متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


آسمان شهر من حکایت از شهری میکند با پیشینه ای نیک ! شهری که به فراموشی اش سپردند روزگاری در زیر آسمان این شهر داریوش حکمرانی میکرد ! روزگاری پانته آ بانوی افسونگر شوش با همسرش آبراداتاس در زیر این آسمان سخن از عشق می گفتند از عشقی جاودانه و عظیم ! در زیر این آسمان بزرگانی بس جاودان تنفس کرده اند ! آسمانش هنوز رنگ و بوی جاودانان را دارد ! آسمان شهر خدایان شوش !

 

حدود ۵ کیلومتری شهرستان شوش منطقه ای وجود دارد که قطعا نامش برای شما باید آشنا باشد . فتح المبین در ۵ کیلومتری شوش واقع است هدفم از آوردن نام این منطقه اقداماتی است که اخیرا در این ناحیه انجام شده... تقریبا همه اهل شوش از نمایشی که اخیرا در این منطقه از ۲۰ اسفند اکران شد باخبرند! نمایشی که حدود دومیلیارد و نیم هزینه ساخت در بر داشته است. البته در این میان قیمت بلیط ها نیز جالب توجه بود " برای هر نفر ۱۰۰۰۰ تومان " !!!! علاقه ای به دیدن این نمایش نداشتم ولی تعاریف دیگران و همین طور هزینه ساخت و تهیه و حتی قیمت بلیط بر کنجکاوی ام افزود. به یاد دارم که چگونه تک سینمای شهرم " سینما آزادی " به درمانگاه بدل شد! دلیل آوردن نام سینما آزادی این بود که شخص بنده متحیر شدم که مردم اینگونه از این نمایش استقبال کردند. تصمیم گرفتم که این نمایش را ببینم ! به همراه اعضای خانواده ام برای تماشای این نمایش به فتح المبین رفتیم . چشمتان چنین نمایشی نبیند!بعد از حدود ۱۰ دقیقه تپه نوردی آنهم در تاریکی مطلق به سوله ای نزدیک شدیم حیرت زده به سوله نگاه میکردم که یکی از خواهران بسیجی فرمودند لطفا کفشهایتان در بیاورید و بعد وارد سوله شوید . جا خوردم وارد که شدم دیدم که به به ! باید روی موکت بنشینیم و از صندلی خبری نیست ! وقتی نشستیم یک سری از خدام سوله گفتند که لطفا جمع و جور تر بنشینید که جا برای بقیه هم باشد حتی اگر می توانید چند سانتیمتر به جلو بروید ... خلاصه ی کار این شد که هر چند لحظه یکبار عرض می فرمودند که جلوتر بروید و جمع و جور تر بنشینید ! از این قسمت هم میگذریم . در ابتدا سرود زیبایی توسط گروه سرودی از حزب الله لبنان اجرا شد . و اما نمایش ۱ از ابتدای خلقت آدم شروع شد تا ظهور حضرت مهدی (عج) . چند مورد قابل تحسین ماکتها بودند و نورپردازی حساب شده و دقیق و دیگر هیچ! یک سری سیاهی لشکر هم خم و راست می شدند و از این سو به آن سو می رفتند ! صدا گذاری هم خوب بود! البته من تنها تشکر و تقدیر را از نورپرداز این اثر میکنم چون اگر این نورپردازی نبود نمایش پشیزی ارزش نداشت! جمیعت حاضر در سوله حدود ۲۰۰۰ نفری بودند! بعد از نمایش که وارد پارکینگ شدم متوجه شدم که برادرم وارد سوله نشده بود میگفت به علت ازیاد جمعیت از ورود ما جلوگیری کردند و بلیطهای من و دیگران را تمدید کردند البته اگر بمیرم هم حاضر نیستم دیگر برای دیدن این نمایش پایم را اینجا بگذارم! از بی نظمی ها و آشفتگی ها هر چه بگویم کم است! نمایش دو میلیارد و نیمی با بلیط های ۱۰ هزار تومانی اینگونه برپا شد ! مسئولین تشکر! مسئولین عزیز احتیاجی به چنین نمایشهایی نداریم پلی که شوش را به فتح المبین وصل میکند بی نهایت خطرناک است قطعا بیش از ۲ میلیارد هزینه در بر ندارد شاید هم خیلی کمتر ! هزینه بهسازی و ترمیم و مرمت کل فاضلاب شوش فقط یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد ... ما شهری آباد میخواهیم !

موقعیت این شهرستان شهرستان شوش دانیال علیه‌السلام با 5/6 کیلومتر مربع مساحت در 24 کیلومتری جنوب غربی دزفول و115 کیلومتری شمال غربی اهواز بین 32 درجه و2 دقیقه عرض شمالی و47 درجه و1 دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد. بلندی شهر شوش از سطح دریا 87 متر و فاصله هوایی تا تهران 479 کیلومتر است . فاصله زمینی شوش تا تهران 766 کیلومتر، تا اهواز 115 کیلومتر ، تا دزفول 24 وتا اندیمشک 38 کیلومتر است . حدود 1329 هـ .ش به بخش تبدیل شد . شوش باستانی شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم ،از معروفترین شهرهای دنیا ،پایتخت صدهاساله مملکت عیلام وهمچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است . توصیفات اسطوره ای شوش حمد الله مستوفی نویسنده کتاب نزهه القلوب ، بنای آنرا به مهلانیل بنم قنیان بن انوش بن شیث بن آدم ابوالبشر نسبت داده است ومی گوید: این اولین شهری است که در خوزستان بنا کردند و هوشنگ بر عمارت آن افزوده وقلعه ساخت وبرآن قلعه قلعه ای دیگر در نهایت استحکام بنا نمود . بنای شوش باستانی شاپور ذوالاکتاف تجدید عمارت آن شهر کرد وشاهپور خره خواند . در طبقات پایین تر این شهر آثاری بدست آمده که باستان شناسان آنها را مربوط به 8 هزار سال پیش می دانند ، نام این شهر در تورات شوش یا شوشن آمده است . توصیفات مورخین از شوش حمزه اصفهانی شوش را چنین توصیف نموده : شوش به معنی شهر زیبا ،باصفا ،خوب ولطیف . در تورات ودر قاموس موسی درباره شوش آمده است : شوشن یا شوشان در زبان عبری به زبان زنبق بوده ، در یونان سوسنای می گفتند ونامهای دیگرش «سوسا» «سوس» بوده، قسمت بزرگی از ولایت شوش و عیلام را هم «سوسیانا» یا «سوزیانا» می گفتند . شوش یا شوشن نام همه گیاهان تیره سنبل وزنبق ونرگس واسپرغم به شمار می رود .

قلعه‌ آكروپل‌ يا قلعه‌ شوش‌ به‌ دست‌ هيأت‌ باستان‌شناسي‌ فرانسوي‌ در سال‌ 1897 ميلادي‌ بر روي‌ بلندترين‌ نقطه‌ شهر شوش بنا شده‌ و شباهت‌ بسيار زيادي‌ به‌ زندان‌ باستيل‌ فرانسه‌ دارد. اين‌ قلعه‌ بااستفاده‌ از آجرهاي‌ به‌ دست‌ آمده‌ از كاخ‌ داريوش‌ و تعدادي‌ از آجرهاي‌ منقوش‌ به‌ خط‌ ميخي‌ چغازنبيل‌، به‌ دست‌استادان‌ دزفولي‌ بنا شده‌ است‌. اين‌ قلعه‌ تا پيش‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ در اختيار فرانسويان‌ بود و پس‌ از آن‌ به‌ عنوان ‌پايگاه‌ باستان‌شناسي‌ شوش‌ مورد استفاده‌ قرار گرفت‌. مجسمه‌ معروف‌ ملكه‌ ناپيراسوستون‌، قانون‌ نامه‌ حمورابي‌و ليوان‌ مشهور سفالي‌ شوش‌ به‌ رنگ‌ نخودي‌ و نقش‌ بزكوهي‌، از مهّم ‌ترين‌ آثار بدست‌ آمده‌ از تپه‌ آكروپل‌ است‌ . قلعه‌ آكروپل‌ در مدت‌ 15 سال‌ ساخته‌ شده‌ و دژ دفاعي‌ باستان‌شناسان‌ فرانسوي‌ در برابر هجوم‌ها و يورش‌هاي‌ قبايل‌ و عشاير محلي‌ بوده‌ است‌. اين‌ قلعه‌ كه‌ در طول‌ جنگ‌ تحميلي‌، بارها مورد اصابت‌ گلوله‌هاي‌ توپ‌ عراق ‌قرار گرفت‌ و توسط‌ ستاد بازسازي‌ استان‌ خوزستان‌ مرمت‌ گرديد .

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !