متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


به گزارش گروه علمی ایرنا از بیمارستان فارابی، دکتر علیرضا لاشئی در آستانه برپایی بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی و سمینار چشم پزشکی ترجمانی افزود: با وجود پیشرفت های دانشمندان ایرانی در زمینه بکارگیری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشم، هنوز بهره گیری از این روش به عنوان یک روش درمانی جایگزین کاربردی نشده و کاربردی ترین آن در حال حاضر در حوزه قرنیه است.

وی با بیان اینکه بهره گیری از سلول های بنیادی در دیگر حوزه های پزشکی نیز هنوز چندان وارد مراحل قطعی درمان نشده است، یادآور شد: در چشم پزشکی این مساله پیچیده تر است؛ زیرا چشم از لایه های مختلفی با نیازهای متفاوتی تشکیل شده است.

لاشئی ادامه داد: در دنیا و از جمله در ایران بهره گیری از این سلول ها در حوزه بیماری های قرنیه از قدمت بیشتری برخوردار است از این رو، نتایج موفقیت آمیز درمان در این حوزه نیز بیشتر مشاهده می شود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل پیچیده بودن سیستم عصبی شبکیه، استفاده از سلول های بنیادی در درمان ناهنجاری های شبکیه بر روی انسان انجام نمی شود و فقط بر روی نمونه های حیوانی و انسانی در حال آزمایش و بررسی است از این رو، تا زمانی که بتوان از این سلول ها در درمان بیماری های شبکیه به عنوان یک روش درمانی استاندارد استفاده کرد، فاصله زیادی وجود دارد.

لاشئی تصریح کرد: ساده ترین راه بهره گیری از سلول های بنیادی در درمان مشکلات قرنیه، استفاده از سلول های چشم دیگر بیمار است و در مواقعی که شخص دچار سوختگی دو طرفه باشد، می توان سلول ها را از منابع دیگری تهیه کرد.

دبیر علمی سمینار چشم پزشکی ترجمانی با بیان اینکه پژوهشکده بینایی فارابی و بیمارستان فارابی از حدود سه سال پیش تاکنون فعالیت هایی را در زمینه کاربرد سلول های بنیادی در درمان مشکلات قرنیه و شبکیه آغاز کرده اند، افزود: به تازگی از سلول های بنیادی پالپ دندان در درمان بیماری های شبکیه استفاده شده که دستاوردهای مثبتی را نیز به همراه داشته است.

لاشئی خاطر نشان کرد: همچنین همکاری هایی میان بیمارستان فارابی و پژوهشگاه رویان در زمینه کشت سلول های رنگدانه دار در شبکیه در حال شکل گیری است.

به گفته وی، همه ساله همزمان با سمینار فارابی، سمینار کاربرد سلول های بنیادی در چشم پزشکی و سایر بیماری ها برگزار می شود که در آن مباحث مربوط به علوم پایه و سلول های بنیادی، فیزیک و ژنتیک و پروتئومیکس در چشم پزشکی ارایه می شود.

لاشئی افزود: مجموعه این علوم با نام جدید چشم پزشکی ترجمانی برگردان شده است و در سمینارهای چشم پزشکی ترجمانی، دستاوردهای دانشمندان در این حوزه عرضه و کاربردهای عملی آن در علوم بالینی چشم پزشکی معرفی می شود.

وی ادامه داد: در این سمینار استادان ژنتیک، ژن درمانی، فیزیک و اپتیک چشم حضور دارند که این امر نشان می دهد ارتباط جدی میان علوم بالینی و پایه در حال شکل گیری است.

لاشئی یادآور شد: بیست و یکمین سمینار سالانه فارابی با هدف ارایه آخرین دستاوردهای حوزه چشم پزشکی 16 تا 18 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

در این سمینار سمپوزیوم ها و کارگاه هایی با موضوع شبکیه، تروما (ضربه) و اورژانس چشم، بیهوشی در چشم پزشکی، قرنیه، اپتومتری، انکولوژی، آب سیاه (گلوکوم)، انحراف چشم (استرابیسم)، کاسه چشم (اربیت) و مجرای اشکی برگزار می شود.

 

 

shabgarde.tanha

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


mohammad1233
ارسال پاسخ