متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


زندگینامه دکتر علی لاریجانی

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

دكتر علي لاريجاني متولد 1336 در نجف اشرف فرزند حوزه و مرجعيت است . ايشان فرزند مرحوم حضرت آيت الله العظمي ميرزا هاشم آملي از مراجع عظام تقليد مي باشد.

وي ، دوران دبستان را در مدرسه اديب و دوره متوسطه را در دبيرستان صدر قم سپري كرد و ليسانس خود را از دانشگاه صنعتي شريف ، در رشته رياضي و علوم كامپيوتر با رتبه اول اخذ نمود. سپس در رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه تحصيل داد و دكتري خود را در رشته فلسفه دريافت كرد و در حال حاضر عضو هيات علمي دانشگاه تهران است .

دكتر لاريجاني از شاگردان استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري (ره) و نيز داماد ايشان مي باشد.

وي در روزهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي ، بدليل حساسيت سازمان صدا و سيما، با رايزني استاد شهيد مطهري به آن سازمان وارد شد و يك دوره از فعاليت را در آن سازمان آغاز كرد . در آن ايام، دكتر لاريجاني در مقابل تحرك  ات ضد انقلابي بني صدر و منافقين با همكاري و همفكري نزديك شهيد بهشتي، در جهت روشنگري افكار عمومي اهتمام خاص داشت. در دوران دفاع مقدس و از سال 1361 به سپاه پاسداران پيوست و در سمت معاونت سپاه و جانشين ستاد كل سپاه پاسداران تا سال 71 خدمت كر د .

سپس با رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامي، مسئوليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را پذيرفت و در سال 1371 با حكم معظم له رئيس سازمان صدا و سيما شد.

 

 

دوران فعالیت در صدا و سيما:

 

 

فعاليت پنج سال نخست دكتر لاريجاني و بدنبال آن دوره پنج ساله دوم، حركتي چشمگير در بعد كمي و كيفي در صدا و سيما را نشان دا د . شبكه هاي استان ي (از جمله شبكه راديوئي و تلويزيوني استاني قم) راديو معارف، شبكه قرآن، العالم، الكوثر، شبكه خبر، شبكه هاي جهاني جام جم و... سريالهاي با كيفيت نظير ولايت عشق – درباره زندگي امام رضا عليه السلام ، تنها ترين سردار درباره امام حسن عليه السلام، مردان آنجلس (اصحاب كهف )، مريم مقدس (س)، روشنتر از خاموشي(ملاصدر ا)، شيخ بهائي، كيف انگليسي، شب دهم، در چشم باد، مختارنامه و دهها فيلم و سريال ديگر، و همچنين همايش چهره هاي ماندگار، تاسيس روزنامه جام جم، توسعه فعاليت هاي چند رسانه اي شخصيت بخشي و گسترش مراكز صدا وسيما در استانها و... محصول حركت فكري جديد در صدا و سيما بو د .

 

اقدامات اجرائي وي در شرايط رسانه اي كشور بر اساس نظريه اي استوار بود كه بايد در مقابل هجوم رسانه اي حريف،  محصولات فرهنگي و هنري خود را بر مبناي فرهنگ، هويت و سنتهاي ديني گسترش داد تا افراد جامعه با سلايق گوناگون در شرايط مختلف از امكانهاي متعدد رسانه برخوردار باشند . او در شرايطي كه به قول رهبر معظم انقلاب در جنگ سخت رسانه اي قرار داشتيم، نظريه ياد شده را با توسعه كمي و كيفي صدا و سيما جامه عمل پوشاند و اين يكي از خدمات ماندگار دكتر لاريجاني است.

مقام معظم رهبري مورد سازمان صداوسیما در دوره فعالیت دکتر لاریجانی فرمودند: «اين رسانه ملي در دوره ده ساله مسئوليت جناب آقاي لاريجاني به ارتقاء و پيشرفت چشمگيري نائل گشت و نقش آفرين عرصه هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي و سياسي شد مديريت هوشمند و پرتلاش توانس ت در اين سازمان بزرگ تحول بيافريند و آ ن را براي رسيدن به نقطه مطلوب آماده سازد وظيفه خود مي دانم از جناب آقاي لاريجاني و همكاراني كه ايشان را در اين كار بزرگ ياري داده اند صميمانه تشكر كنم».

