متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


حج ابراهیمی برای رسیدن به كمال جمعی از جمله صفا و آزادگی است

 

لباس احرام در حج نشانهٔ آزادی و آزادگی است. ما در حج لباس خود را در می‌آوریم و حولهٔ سادهٔ آن را هم به رنگ سفید که رنگ کفن است به تن می‌کنیم و نیز باید عاری از هر دوختی باشد و سوزن و چیزی از دنیا در آن نباشد یعنی ما باید علقه‌ای از گره در دل نداشته باشیم و آزاد، رها و باز باشیم. روشن بودن آن نیز صفا داشتن حج ما را می‌رساند.تمامی اسرار حج در گرو این امر است که انسان را به «مقام جمعی» برساند. انسان باید بتواند خشوع و خضوع داشته باشد و بتواند خود را از دنیا جدا کند و لباس را در بیاورد و بندگی اطاعت‌پذیرانه از خدا كند و باید بتواند تیغ بکشد، فریاد بزند، سکوت کند. این حالت همان مقام جمعی است و تمام اسرار حج و اعمال آن در گرو این معناست تا ما را به دیگر فازهای خود برساند. فازهایی که به مقام جمعی ختم می‌شود و بی‌نهایت شأن دارد. هدف و مقصد ما در حج که مقام جمعیت را دارد «مقام جمعی» است. جمعیت مسلمانان و جمع شدن انسان‌ها به دور خانهٔ کعبه نیز سبب می‌شود جمع آنان انسان کاملی شود و در این صورت است که بر حل مشکلات مسلمانان توانا می‌شوند. البته گردهمایی و جمعیت مسلمانان در مكه است و این بدان معناست كه مشکلات جهان اسلام فقط در مکه است که حل می‌شود؛ همان‌طور که ظهور حضرت حجت (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) از مکه شروع می‌شود. این موقعیت استراتژیک مکه است که لازم است به آن توجه شود.


اگر کسی حج ابراهیمی انجام دهد یعنی بتواند تیغ بکشد و رمی کند دیگر نمی‌تواند آدمی بزدل و ترسو باشد. یکی از اسرار حج این است که می‌خواهد ترس را از ما دور کند. لباس احرام در حج نشانهٔ آزادی و آزادگی است. ما در حج لباس خود را در می‌آوریم و حولهٔ سادهٔ آن را هم به رنگ سفید که رنگ کفن است به تن می‌کنیم و نیز باید عاری از هر دوختی باشد و سوزن و چیزی از دنیا در آن نباشد یعنی ما باید علقه‌ای از گره در دل نداشته باشیم و آزاد، رها و باز باشیم. روشن بودن آن نیز صفا داشتن حج ما را می‌رساند. حلق و تراشیدن سر و ریختن زلف‌ها برای شکستن استکبار، خودنمایی و آرایش است. تمامی اسرار حج در نهایت این است که انسان در حج آموزش طرح کادر عملی جمعی پیدا کند. این کارها در مسجد و با نماز یا روزه میسر نیست. این کارها در کشور خود ممکن نیست و تنها در دانشگاه حج است که می‌شود این دورهٔ محدود را دید و باید در این مدت محدود خود را فارغ التحصیل کرد. تمامی اعمال حج نیز جمعی است یعنی همان‌طور که اعمال وقوف و حرکت به منی و رمی و طواف آن همگانی است، نماز آن نیز همگانی است و هیچ عملی به تنهایی انجام نمی‌شود و جمعی بودن حج و مناسک آن به هدف رساندن انسان به مقام جمعی است. در واقع مناسک حج می‌خواهد انسان و ابعاد مختلف او را معنا کند و انسان را موجودی جمعی و سیستماتیک و کامل معرفی کند که بی‌نهایت شأن و بُعد دارد و نباید آن را تک‌بُعدی دید. همین امر دلیل بر باطل بودن ادیان تک‌بعدی و نیز نحله‌هایی است که رهبانیت تنها، یا جهاد و عقیدهٔ تنها را فریاد می‌کنند یا فقط در پی سرمایه‌داری هستند یا فقر را ارج می‌نهند. حج می‌گوید تمامی این اندیشه‌ها را باید ریخت و باید لخت شد، غسل کرد، موها را ریخت تا من خود به اصلاح تو اقدام کنم. موجودیت فعلی ما با آن‌چه حج در پی آن است بسیار فاصله دارد. حج نیاز به سیاست‌گذاری، آن هم نه در حد یک سازمان، که به گستردگی یک کشور دارد و طبیعی است که مغز متفکری می‌تواند این امور را سامان دهد و آن را بازیابی کند و راه بیاندازد و به آن جهت دهد و چنین نباشد که حج‌گزاران ساده بروند و ساده باز گردند.

منبع : حج ؛ ابراهيمي يا سازماني

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !