متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران




یکی از عقاید رایجی که در بین مردم وجود دارد اعتقاد به وجود بختک است که میگویند در هنگام خواب بر روی شخص می افتد و از شدت سنگینی مانع حرکت شخص میگردد. از آنجایی که برخی عزیزان این حالت را با حالات سیر و سلوکی اشتباه میگیرند در این مقاله به این مطلب خواهیم پرداخت.


عزیزان خواننده میتوانند در رابطه با حقیقت بختک و اعتقادات مردم در رابطه با آن ، نکته ۹۰۰ از کتاب شریف هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی را مورد مطالعه قرار دهند.
چغمينى در قانونچه طب گويد: خوابیدن به پشت موجب امراضی مانند کابوس و سکته میشود.
حضرت علامه پس از نقل این عبارت از کتاب قانونچه در معنای کابوس از کتاب منتهی الارباب گویند:  كابوس آنچه به شب مردم خفته را فراگيرد و او در آن حالت نتواند جنبش كرد و آن مقدمه صرع است اين حالت را در فارسى رائج امروز بختك گويند. و گويند كه بختك بر وى افتاده. و گويند پسر و دختر عزب تنها نخوابند كه بختك بر روى آنها ميافتد.

در ادامه حضرت علامه از چندین فرهنگ لغت معروف معنای بختک را بررسی میفرمایند که خلاصه آن به صورت خیلی فشرده این است:

سکاچه=کابوس=عبد الجنة= آن سنگينى است كه در خواب بر مردم افتد=بختک=غول

در نصاب الصبيان نیز آمده است:

كابوس دان سكاچه و ضاغوط و نيدلان‏
جاثوم هم مندد و هتاك پرده در

جالب است بدانیم که در مازندران بختك را غول گويند و گویند: اشون مره غول سر باخته.( این جمله به زبان مازندرانی است و معنای آن این است که دیشب بر سر من غول افتاد یا غول بر روی من خوابید)

در زبان عربى هر بلا و سختى و هر چه كه به ناگاه فرو گيرد و هلاك كند را غول میگویند بنابراين وجه تسميه آن بمازندرانى روشن است.

کلمات و الفاظ هر کدام بر روی انسان ها تاثیری دارند. واژه غول از بار منفی و وحشت بیشتری نسبت به واژه بختک برخوردار است.

نکته مهمی که حضرت علامه در رابطه با بختک بیان میدارند این است که سكاچه یا همان بختک بر اثر  پر بودن معده و همچنین به پشت خوابیدن عارض میشود.

اگر صبر شود تا غذا از دهانه معده پايين رود و هضم شود و همچنین شخص در حال خوابیدن به پشت نخوابد اصلا کابوس روی نخواهد داد.

به پشت خوابیدن در کتب طب سنتی به شدت مورد نهی واقع گردیده است. و چون حضرت علامه در این نکته به این مطلب نپرداختند از بیانش در اینجا خود داری کرده و در پست مستقلی اشاره کوتاهی به آن خواهیم نمود.

پس با این توضیحات بختک موجودی خارجی مانند جن یا چیز دیگری نیست که بر روی انسان بیفتد بلکه حالتی است که به علت پر بودن معده و به پشت خوابیدن برای اشخاص ممکن است رخ دهد و راه خلاصی از آن این است که شخص با شکم پر نخوابد و همچنین به پهلوی راست خویش بخوابد.‏

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


0Arta
ارسال پاسخ

ممنون

من زیاد دیدم

AZAD
ارسال پاسخ

تشکر
تجربه شو داشتم . ممنون