده ی تا نصفه پایینِ در حال افتادن!این یعنی اصالت ؟
یا مثلا مدل موی کوهان شتری که خانمها درست می کنه!
یا همین جورابایی که جدیدا خانمها به جای شلوار پاش می کنه!
آرش:من خودم اهل مد و این چیزا نیستم به نظرم این کارها عقده بازیه
خودم همیشه ساده لباس میپوشم ولی هرکی هم میخاد طبق مد رفتار کنه به خودش مربوطه ولی من
خوشم نمیاد عقده بازیه .
بیتا:اصالت واقعی انسانیته اگه انسان باشی هیچ تیپ و مدی برات مهم نیست
جز اونی که میپوشی
ملینا:اصلا اصالت ربطی به مد نداره!
مد یه چیزیه که هر لحظه در حال تغییره ولی آدم اصیل همیشه اصالت خودشو حفظ میکنه و تغییرات
بیخود به ظاهر و باطن خودش راه نمیده
من متاسفانه با همه چیزهای مد شده روحیم سازگار نیست
البته مخالفتی هم با کسی ندارم صلاح خویش خسروان دانند
من که با همه جور آدمی کنار میام
لدر:
اصالت خودش يه جمله كامله
اصالت قطعا توي لباس و سواد و پول نيست
اصالت ريشه توي وجود ادمها داره.
با هر نوع تيبي که امنيت اجتماعي رو بهم بزنه، مخالفم
اصالت قطعا توي لباس و سواد و پول نيست
اصالت ريشه توي وجود ادمها داره.
با هر نوع تيبي که امنيت اجتماعي رو بهم بزنه، مخالفم
گوشت خوک! اروپایی ها که الان اینقذه پیشرفت کردن لابد از خوردن گوشت خوک بوده دیگه! لابد آدما رو
با هوش می کنه! البته آفریقایی ها و تایلندی ها و ... هم گوشت خوک می خورن ولی هنوز پیشرفتشون
شروع نشده. چون اروپایی ها چند صد ساله دارن گوشت خوک می خورن ولی اینا تازه شروع کردن!
گمونم اگر از خوردن گوشت خوک خسته نشن، اینا هم یه روز پیشرفت کنن! ولی ما چی؟ تا زمانی که
این تعصبات خشک رو داریم همینجایی هستیم که هستیم. گوشت گوسفند! گاو، مرغ، بوقلمون، شتر
مرغ، شتر،بلدرچین، آهو، گوزن. ایناهم شدن گوشت؟! اصلا ما ایرانی ها فقط تقلید می کنیم از اسلام!
آرش:در مورد غذا باید بگم اونم هرکی هرچی میخوره به خودش مربوطه ولی
من به غذاهای ایرانی عادت دارم .
کلا نمیتونم فکرشو کنم از این جک و جونورا بخورم .
حس میکنم بالا میارم .
فقط غذاهای ایرانی و فست فودهای خودمونو دوس دارم
بیتا:پیشرفت ب خوردن گوشت خوک و بز و گوسفند نیست
به اینه ک چجوری از عقل و درایت خودت استفاده کنی و تواناییت بهره ببری
ملینا:خدارو شکر که یه ایرانی هستم چون منم اگه یکی از این اروپایی ها بودم مجبور بودم
از گوشت همین حیوون های زشت و بد هیبت بخور! آخ حتی تصورشو که میکنم حالت تهوع
میگیرم ...
لدر:
خوردن گوشت خوك كه خب به خود اونها ربط داره اونها انقدر اشغال ميخورن كه گوشت خوك توشون غيب شده
اما بيشرفت اروباييها كه شكي نيست استعمار بزرگترين علت بيشرفتشون بوده
ترمزز ماشینم ای بی اسه! دیگه هم نیازی به نوشتن یا الله و ان یکاد و اینا پشت ماشین نیست تا
حفظمون کنه!!!
البته هستند کسایی که ماشینای بالای 400 میلیون سوار میشن و مذهبی هم هستند. به نظر من اینا
بین مذهب و تکنولوژی گیر کردن! تعدادشون هم خیلی زیاده. برای همینه که پیشرفت نمی کنیم!
