متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


مشکل تنفس در خواب (آپنه خواب) | علائم، علل، انواع درمان

 

خروپف با صدای بلند، به خصوص زمانی که با خواب آلودگی یا خستگی در طول روز همراه گردد می تواند نشانه آپنه خواب باشد. آپنه خواب یک اختلال شایع اما جدی می باشد که بر تنفس تاثیر می گذارد.

 

آپنه خواب

 

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یک اختلال خواب می باشد که در طی آن تنفس به طور مکرر در طول خواب قطع می شود. این مکث های تنفسی معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه طول می کشد و می تواند از ۵ تا بیش از ۱۰۰ بار در ساعت اتفاق بیفتد.

 

کمبود اکسیژن در طول دوره آپنه خواب، شما را بیدار می کند اما معمولاً به قدری کوتاه که آن را به خاطر نمی آورید.

 

این اختلالات در ریتم طبیعی خواب شما به این معنی است که شما زمان بیشتری را در خواب سبک می گذرانید و کمتر در خواب عمیق فرو می روید، خواب عمیق به شما کمک می کند تا روز بعد پرانرژی و شاداب باشید.

 

آپنه خواب همچنین می تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی شود که در برخی موارد کشنده می باشند، بنابراین مهم است که آن را جدی بگیرید. اگر شما یا همسرتان مشکوک به آپنه خواب هستید، باید بدون معطلی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

انواع آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب شایع ترین نوع آپنه خواب می باشد که به طور تخصصی در این مقاله به آن می پردازیم. آپنه انسدادی زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌هایی که در بافت‌ نرم راه هوایی فوقانی وجود دارند، هنگام خواب شل می‌شوند و جریان طبیعی هوا را به داخل و خارج از بینی و دهان مسدود می‌کنند. این رویداد معمولا باعث خروپف بلند و قطع تنفس می شود.

آپنه خواب مرکزی نوع دیگری از آپنه خواب است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند. آپنه مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به طور موقت ارسال سیگنال‌ها را به ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند متوقف می‌کند. این مشکل اغلب به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود. افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی به ندرت خروپف می کنند.

آپنه خواب پیچیده یا مختلط که ترکیب نادری از آپنه انسدادی خواب و آپنه خواب مرکزی است.

آناتومی یک قسمت آپنه خواب

هنگامی که جریان هوا در طول یک دوره آپنه خواب متوقف می شود، سطح اکسیژن در خون شما کاهش می یابد.

 

مغز شما با ایجاد اختلال در خواب شما به اندازه کافی برای شروع تنفس – که اغلب با نفس نفس زدن یا صدای خفگی از سر گرفته می شود – پاسخ می دهد. اگر آپنه انسدادی خواب دارید، احتمالاً این بیداری ها را به خاطر نمی آورید.

 

علائم آپنه خواب

تشخیص آپنه خواب به تنهایی می تواند دشوار باشد، زیرا برجسته ترین علائم زمانی رخ می دهد که شما خواب هستید.

اما می توانید از همسرتان بخواهید که به مشکلات خواب شما توجه کرده و کمک کند تا این مشکل را برطرف کنید.

 

علائم اصلی آپنه خواب

خروپف مکرر و بلند

خفگی، خروپف، یا نفس نفس زدن در هنگام خواب

خواب آلودگی و خستگی در طول روز، مهم نیست چقدر زمان در رختخواب می مانید

علائم دیگر

بیدار شدن با دهان خشک یا گلو درد

سردرد صبحگاهی

خواب بی قرار، بیداری شبانه یا بی خوابی

بیدار شدن در شب با احساس تنگی نفس

رفتن مکرر به دستشویی در طول شب

تفاوت آپنه خواب با خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند آپنه خواب ندارند و تمام کسانی که آپنه خواب دارند خروپف نمی کنند. بنابراین چگونه می توان تفاوت بین خروپف طبیعی و آپنه خواب را تشخیص داد؟

 

توجه داشته باشید که خروپف معمولی به اندازه آپنه خواب در کیفیت خواب شما اختلال ایجاد نمی کند، بنابراین کمتر در طول روز دچار خستگی شدید و خواب آلودگی می شوید.

 

صدای شما هنگام خروپف نیز می تواند به تشخیص شما کمک کند. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر نفس نفس می‌زنید یا صداهای غیرعادی دیگری تولید می‌کنید، باید به آپنه خواب مشکوک شوید.

 

به خاطر داشته باشید که حتی اگر آپنه خواب نداشته باشید، مشکل خروپف می تواند مانع از استراحت همسرتان شود و کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در توقف خروپف کمک کند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشکل تنفس در خواب یا آپنه خواب خطرناک است؟

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها