متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


شهر تاریخی کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان در روسیه، یک ویژگی مهم دارد: همزیستی مسالمت‌آمیز مردم از ادیان و اعتقادات مختلف.

کازان یا قازان، شهری باشکوه و توریستی است که به عنوان پایتخت جمهوری تاتارستان، گویی روسیه زمان تزار‌ها را به نمایش می‌گذارد. به عنوان سومین پایتخت روسیه، ویژگی بارز زندگی در این شهر همزیستی صلح‌آمیز و خلاقانه‌ی ادیان و ملیت‌های مختلف در کنار هم است. با توجه به معماری پر زرق و برق و باشکوه شهر، مناظر زیبا و دلفریب آن و استقبال گرم محلی‌ها از مهمانان، کازان یک مقصد ایده‌آل برای مسافران در تمامی سنین بوده و از برزگترین مراکز اقتصادی و سیاسی و علمی و فرهنگی در کشور روسیه محسوب می‌شود. در این مطلب جاذبه‌های مهم دیدنی این شهر را، که یکی از میزبان‌های تیم فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواهد بود، معرفی می‌کنیم.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۱. معبد تمام ادیان
امروزه کازان به طرز عمیقی با ترکیب اعتقادات دینی مردم گره خورده است. «ایلدار خانوف» (Ildar Khanov) شخص خیری بود که در سال ۱۹۹۲ ساخت معبدی را برای تمام ادیان در کنار سواحل رودخانه‌ی ولگا آغاز کرد. در این بنا از معماری مذهبی در سراسر جهان استفاده شده و به آن «معبد جهانی» (Temple of All Religions) یا «مرکز فرهنگی بین المللی وحدت مذهبی» نیز می‌گویند. این معبد یک گنبد کلیسای اورتدکس، مناره‌ای شبیه مناره‌ی مساجد، اِلِمان‌هایی از کنیسه و سایر نماد‌هایی که نشان‌دهنده‌ی ۱۶ عقیده‌ی متفاوت دینی در دنیا است را شامل می‌شود.

۲. کرملین کازان
«کرملین کازان» (Kazan Kremlin) نه تنها بازتابی از ترکیب قومی تاتار‌ها و روس‌ها است، بلکه ترکیبی از دو دین بزرگ منطقه یعنی ارتدوکس مسیحیت و اسلام هم محسوب می‌شود. کرملین کازان، ارگ تاریخی اصلی تاتارستان بوده و شامل دفاتر دولتی، پارک‌های مفرح، موزه‌ها، مسجد معروف «قل شریف» (Kul Sharif) و سایر بنا‌های مذهبی می‌شود. برخی از دیواره‌های کرملین مربوط به قرون ۱۶ و ۱۷ است و در سال ۲۰۰۰ به عنوان میراث جهانی ثبت شد.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