آرش:اینکه آدمهای مذهبی حتما باید
بدبخت باشن و ماشین میلیونی سوار نشن من مخالفم
و همینطور با این حرف که همه میگن هرکی
ماشین میلیونی سوار شه کافره . نه اصلااااا ربطی نداره .
چ ماشین مدل بالا داشته باشی یا یک فرقون مهم اینه ک خدا رو کجای زندگیت قرار بدی
ترمز ماشینت هر چی میخواد باشه باشه خیلی زر بزنی و بخوای خدارو فراموش کنی یجوری ترمزت میبره و میفتی تو دره جهنم که خودتم باورت نمیشه!
ترمز ماشين بادي و كازي روغني و اي بي اس و يا هر جيزي باشه دعا باعث ارامش خاطر ميشه/دعا روح ادمو جلا
ميده
حالا خودتون قضاوت کنید
تشکر
m رو ندایم ؟
ههه
سلام رسیدن بخیر
حالا چرا E=mc2 ؟
m رو ندایم ؟
اولین ضرر و زیان بزرگ و مهلک روحی، روانی و معنوی، از ناحیهی سبک شمردن و یا نادیده گرفتن حکم خدا و ترجیح محبت غیر و آن هم محبت «سگ و خوک» به محبت عبادت و اطاعت پروردگار منان متوجه انسان میشود.
ضرر مهلک بعدی، ریشه در حقارت روحی و تعلقات و به ویژه محبت آدمی که شاکلهی او را میسازد، به خاطر انس با یک حیوان، آن هم حیوان پلید و نجس دارد.
به عنوان مثال: در سگ، صفات خوبی وجود دارد (خداوند هیچ چیز بدی نیافریده است، بلکه چگونگی ارتباط و نحوهی بهروری به خوب و بد تقسیم میگردد). در سگ حتی صفاتی وجود دارد که برای انسان حسنه محسوب میگردد. مانند: وفاداری، منعم شناسی، شاکر بودن و ... .
همین صفات سبب مساعدت زمینه برای انس میگردد و این انس و صمیمت، انسان را خوار میکند. جالب بدانید در آلمان که بیشتر از سایر ملل اروپایی انس با سگ وجود دارد و معمولاً کودکان از همان ابتدا با سگشان مأنوس و بزرگ میشوند، رذیلهی اخلاقی بسیار مخرب و مهلکی بروز یافته است. بسیاری از آلمانیها می گویند: «ما سگمان را بیشتر از خانوادهی خود دوست داریم، چرا که آنها میروند، اما این میماند!» لذا، تنها مونس، همدم، همراز، یار وفادار و محبوب یک آلمانی (و بسیاری دیگر در آمریکا و اورپا)، یک سگ است! حال از چنین انسانی در زمینهی رشد و بروز استعدادهای انسانی، اخلاقی، اجتماعی و ... چه انتظاری میرود؟!
البته ناگفته نماند که هم خوابی با سگ که قابل تعلیم و انس نیز میباشد (به ویژه در جامعهی زنان و دختران اروپایی) از حد اتفاق نادر گذشته و به یک رفتار طبیعی مبدل شده است. و جالب است که از بدترین فحشها در همان آلمان – به خاطر رذیلتهایی که از این دو حیوان میشناسند، « Hund - سگ» و «Schwein – خوک» میباشد.
و – در خاتمه باید دقت کنیم که اگر نسبت به چیزی که حرام، معصیت، نجس و اعلام شده و به دوری یا پرهیز آن توصیه شدهایم علاقهای در خود احساس کردیم، نباید به دنبال راهکاری باشیم که به نوعی آن را حلال نماییم و یا چون راهکاری پیدا نکردیم، آیات، احادیث، روایات و احکام را مردود یا مشتبه بخوانیم. ریشهی همهی انحرافات از همین محبتهای ساده و بیارزش و راهکارهای اشتباه آغاز میگردد.
همهی امتحان خدا، نسبت به چیزهایی است که ما به آن علاقه پیدا میکنیم، نه آن چه ذاتاً بدمان میآید و یا از آن متنفریم. لذا اگر حکم خدا را ترجیح دادیم، یک درجه رشد میکنیم و به کمال و انسانیت تمام نزدیکتر میشویم.
مهم این است که میتوانیم امر خدا را ترجیح دهیم و در ارتباط با آن چه به آن علاقه داریم، چارچوبهای را رعایت کنیم، یا خیر، بلکه نفس بر ما غلبه دارد.
