متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


به نام خداوند مهربان 




دوستی می پرسد حق الله چیست ؟


ما برای پاسخ به آن چه تعریفی داریم؟



اقسام حق الله

به طور کلی حق الله را می توان به دو قسم تقسیم کرد: 1. عبادات؛ 2. عقوبات.
 

1. عبادات و اقسام آن

شکی نیست که همه عبادات حق الله هستند. ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، عبادات را به پنج قسم

تقسیم کرده است: نماز، زکات، روزه، حج و جهاد. ولی ابوجعفر محمدبن علی طوسی عبادات را ده نوع

دانسته است: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، غسل جنابت، اعتکاف و رباط.110

 
در این تحقیق فقط طهارت، نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، خمس،  زکات و کفارات به

عنوان مصادیق مهم حق الله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 


دلیل عام بر حق الله بودن عبادت

یک دلیل مشترک بر حق الله بودن عبادات وجود دارد و آن اعتبار قصد قربت در عبادت است. عبادت مظهر

کامل اطاعت خداوند است، پس حق خداوند محسوب می گردد. این بحث را در دو بخش عبادات واجب

غیرمالی و مالی پی می گیریم:

 
الف) عبادات واجب غیرمالی

 

1. طهارت

طهارت از خبث خارج از بحث است، زیرا از اقسام عبادات نیست. صاحب حق در طهارت از حدث مردم

نیستند، بلکه خداوند است. لذا طبق این معیار، طهارت از حدث از حق الله است. برخی از معیارهای دیگر

حق الله نیز در آن وجود دارد.

 
2. نماز

افضل عبادات نماز است، اما چون استحباب با حق نمی سازد، لذا نماز مستحبی از حقوق محسوب

نمی شود. پس فقط نماز واجب از حقوق خداوند است. صاحب حق در نماز، خداوند است. لذا طبق این

معیار، حق الله بودن آن روشن است. برخی از دیگر معیارها نیز در اینجا وجود دارد.

 
در حق الله بودن نماز مسافر اشکال وجود دارد. بر اساس برخی از روایات: نماز از طرف خداوند دو رکعت

بوده1111 و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ولایت خود را اعمال کرده و دو رکعت بر آن اضافه فرموده

است. لذا اینکه در سفر، نماز قصر می شود، همان دو رکعت است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) واجب

کرده بودند.

 
اکنون این سؤال مطرح می شود: آیا تمام اجزای نماز، حق الله است، یا فقط دو رکعت آن  از حق الله است

و دو رکعت دیگر حق رسول(صلی الله علیه و آله) است که در زمره حق الناس به شمار می رود؟

 
اما باید گفت: اگر هم فرض کنیم که پیامبر(صلی الله علیه و آله)، دو رکعت را اضافه  نموده، معنایش این

نیست که آن را برای خود واجب کرده است، بلکه مقصود این است که آن دو رکعت را هم برای خدا

بخوانید. لذا در اینجا حق، متعلق به خداوند می شود، زیرا بنده عبادت خدا را می کند، نه عبادت

پیامبر(صلی الله علیه و آله) را.

 
3. روزه

روزه هم گاهی واجب است و گاهی مستحب. صاحب این حق خداست و اسقاط آن هم به دست بنده

نیست، لذا حق الله بودن آن قطعی است.

 
4. حج

حج در زندگی فقط یک بار واجب می شود و به جز آن مستحب است. حج، حق بنده ای نیست، بلکه

صاحب آن خداوند است و قابل اسقاط هم نیست. لذا باید حق الله باشد.

 
نویسنده معتقد است دلیلی بر حق الناس بودن حج وجود ندارد. از طرفی، دلیل خاص هم بر  حق الله بودن

آن نیست و مورد خاصی هم درباره اسقاط آن توسط شارع پیدا نشده است. لذا فقط با دلیل عام و اجرای

اصل می توان حق الله بودن آن را ثابت کرد.

 
5. جهاد

جهاد به اذن و حکم امام(علیه السلام) واجب می شود و مصداق استحبابی ندارد، بلکه همیشه واجب

است. جهاد حق الله است، زیرا اولاً از عبادات است و ثانیاً اسقاط آن توسط مردم امکان پذیر نیست، بلکه

اسقاط آن در دست خداوند است.

 
البته شاید بتوان گفت جهاد مشترک بین حق الله و حق الناس است و دلیل حق الناس بودن  را هم

پذیرفت. چون عبادت بودن، حق الله بودن آن را ثابت می کند، ولی حق الناس بودن را از آن انکار نمی کند.

زیرا همان گونه که جهاد ممکن است برای حفظ جان و مال مردم باشد، می تواند برای نشر احکام و دین

اسلام نیز باشد. حال با توجه به این مطلب می توان گفت که در جهاد ابتدایی، حق الله غالب است و در

جهاد دفاعی حق الناس.

 
6. امر به معروف و نهی از منکر

شاید بتوان این مورد را هم مثل جهاد، به همان تفسیر، مشترک بین حق الله و حق الناس دانست.
 

 

ب) عبادات واجب مالی مانند:


خمس ، زکات ، کفارات ، عقوبات،حدود ، حد زنا ، حد لواط ،حد شرب خمر ،حد تعزیرات ،حد محاربه .


Image result for ‫تصویر نماز‬‎

 

 

تشکر

 

منبع :http://www.askquran.ir/showthread.php?t=43405

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


AZAD
ارسال پاسخ

khazane90 :
ممنون
{67}

لطف دارین

خزان
ارسال پاسخ

ممنون

AZAD
ارسال پاسخ

zeytoon1 :
سپاس{69}

خواهش میکنم تشکر

zeytoon1
ارسال پاسخ

سپاس

AZAD
ارسال پاسخ

shadi1357 :
بسیارعالی
انشاله که به حق اله توجه داشته باشیم که اصل دین توجه به احکام الهی هست
تشکرازشما
{67}

تشکر

AZAD
ارسال پاسخ

peyman0082 :
متشکر ازتوجهتون به این موضوع:)
خسته نباشید

خواهش می کنم

shadi1357
ارسال پاسخ

بسیارعالی
انشاله که به حق اله توجه داشته باشیم که اصل دین توجه به احکام الهی هست
تشکرازشما

peyman0082
ارسال پاسخ

متشکر ازتوجهتون به این موضوع
خسته نباشید