کرملین کازان روسیه

۳. مسجد قل شریف
«مسجد قل شریف» (Kul Sharif Mosque) نگین اصلی کرملین کازان به حساب می‌آید. این مسجد بزرگترین مکان عبادت مسلمانان در اروپا و محل نگهداری مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های قدیمی است. نام مسجد هم ادای دینی به پیشوای مسلمانان در سال ۱۵۵۲ میلادی بوده که وقتی از کازان در برابر نیرو‌های ایوان مخوف دفاع می‌کرد، به قتل رسید. در داخل این مسجد داستان اسلام، به ویژه در منطقه‌ی ولگا (Volga) را خواهید دید. همچنین بعضی نسخ خطی، وسایل و لباس‌های قدیمی زنانه نیز در این مسجد وجود دارند.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۴. موزه چاک-چاک
«موزه‌ی چاک چاک» (Chak-Chak Museum) یک موزه‌ی تعاملی است که به غذا‌ها و نوشیدنی‌های سنتی تاتار اختصاص دارد و چاک-چاک شیرین در آن سرو می‌شود. چاک-چاک خمیر‌های گردی هستند که در عسل پخته شده و در تعطیلات و مهمانی‌های خانوادگی برای پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۵. کلیسای بشارت
یک مکان مهم دیگر، محل عبادت مسیحیان ارتودکس، «کلیسای مقدس بشارت» (Annunciation Cathedral) بوده که در سال ۱۵۶۱ میلادی بر خرابه‌های مسجد هشت مناره بنا شد. گفته می‌شود طراحی آن توسط «پوستنیک یاکولف» (Postnik Yakovlev)، معمار کلیسای جامع «سنت باسیل» در مسکو، صورت گرفته است. این کلیسا در طول قرن‌ها بار‌ها تخریب شد؛ اما در دهه ۱۹۹۰ میلادی آن را بازسازی و در سال ۲۰۰۵ بازگشایی کردند. موزه‌ای نیز در این مجموعه ایجاد شده که داستان کلیسا را بیان می‌کند.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۶. موزه سبک زندگی شوروی
«موزه سبک زندگی شوروی» (Soviet Lifestyle Museum)، عجیب‌ترین موزه‌ی کازان است. این موزه دربردارنده نماد‌هایی از زندگی در شوروی سابق بوده و اثباتی بر این است که دوره‌ی سوسیالیستی روسیه یک فرهنگ پویا را به ویژه در عرصه‌ی موسیقی در حدود سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ پرورش می‌داد.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۷. محله قدیمی تارتار‌ها
«محله‌ی قدیمی تاتارها» (Old Tatar Settlement)، مرکز تاریخی کازان محسوب می‌شود. به دلیل موقعیت ویژه‌ی آن در سمت راست دریاچه‌ی «لو کابان» (Low Kaban)، تصویر پانورامایی از مناظر بی‌نظیر شهر را می‌توانید ببینید. این منطقه ترکیبی از ساختمان‌های قدیمی مربوط به قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و محل زندگی نمایندگان برجسته‌ی مردم تاتار، مانند روشنفکران، رهبران مذهبی، تجار و تولید کنندگان در قرن ۱۸ میلادی بوده است. هرچند که آثار کمی از محله‌ی قدیمی باقی مانده، اما بسیاری از خانه‌ها هنوز هم دکوراسیون‌های رنگارنگ و سنتی دارند. مهمترین ساختمان این منطقه «مسجد مردژانی» (Mardzhani Mosque) مربوط به سال ۱۷۶۷ میلادی است. این بنا نخستین مسجد سنگی بود که در محدوده شهر ساخته شد.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۸. موزه ملی جمهوری تاتارستان
رو‌به‌روی ورودی اصلی کرملین، «موزه ملی جمهوری تاتارستان» (National Museum of the Republic of Tatarstan) در یک ساختمان مجلل، متعلق به سال ۱۷۷۰ قرار گرفته و شامل مجموعه‌ی ارزشمند باستان‌شناسی به علاوه‌ی جواهرات و تجهیزات جنگی است. همچنین نمایشگاهی در مورد تاریخ مردم تاتار و شخصیت‌های ادبی آن نیز در همین محل ایجاد کرده‌اند.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۹. گالری آرمیتاژ کازان
در ساختمان مدرسه‌ی قدیمی نظامی، شعبه‌ای از موزه‌ی آرمیتاژ سن پترزبورگ را خواهید دید که بسیاری از مجموعه‌های موجود در آن، از موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ آورده شده است.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۱۰. برج سویومبیکه
«برج سویومبیکه» (Söyembikä Tower) مشهورترین نماد معماری در کازان بوده وپیشتر جزو برج‌های کج جهان محسوب می‌شد. در دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۹۰، از روش‌های متعددی برای صاف کردن زاویه‌ی این برج استفاده کردند. با این که تاریخ ساخت سویومبیکه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چندین دانشمند زمان ساختش را بین قرن ۱۷ تا ۱۸ میلادی تخمین زده‌اند. حتی تعدادی، آن را سیتادلی متعلق به دوران تاتارها می‌دانند؛ اگر این چنین باشد، بدون شک طراحی برج‌های کرملین مسکو تحت تأثیر این برج قرار داشته‌اند.
کازان روسیه چگونه شهری است؟

۱۱. برج ناقوس کلیسای اپیفنی
«برج ناقوس کلیسای ایپیفنی» (Epiphany Cathedral Bell Tower) با ارتفاع ۷۴ متری افرادی را که در خیابان «ال بامانا» (ul Baumana) قدم می‌زنند، مجذوب خود می‌کند. قدمت برج به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای دیدن مناظر زیبای شهر به بالای برج رفته و از فضا لذت ببرند.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

۱۲. ساختمان تئاتر عروسکی تاتار
اول مارس ۲۰۱۲ ساختمان جدید تئاتر کودکان را افتتاح کردند. ایکیات (Ekiyat) که به زبان تاتار به معنی «قصه‌ی عامیانه» است، از سال ۱۹۳۴ در کلیسا اجرا می‌شد. ساختمان جدید به طور خاص برای تئاتر عروسکی، در یک قلعه‌ی افسانه‌ای با برج‌های رنگی، مجسمه‌ی شخصیت‌های کارتونی و ساعت بزرگی بر روی ورودی اصلی ساخته شده است.

کازان روسیه چگونه شهری است؟

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


zeytoon1
ارسال پاسخ

Amineh :
خیلی باحال بودش
ممنون از اطلاع رسانیت


─═ह☞ԹՊiՌՅԽ☜ह═─
ارسال پاسخ

خیلی باحال بودش
ممنون از اطلاع رسانیت

zeytoon1
ارسال پاسخ

Negin_A :
{G}

ممنون ازحضورت

Negin_A
ارسال پاسخ