تشکر
عالی
ممنون سحر جون خیلی جالب بود ولی بعضی از چیزاشا قبول ندارم ولی حوصله ی اثباتم ندارم خستک میفهمین خسته
ھ – آن چه بیان شد، فقط مضرات فیزیکی یا جسمی حیوانات حرام یا نجسی مانند سگ و خوک بود و با دقت به آن چه در ابتدا بیان گردید، معلوم میشود که فرض به از بین رفتن تمامی این بیماریها (اگر چه طینت قابل تغییر نیست)، سبب امید به حلیت و پاکی آنها نمیشود، چرا بشر پس از قرنها به این مضرات پیبرده و قطعاً مضرات دیگری هم هست که بشر قرنها بعد پیخواهد برد، اما مضرات روحی، روانی، اخلاقی و ... به مراتب بیشتر است.
اولین ضرر و زیان بزرگ و مهلک روحی، روانی و معنوی، از ناحیهی سبک شمردن و یا نادیده گرفتن حکم خدا و ترجیح محبت غیر و آن هم محبت «سگ و خوک» به محبت عبادت و اطاعت پروردگار منان متوجه انسان میشود.
ضرر مهلک بعدی، ریشه در حقارت روحی و تعلقات و به ویژه محبت آدمی که شاکلهی او را میسازد، به خاطر انس با یک حیوان، آن هم حیوان پلید و نجس دارد.
به عنوان مثال: در سگ، صفات خوبی وجود دارد (خداوند هیچ چیز بدی نیافریده است، بلکه چگونگی ارتباط و نحوهی بهروری به خوب و بد تقسیم میگردد). در سگ حتی صفاتی وجود دارد که برای انسان حسنه محسوب میگردد. مانند: وفاداری، منعم شناسی، شاکر بودن و ... .
همین صفات سبب مساعدت زمینه برای انس میگردد و این انس و صمیمت، انسان را خوار میکند. جالب بدانید در آلمان که بیشتر از سایر ملل اروپایی انس با سگ وجود دارد و معمولاً کودکان از همان ابتدا با سگشان مأنوس و بزرگ میشوند، رذیلهی اخلاقی بسیار مخرب و مهلکی بروز یافته است. بسیاری از آلمانیها می گویند: «ما سگمان را بیشتر از خانوادهی خود دوست داریم، چرا که آنها میروند، اما این میماند!» لذا، تنها مونس، همدم، همراز، یار وفادار و محبوب یک آلمانی (و بسیاری دیگر در آمریکا و اورپا)، یک سگ است! حال از چنین انسانی در زمینهی رشد و بروز استعدادهای انسانی، اخلاقی، اجتماعی و ... چه انتظاری میرود؟!
البته ناگفته نماند که هم خوابی با سگ که قابل تعلیم و انس نیز میباشد (به ویژه در جامعهی زنان و دختران اروپایی) از حد اتفاق نادر گذشته و به یک رفتار طبیعی مبدل شده است. و جالب است که از بدترین فحشها در همان آلمان – به خاطر رذیلتهایی که از این دو حیوان میشناسند، « Hund - سگ» و «Schwein – خوک» میباشد.
و – در خاتمه باید دقت کنیم که اگر نسبت به چیزی که حرام، معصیت، نجس و اعلام شده و به دوری یا پرهیز آن توصیه شدهایم علاقهای در خود احساس کردیم، نباید به دنبال راهکاری باشیم که به نوعی آن را حلال نماییم و یا چون راهکاری پیدا نکردیم، آیات، احادیث، روایات و احکام را مردود یا مشتبه بخوانیم. ریشهی همهی انحرافات از همین محبتهای ساده و بیارزش و راهکارهای اشتباه آغاز میگردد.
همهی امتحان خدا، نسبت به چیزهایی است که ما به آن علاقه پیدا میکنیم، نه آن چه ذاتاً بدمان میآید و یا از آن متنفریم. لذا اگر حکم خدا را ترجیح دادیم، یک درجه رشد میکنیم و به کمال و انسانیت تمام نزدیکتر میشویم.
مهم این است که میتوانیم امر خدا را ترجیح دهیم و در ارتباط با آن چه به آن علاقه داریم، چارچوبهای را رعایت کنیم، یا خیر، بلکه نفس بر ما غلبه دارد.
ج/۳: «في خبر ابي سهيل عن ابي عبدالله(ع) سألته عن لحم الکلب؟ فقال: هو مسخ، قلت: هو حرام؟ قال هو نجس ... يقولها ثلاثاً»
از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال شد، فرمودند از حيوانات مسخ شده است، عرضه داشتم حرام است، فرمود: نجس است و اين کلمه را سه بار تکرار فرمود.»
در روايت ديگر نيز از آن حضرت وارد شده است که فرمودند: «إنه رجس نجس، سگ پليد و نجس مي باشد.»
د – اما در مورد علل نجاست سگ و خوک و هر نجس یا حرام دیگری که در احکام بیان شده است، ابتدا دقت شود که چون احکام از منبع علم و حکمت الهی که حد و نهایتی ندارد و انسان و همه چیز را او خلق نموده و به تأثیر و تأثر هر ارتباطی آگاه میباشد صادر شده است، چرایی یا علت یک حکم به یک یا دو موضوع بر نمیگردد که اگر انسان آن را کشف کرد، بگوید همهی علل را فهمیدم و اگر احیاناً آن را برطرف نمود، مدعی شود که پس دیگر این حکم جایگاه و ضرورتی ندارد.
به عنوان مثال: شاید در هزار سال پیش، علم آن قدر پیشرفت نکرده بود که به لحاظ فیزیکی مضرات خوک را کشف کند و مردم چون با عقل و استدلال خدا، پیامبر (ص)، قرآن و ... را پذیرفته بودند، احکام را نیز تابع بودند. پس از مدتی علم به وجود نوعی کرم در گوشت خوک پیبرد. بسیاری گفتند: لابد علت حرام و نجس بودند همین بوده است، پس از مدتی به یمن پیشرفت تکنولوژی توانستند آن کرم را از بین ببرند. آیا خوک حلال و پاک شد؟! خیر. دوباره قرن یا قرونی گذشت تا علم به مضرات دیگری پیبرد و برخی گفتند: لابد علت همین است. و دوباره پیشرفت تکنولوژی انسان را قادر ساخت تا آنها را نیز از بین ببرد. آیا حلال و پاک شد؟ باز هم خیر. چرا که بیان این حرمت و نجاست، مشروط به چیزی نبود که اگر آن حذف شود یا از بین برود، حکم تعلق نگیرد. بلکه به طور کلی حرام و نجس اعلام شده بود.
اکنون دانشمندان ضمن آن که «خوک» را ناقل بیماریهایی چون: مرض لادرری در کشورهائی که (مثل آلمان و آمریکا) گوشت خوک زیاد مصرف میشود مبتلای بسیاری دارد – بیماریهای معدوی به خاطر دیر هضم بودن – وجود سمی که در اصطلاح علمی آنرا بوتولیسم مینامند - مرضی که از کرم تریکین حاصل میگردد و به نام تریکیوز مشهور است (این مرض در کشورهایی چون آلمان بسیار و در کشورهای اسلامی اصلاً دیده نشده است) – مرض دشواری مضغ، بلع و تنفس – روماتیسم، کوفتگی عضلات و نوعی بیماری عضلانی که موجب مرگ ظرف مدت ۵ روز میگردد و ...، به کشف جدیدی دست یافتهاند که هیچ پیشرفت علمی نمیتواند آن را از بین ببرد.
این دانشمندان (به ویژه انگلیسی) با انجام آزمایشات فراوان (و به ویژه با گوشت مرغ) دریافتند که «گوشت هر حیوانی، طینت آن حیوان را به خورنده منتقل مینماید». و بدیهی است که طینت حیوان قابل از بین بردن نیست، چرا که خلقتش بر این اساس است و نقش آن نیز در عالم خلقت و اکوسیستم و آن چه میکند نیز بر اساس همین طینت است.
لذا توجه میکنیم به حدیث پیامبر اکرم (ص) که به رغم منع اسلام از ترک خوردن گوشت، حتی دربارهی گوشت حلال نیز میفرماید: «شکم خود را قبرستان لاشهی حیوانات نکنید». و امروزه علم پزشکی و تغذیه نیز ضمن آن که ترک خوردن گوشت را جایز نمیداند، زیاده روی در آن را نیز مضر بر شمرده است.