 

 

دوران فعالیت در شوراي عالي امنيت ملي

 دكتر لاريجاني كه به مدت پنج سال يكي از دو نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت بود در شهريور 1384 با حكم رئيس جمهور محترم به دبيري شوراي عالي امنيت ملي منصوب گرديد. وي از سالها پيش نسبت به برخي سياستهاي هسته اي انتقاد داشت و جمله مشهور او پس از معاهده پاريس (هيچ آدم عاقلي در غلطان را با آب نبات عوض نميكند) در خاطره ها مانده است.

با مسئوليت دبيري شوراي عالي امنيت ملي، هدايت پرونده اتمي ايران به عهده او قرار گرفت . پيگيري منويات رهبري براي تحقق اراده ملي در زمينه دانش هسته اي، يكي از محورهاي اصلي فعاليت او در اين جايگاه بوده است .

لاريجاني معتقد بود: «مسئله هسته اي ايران را بايد از نظر اهميت استراتژيك با ملي شدن صنعت نفت مقايسه نمود».

تئوري دكتر لاريجاني در هدايت پرونده هسته اي بر سه ركن اساسي استوار بود:

1) ايجاد فضاي اجماع ملي در كشور با پرهيز از مناقشات داخلي )

2) مقاومت هوشمندانه ديپلماتيك با بهره گيري از ظرفيت هاي مختلف ديپلماتيك (اعم از ديپلماسي رسمي، ديپلماسي پنهان و ديپلماسي مسير دو و ديپلماسي عمومي)

3) حركت فعال در صحنه موضوعات منطقه اي و بين المللي و ايجاد همگرايي بيشتر با پرونده هسته اي براساس اركان فوق، همزمان با مذاكره با آژانس و نماينده 1+5 و با روسای كشورهاي مهم منطقه، نظير (رئيس جمهور سوريه)، (پادشاه عربستان)، (رئيس جمهور الجزاير)، (نخست وزير عرا ق ) روساي كشورهاي خليج فارس و نيز روساي جمهور تركيه، پاكستان، تئوري همگرائي منطقه اي را در جهت خنثي كردن ماجرا جوئي هاي آمريكا در منطقه دنبال نمود.

 

دكتر لاريجاني با طراحي تئوري « نگاه به شرق » در حوزه ديپلماسي هسته اي و راهبرد امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران، تلاش كرد انگاره وقت (اتكاء به سه كشور اروپايي ) را تعديل كند.

مذاكرات ويژه راهبردي با روساي جمهوري روسيه، چين و نخست وزير هند در همين راستا بود، شايد اين تئوري در روزهاي نخست با نقد و طعن مواجه شد اما كاهش قدرت تئوري يكجانبه گرائي آمريكا و افزايش قدرت چانه زني قدرتهاي منطقه و چين و روسيه در 5+1 و انتقال كامل محموله سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر از روسيه به ايران مي تواند شاخص قابل تاملي در نتيجه بخشي ديپلماسي نگاه به شرق باشد.

از طرفي دكتر لاريجاني حوزه رايزني با كشورهاي غربي را از انحصار سه كشور اروپائي به ساير كشورهاي مهم غربي كشاند، و با رايزني مستمر با نخست وزيران ايتاليا و اسپانيا، رئيس جمهور سوئيس و ساير كشورهاي اروپائي، همراه با رايزني هاي فعال با كشورهاي منطقه در مسائل حساس افغانستان عراق، لبنان و فلسطين، قدرت مانور ايران را در مذاكرات هسته اي افزون نمود، بطوريكه وي با ارائه طرح ابتكاري مداليته (طرح اقدا م ) در مذاكرات با رئيس كميسيون خارجي، اتحاديه اروپايي و دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتم ي ، عملاً مذاكرات كم خاصيت آژانس و دور معيوب مذاكرات 5+1 را در مسير معقولي شتاب بخشيد ، كه منجر به سه گزارش البرادعي گرديد و گزارش نهايي آن عملاً به حل و فصل جامع مسائل باقيمانده با آژانس منجر شد. بدين وسيله زبان آمريكا در اتهام افكني به لكنت افتاد و موفقيت بزرگي نصيب ملت بزرگ ايران گرديد.

گرچه برخي و رسانه هاي داخلي و خارجي، لاريجاني را به واسطه طراحي ابتكار مداليته و ديپلماسي فعال هسته اي، به مرد هسته اي كشور ملقب كردند، اما او پس از گزارش البرادعي تصريح كرد: «موفقيت هاي هسته اي ايران را اگر بتوان به نام فرد ي نوشت آن شخص قطعاً مقام معظم رهبري است كه در طول سالهاي متمادي اين ايده استراتژيك را دنبال نمودند تا امروز به نتيجه رسيد، توفيق هسته اي مرهون، شجاعت و درايت رهبري، عقلانيت در مديريت و پايداري ملت ايران مي باشد».

دكتر لاريجاني همواره نظريه پردازي را با سخت كوشي اجرايي در كليه مناصب خود تلفيق كرده است. بطوريكه سبك مديريت وي دو مولفه تئوري عقلانيت اسلامي و تحرك جدي اجرائي را نشانگر است. زماني كه تهديدات بين المللي و منطقه اي سرعت بيشتري گرفت، دكتر لاريجاني نظريه روشنگري در غرب و مذاكرات نفس گير را با تئوري عمق بخشيدن به همكاريهاي راهبردي منطقه اي بخصوص با سوريه و مقاومت اسلامي و ملي لبنان و فلسطين هم راستا كر د . حمايت جدي وي از حزب الله لبنان و مقاومت فلسطين مخصوصاً در دفاع مقدس 33 روزه و فتح الفتوح حزب الله در مقابل ارتش آمريكا و رژيم صهيونيستي، تحقق اجرايي چنين نظريه اي است.

لاريجاني موضوع اشغال عراق را نيز با حساسيت دنبال و اقدامات عمراني و ديپلماتيك جمهوري اسلامي در اين زمينه را هدايت مي كرد.

 

 

                                                        دوران فعالیت در مجلس شوراي اسلامي

 


 دكترعلي لاريجاني پس از راي استثنايي مردم شريف قم با نظر اكثريت مطلق نمايندگان مجلس هشتم با 230 راي بعنوان رياست مجلس شوراي اسلامي در دوره هشتم انتخاب شد. با وجود اينكه در چهار ساله اخير،كشور در مواجهه با حوادث بزرگي از جمله جريانات بعد از انتخابات رياست جمهوري 88 و فتنه گري عده اي در داخل با همراهي و فرصت طلبي غربيها بود، مجلس با متانت و استواري در خط رهبر معظم انقلاب اسلامي ، منافع ملت و آرمانهاي نظام گام برداشت .

در همين مسير اعتماد بالاي نمايندگان به رياست دكتر علي لاريجاني بر مجلس هشتم در هر چهار سال استمرار يافت. دغدغه و برنامه لاريجاني در مجلس هشتم عمدتاً در محورهاي زير خلاصه مي شود:

اولاً حفظ آرامش در كشور براي آباداني و رفع مشكلات مردم، ثانياً حمايت جدي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، ثالثاً تصويب طرحها و لوايح مهم و اساسي براي حمايت از اقشار زحمت كش و پر تلاش نظير كشاورزان، دامداران، قاليبافان ، بيمه بيكاري، طرح هدفمند كردن يارانه ها، برنامه پنجم توسعه و ... رابعاً طراحي سيستم نظارتي بر امور اجرائي كشور توسط مجلس بود.

در اين زمينه مي توان به بررسي و تصويب نظام بهره وري كشاورزي، قانون مجازات اسلامي، قانون بيمه بيكاري، قانون بيم  ه قالي بافان و ساير صنوف مرتبط با قالي بافي اشاره كرد.

 

                                                  
                                                                             انجام وظيفه براي قم

 دكتر لاريجاني با همه مسئوليتي كه در اداره مجلس به عهده داشت، به عنوان نماينده مردم شريف شهرستان مقدس قم پيگيري طرحهاي مهم در جهت آباداني، عمران ، توسعه و رفع مشكلات مردم را دغدغه ديگر خود مي دانست .

بحمدالله با پيگيريهاي ايشان بسياري از آنها به جريان افتاده و يا به نتيجه رسيده است كه به برخي از اين طرحها اشاره مي شود:

پیگیری تخصيص اعتبار و تامين بودجه و اتمام پروژه طرح تامين آب آشاميدني قم

كمك به احداث فرودگاه قم با پيگيري در جهت رفع موانع و مشكلات احداث اين فرودگاه

 

پيگيري تامين اعتبار و اقدامات لازم براي آغاز فعاليت عمراني مترو، پروژه منوريل و راه اندازي زيرگذر عمار ياسر

مساعدت در جهت حل مشكلات طرح حرم تا جمكران و پيگيري در جهت رفع مشكلات و موانع اجراي طرح حرم تا جمكران

توجه ويژه و پي گيري مستمر توسعه و گسترش كمي و كيفي مراكز آموزش عالي و دانشگاههاي شهر قم و گسترش فعاليتهاي علمي و پژوهشي حوزه علميه قم و تخصيص اعتبارات در لايحه بودجه

- پيگيري ويژه در انجام فعاليت و شتاب عمليات عمراني طرح توسعه اطراف حضرت معصومه (س)

- پيگيري براي آغاز بكار بيمارستان شهيد بهشتي

 


- پيگيري ويژه احداث شهرك هاي صنعتي در قم نظير شهرك چاپ و نشر، شهرك شهرك نمايشگاهها اختصاصي و بخصوص نمايشگاه فرش و بررسي مشكلات ، IT فناوري صنعت گران استان

- پيگيري ويژه در جهت حل مشكلات كشاورزان در ابتداي طرح هدفمند كردن يارانه ها با تشكيل جلسات با مسئولين ذيربط مشكلات دامداران در هنگام حوادث مختلف و تامين بخشي از خسارات آنها

 

 

- پيگيري حل مشكلات تلاش گران بخش صنعت فرش استان قم

- پيگيري طرح گسترش طرح گاز رساني و آب رساني به روستاها و انتقال آب براي بخشهاي صنعتي و كشاورزي از تهران و تخصص اعتبارات مورد نياز

- ديدارهاي مستمر با كليه مديران سازمانها، نهادها، و ادارات كل استان قم در جهت بهبود خدمت رساني به مردم استان

- پيگيري و تلاش در جهت راه اندازي جاده قم به گرمسار و تخصص اعتبارات مورد نياز

- پيگيري در جهت آغاز عمليات عمراني قطار سريع السير اصفها ن - قم - تهر ان و قطار سريع السير قم به مشهد و رفع موانع موجود

- پيگيري در جهت آغاز اقدامات راه اندازي قطار سريع السير قم به مشهد

- تلاش در ايجاد راه دسترسي جداگانه مشكل رفع خطر سيلاب و راه اندازي امكانات رفاهي و انتظامي به شهرك پرديسان

- ديدار و ملاقاتهاي متعدد با مراجع عظام تقليد، روحانيت معظم و بهره مندي از فرمايشات حضرات آيات عظام و توجه به نقطه نظرات آنان

 

- تلاش و پيگيري در جهت اجرائي شدن مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان قم

 

 

- تاسيس مركزپژوهشهاي اسلامي مجلس شوراي اسلامي در شهر مقدس قم.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


AZAD
ارسال پاسخ

تشکر
انسان صبوری هستن

zeytoon1
ارسال پاسخ

:

مثبته یا منفی؟