متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 هر رذیله که سالک در آن مشکل دارد، باید خود را همانند دارندگان صفت ضدّ آن در بیاورد. مثلاً زود از کوره به در می­رود، عصبانی می­شود، پرخاش می­کند،‌ باید خود را به صفت بردباری بزند و تمرین کند و شبیه حُلماء نماید تا مثل آنان شود.

بهترین بردباری واداشتن نفس خویش به بردباری است. اگر این­کار را نکند بردبار نخواهد شد. به عبارت ساده­تر، اگر انسان بردبار نیست خود را به بردباری وادار کند، شبیه صاحبان این صفت کند،‌ شرح حال آنان را بخواند و امتیازات و فضیلت و ثمرات این صفت را بیاموزد و عوارض سوء عدم بردباری را مطالعه کند تا کم­کم بتواند به واسطه تمرین همانند آنان شود که خداوند در صفت حضرت ابراهیم فرمود: او بردبار بود (هود: 75) که متّصف به صفت ابراهیمی شود.

بعضی فضایل و صفات که از نظر کمّی و کیفی به اوصاف انبیاء و اولیا نزدیک­تر است خُلق پسندیده که دارندة آن صفات محمّدی را داراست. در این اخلاق یکی از برجسته ­ترین آن­ها حلم است که رسول خدا اشاره فرمود که نزدیک است انسان حلیم پیامبر شود (یا به پیامبری نزدیک است) (بحار 43 /70) و نفس شریفش حلیم مطلق بوده است که فرمود:« هیچ پیامبری (از نظر کیفی) همانند من اذیت نشده است.»

از آثار و ثمرات بردباری: پیروزی، در امان ماندن از خشم،‌ ریشه صلح و زینت دانش،‌ آقایی و سروری، آراسته شدن به زیبایی­های صفات،‌دوست و انصار همنشین او شدن، عزیز گشتن،‌ بالا رفتن درجات معنوی،‌ عفو،‌ تأنّی،‌ احسان، خاموشی و ... که البتّه بستگی دارد که شخص در چه حدّی از مقام حُلما است و چه اندازه توان دارد که مجری آن باشد.

مقامات معنوی؛ مقام حلما

استاد سید علی اکبر صداقت

کانال معرفتی عرفان کشمیری

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


zeytoon1
ارسال پاسخ

SAHARAZAD :
بسیار عالی بود {59}


AZAD
ارسال پاسخ

بسیار عالی بود

zeytoon1
ارسال پاسخ

helya :
@};-


helya
ارسال پاسخ