در مورد سگ نیز ضمن تثبیت موجبات بیماریهایی چون: جرب ، کچلی و امراض جلدی که در اثر قارچها به وجود می آید ، هاری و بالاتر از همه مرض کرم کدوی سگ ، انتقال انواع شپشها از سگ به انسان ، سرایت سل و غیره، ثابت شده است که حتی بیماریهای سگ به انسان منتقل میگردد. حتی در آب دهان سگ میکروبهایی وجود دارد که (چنانچه در احکام اسلامی بیان شده است) به جز با خاک مال کردن از بین نمیرود.
الف - ابتدا باید تصریح نمود که معتبرترین و رسمیترین منابع فقهی برای «مقلدین»، همین رسالههای عملیه است که توسط مجتهدین جامع الشرایط و مراجع عظما ارائه شده است. چرا که فهم و استخراج احکام (فقه)، (مانند: حقوق، پزشکی، داروشناسی و ...) یک رشتهی تخصصی است که مستلزم سالها تحصیلات مقدماتی و تخصصی میباشد. لذا:
باید دقت شود که اخیراً در حملات سایبری و جوسازیها بسیار سعی میشود که با سوء استفاده از ایمان مردم به اسلام، قرآن و احادیث، آنها را از مبانی و راههای عملی که «تقلید» یکی از اساسیترین و علمیترین آنهاست سوق دهند، چنان چه گویا میتوانند با قرائت یک آیه یا یک حدیث، حکم فقهی آن را بیان دارند.
اسلام (به ویژه تشیع)، باب تفقه و اجتهاد را باز گذاشته است، راه برای هیچ کسی که میخواهد و میتواند بسته نیست. اما بدیهی است که تحصیل تخصصی در یک رشته از همگان بر نمیآید، لذا دستور این است که اگر نمیتوانید خود فقیه و مجتهد شوید، در احکام (و البته نه در اصول) به فقیه و مجتهد رجوع کنید. چنانچه چون همگان نمیتوانیم در پزشکی تحصیل نموده و متخصص شویم، به هنگام نیاز و ضرورت به پزشک رجوع میکنیم و نسخهی پزشک نیز جهت عمل ارائه میشود و اگر از پزشکی سؤال شود که چرا فلان دارو برای فلان بیماری، فلان تأثیر را دارد، یا چرا آن را تجویز کردید، خواهد گفت: لطفاً دست کم ۱۰ الی ۱۵ سال در رشتههای داروشناسی یا پزشکی تحصیل نمایید تا بفهمید چرا؟
فقه هم این گونه است. پس معتبرترین و رسمیترین سند برای نجاست خوک و سگ، همان احکام مندرج در رسالهها میباشد که بر اساس فهم و استخراج از قرآن، حدیث و ...، بیان گردیده است.
ب – پس از توجه به نکتهی مهم فوق، دانستن معنای «نجس» در اصطلاح فقهی حایز اهمیت است. دقت شود که «نجس» با کثیف یا میکروب متفاوت است. چنان چه آب روانی که رنگ و بوی آن تغییر نکرده باشد، پاک است، اما تمیز نیست و نوشیدن آن به لحاظ بهداشت و سلامت جایز نمیباشد. و یا الکل خود از بین برندهی میکروب است، ولی پاک نیست.
«نجس» که گاهی با واژهی «رجس» به معنای پلیدی از آن یاد میشود، در اصطلاح فقهی به چیزی میگویند که به لحاظ ظاهر و نیز باطن زیانبار و خطر ساز است، خواه ضرر آن متوجه ظاهر انسان (بدن) گردد و یا متوجه امور و جبنهی غیر مادی، مانند: روحی، روانی، اخلاقی و ... و یا هر دو. لذا حکم نجاست و اطلاق آن به چیزی، سبب میشود که انسان در ارتباط و تماس با آن جوانب لازم احتیاط و چارچوبهای خاصی را رعایت نماید. چنان چه خداوند متعال در قرآن کریم مشرکین را نیز «نجس» قلمداد مینماید و نزدیک شدن آنان به مسجدالحرام (کعبه) را ممنوع اعلام میدارد:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيمٌ»
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! مشركان نجساند و بعد از امسال ديگر نبايد به مسجد الحرام نزديك شوند، و اگر از فقر مى ترسيد زود باشد كه خدا اگر بخواهد از كرم خويش شما را توانگر كند كه خدا دانا و شايسته كار است.
ج – اما درباره نجس بودن خوک و سگ روایات مستند و صحیح بسیاری که منبع فقه میباشند وجود دارد که به عنوان نمونه به ذکر چند روایت بسنده میگردد:
ج/۱: «أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْكَلْبِ فَقَالَ رِجْسٌ نِجْسٌ لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ وَ اصْبُبْ ذَلِكَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ثُمَّ بِالْمَاءِ»
از امام صادق (ع) دربارۀ سگ سؤال شد. آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید. (وسائل الشیعة، ج ۳، باب نجاست کلب، ص ۴۱۵ – ۴۱۸ و باب نجاست خنزیر، ص ۴۱۸- ۴۱۹)
ج/۲: «أَسْأَلُهُ عَنِ الثَّوْبِ يُصِيبُهُ الْخَمْرُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ أَ يُصَلَّى فِيهِ أَمْ لَا فَإِنَّ أَصْحَابَنَا قَدِ اخْتَلَفُوا فِيهِ فَقَالَ بَعْضُهُمْ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا حَرَّمَ شُرْبَهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ لَا تُصَلِّ فِيهِ فَكَتَبَ (ع) لَا تُصَلِّ فِيهِ فَإِنَّهُ رِجْسٌ».
از امام (ع) دربارۀ حکم لباسی که به شراب و گوشت خوک برخوردکرده سؤال کردم، آیا می شود در این لباس نماز خواند...، حضرت در جواب پاسخ فرمودند، خیر. با این لباس نماز نخوان، چراکه نجس (پلید) است. (همان مدرک)
شخصی
احساسی
روحانی
اخلاقی
اما نظری که به صورت منطقی و جامعه شناسانه پاسخ بده نبود
حالا من یه سوال می پرسم
چرا ما باید نماز بخونیم؟
آیا نماز نخوندن نشانه ی بی دینی و ناقصی انسانه؟
حرف خیلی دارم هم انتقاد فراوانی دارم و هم باید برای طرح این کار جدید کف زد
ولی فعلا حال حرف زدن و بهتر نوشتن ندارم
تشکر
من کلا 4 نوع نظر دیدم
شخصی
احساسی
روحانی
اخلاقی
اما نظری که به صورت منطقی و جامعه شناسانه پاسخ بده نبود
حالا من یه سوال می پرسم
چرا ما باید نماز بخونیم؟
آیا نماز نخوندن نشانه ی بی دینی و ناقصی انسانه؟
حالا یه سوال بالای همه جواب هایی که گفته شد
کدوم یکی از پاسخگویان از جنبه جامعه شناسی به سوالات نگاه کردن؟
اصلا جنبه جامعه شناسانه و دین نگرانه تا چه حد در پاسخ به سوالات تاثیر داشته؟
سلام علیکم
حرف خیلی دارم هم انتقاد فراوانی دارم و هم باید برای طرح این کار جدید کف زد
ولی فعلا حال حرف زدن و بهتر نوشتن ندارم
از همه دوستانی که وقت گذاشتند و در این مباحث شر کت کردند ،تشکر می کنم
تشکر.
خیلی لطف کردید .
دین اسلام دین کاملیه شاید بشر نتوانسته خیلی ازفواید ان را از طریق علم پیدا کرده باشه ماننند چرا نماز صبح را در ساعات خاصی باید خوند و....اما در مورد حیوانی مانندسگ بدونید محققین به این نتیجه رسیده اند که بیش از 300نوع بیماری از طریق سگ به انسان ممکن است منتقل شود. این کهانسان به جای یک ارتباط سالم و درست به نوازش کردن حیوان و انیس شدن با ان می شود مبحث دیگری است .این که ممکن است حیوان به خوی درندگی خودش ( غریزی) به انسان یا اعضای خانواده وی اسیب هم بزندهم نکته دیگری است موارد دیگری هم هست که ترجیح می دهم راجع به ان بعدا مطلب بنویسم.
اینم اصلا فرهنگ نیست که همش سیا سیه
مثلا منم ادم شدم :):):)
اختیار دارید .شما آدمید^_^
کاشکی یاد یمگرفیتم افسار نفسمون رو دست حیون ها پلیدی ندیم که کل وجودمون رو نجس کنه
کاشکی همیشه یادون باشه خدا میتونه از حقش بگذره اما از حق بنده اش نمیتونه بگذره
مرسی
جالب بود
خدا رحمت كنه امام رو
ميكفت هر كس خودشو اصلاح كنه مملكت اصلاح ميشه
حرفاتون درسته اما مشكل اينجاست كه دين تو زندكيمون كمرنك شده
ما خدا و دين و امامارو فقط ديكه تو عزاداريهامون كه البته اونم از نوع عزاداريهاي مدرن شده ميخايم/تو مشكلاتمون اونارو صدا ميزنيمو يادشون ميكنيم/تا مريض داشته باشيم حضرت ابالفضل و امام حسينو
صدا ميزنيم و توي
زندكيمون تقريبا ديكه جايكاهي ندارن.
و اين خوب نيست
بسيار عالي
نظرات دوستان هم خوب و عالي بود
ولي خوبم نيست جيزهايي كه خدا امر و نهي كرده رو ما منكر بشيم
مكه ماها كي هستيم كه بخايم تو روي خدا بايستيم
بله .
کاش انقدر غافل نبودیم
کاشکی یاد یمگرفیتم افسار نفسمون رو دست حیون ها پلیدی ندیم که کل وجودمون رو نجس کنه
کاشکی همیشه یادون باشه خدا میتونه از حقش بگذره اما از حق بنده اش نمیتونه بگذره
مرسی
جالب بود
ممنون بله . درسته.
ممنون
بسيار عالي
نظرات دوستان هم خوب و عالي بود
ولي خوبم نيست جيزهايي كه خدا امر و نهي كرده رو ما منكر بشيم
مكه ماها كي هستيم كه بخايم تو روي خدا بايستيم
کاشکی به جای اینکهاینقدر به تمیزی لباس و ظاهرمون اهمیت میدایم به پاکی باطنمون اهمیت میدادم
کاشکی یاد یمگرفیتم افسار نفسمون رو دست حیون ها پلیدی ندیم که کل وجودمون رو نجس کنه
کاشکی همیشه یادون باشه خدا میتونه از حقش بگذره اما از حق بنده اش نمیتونه بگذره
مرسی
جالب بود
بلاگ جالب و متفاوتی بود قبل از هرچیز از همه دوستان تشکر میکنم
من با نظر همه دوستان به نپعی موافقم،اینکه حیواناتی که گفته میشه نجسن،چرا وبه چه دلیل نجسن ،نمیدونم دلیلی غیر از شرع داره بازم نمیدونم،ولی در عین حال نظرم اینکه هر کسی باهر تفکر وعقیده ای حق زندگی کردن داره وبه نظرم آزاده به شرط اینکه به حرمتهای دیگران احترام بگذاره،
باتشکر از همگی
بنده همیشه دور از سیاست و بودم
اینم اصلا فرهنگ نیست که همش سیا سیه
مثلا منم ادم شدم
بلاگ متفاوت و جالبی بود..
نظرات آقای لیدر رو بیشتر قبول دارم..
راستی گوشت خوک بی غیرت بودنو زیاد میکنه..میکروبای گوشتش هم زیاده واسه همین حرامه..
ممنون بابت بلاگ خوبتون..
من با نظرای لدر شدید موافقم نطرای ارشم تا حدودی قبول دارم
در هر صورت ما بچه مسلمونیم
هر کسیم یه اعتقادی داره
چـــــــرا باید کسی رو مجبور به کاری کرد که دوست نداره؟هنجاری رو رعایت کنه که باعث بوجود آمدن نا هنجاریهای بزرگتری مث بد حجابی بشه؟
لطفا بهم بگید.....بی حجابی بدتره؟یا بد حجابی؟
چرا تو کشورهای غیر اسلامی یه زن با یه شرت و یه تی شرت تو خیابون قدم میزنه و کسی توجهی بهش نمیکنه.آیا در مقابل در ایران یه زن با ساپورت رنگی بیاد بیرون باز بش بی توجهی میکنن؟
یه پیر مرد همسایه ماست.یه روز دو تا دختر با ساپورت و رد پای شال و یه آرایش غلیظ داشتن رد میشدن صدام کرد گفت بیا شیاطین رو ببین.دیدم واقعا همینطوره که میگه.از نظر من بی حجابی بدتر از بد حجابیه.هرچند که خودم موافق صد در صد حجاب هستم.ولی اینها باعث بروز عقده های اجتماعی و آسیب های بزرگتر میشه.تجربه به از روز اول انسان به ما نشون داد میوه ممنوعه وسوسه انگیزه. مث مشروب و تریاکی که از انقلاب ممنوع شد.به نظر شما الان معتاد بیشتره یا قبل انقلاب؟حالا اینا همه گذشته.ولی من معتقدم هر کس هر کاری میخواد میتونه انجام بده به شرط اینکه مزاحم دیگران نشه.
پــــــر حرفی کردم ببخشید ولی مبحثش خیلی وسیعه فقط در حد اندکی اشارت دشتم.خـــوش باشید همخونه ایهای من
احسن خیلی عالی بود......
Tnx
ســــــــلام دوستان.ممنـــتون بابت این کار جالبتون.به نظر من ما داریم وقت خودمونو با بحث در این موارد تلـــف میکنیم.چــــون دو هـــــــزار و پونصد و اندی سال پیش پــــــدر ما کوروش راه حل این مشکل رو پیدا کرده و امروزه در تمام دنیا تحت عنــــوان قانونی مشترک در حال اجراست.آزادی ادیان,بیان,افکار و اندیشه.
چـــــــرا باید کسی رو مجبور به کاری کرد که دوست نداره؟هنجاری رو رعایت کنه که باعث بوجود آمدن نا هنجاریهای بزرگتری مث بد حجابی بشه؟
لطفا بهم بگید.....بی حجابی بدتره؟یا بد حجابی؟
چرا تو کشورهای غیر اسلامی یه زن با یه شرت و یه تی شرت تو خیابون قدم میزنه و کسی توجهی بهش نمیکنه.آیا در مقابل در ایران یه زن با ساپورت رنگی بیاد بیرون باز بش بی توجهی میکنن؟
یه پیر مرد همسایه ماست.یه روز دو تا دختر با ساپورت و رد پای شال و یه آرایش غلیظ داشتن رد میشدن صدام کرد گفت بیا شیاطین رو ببین.دیدم واقعا همینطوره که میگه.از نظر من بی حجابی بدتر از بد حجابیه.هرچند که خودم موافق صد در صد حجاب هستم.ولی اینها باعث بروز عقده های اجتماعی و آسیب های بزرگتر میشه.تجربه به از روز اول انسان به ما نشون داد میوه ممنوعه وسوسه انگیزه. مث مشروب و تریاکی که از انقلاب ممنوع شد.به نظر شما الان معتاد بیشتره یا قبل انقلاب؟حالا اینا همه گذشته.ولی من معتقدم هر کس هر کاری میخواد میتونه انجام بده به شرط اینکه مزاحم دیگران نشه.
پــــــر حرفی کردم ببخشید ولی مبحثش خیلی وسیعه فقط در حد اندکی اشارت دشتم.خـــوش باشید همخونه ایهای من
از همه دوستان تشکر می کنم .
ایده جالبی بود.....
تبریک میگم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راجع به میزگرد هم بگم که بیشتر با نظرات لیدر موافق هستم ...
نظرات بقیه دوستان هم محترمه
مرد به ملینا میگن....
والا که...
یه کلام گفت فقط نظر من والسلام
ali bood bahs ha
shatakor
و مرسی از نظرات دوستان اگه بد بود ب خوبی خودتون حلالمون کنین{67}
من حلالت کردم
خب من صحبتهای دوستان رو تغییر ندادم
نخواستم بلاگ خیلی خشک باشه
فقط قصدم تاثیر گذاری بلاگ بود .
نمی دونم تا چه حد موفق بودم ولی امیدوارم
مخاطب خودش به یک جمع بندی درست برسه.
تشکر صبا خانم .
حق با شماست،اینطوری کاربرای بیشتری مطلب رو پیگیری میکنن و خیلی خشک و حوصله سر بر نمیشه.
زحمت کشیدین
خسته نباشید
من به طور کل بانظرات جناب لدر موافقم
ممنون از همه دوستان
خیلیم ممنون بابت این بحث
صفحات
1 2 3