متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


تاریخچه و تصاویر ساختمان سه گوش اهواز (دانشکده ادبیات)

 

ساختمان سه گوش در سال ۱۳۰۸ به عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد، در سال ۱۳۱۱ مقر اداره حکومتی ولایت (استانداری) بود و در سال ۱۳۲۱ به مقر ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل بود.

 

این ساختمان در سال ۱۳۳۰ مقر سازمان آمریکایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره کل دارایی خوزستان بود.

 

ساختمان سه گوش در سال ۱۳۳۶ به مبلغ ۲ میلیون و دویست هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی ‌شاپور تبدیل شد.

 

سه گوش از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی‌ـ‌بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود.

 

کاربری این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌ شاپور تبدیل و در سال ۱۳۸۹ تخلیه و به دانشکده ادبیات و علوم انسانی واقع در دانشگاه شهید چمران منتقل شد.

 

باید از معماری ویژه سه گوش نام برد که آیینه چشم‌نوازی است از معماری با شکوه دوره ساسانی همراه با آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های دوره اسلامی که با طراحی معماران آلمانی غنیمت یافته است.

 

قرار است بزرگترین موزه ی جنوب کشور در ساختمان سه گوش اهواز پس از مرمت و بازسازی این بنا راه اندازی شود.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


aidajan
ارسال پاسخ

Arman33 :
سپاس.
عالی بود
با همه وجود به این شهر افتخار میکنم

منم شهرم دوست دارم با همه غبار و گرمی و شرجی هاش

Arman33
ارسال پاسخ

سپاس.
عالی بود
با همه وجود به این شهر افتخار میکنم