متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

بررسی مراحل خلقت جنین در قرآن توسط پروفسور كيت مور

پروفسور كيت مور (Dr Keith Moore)

پروفسور كيت مور (Dr Keith Moore)

کیت مور (Keith Moore) پروفسور بازنشسته در بخش آناتومی (گروه جراحی) و عضو موسس انجمن آمریکایی آناتومیست بالینی (AACA) است.
دكتر كيت مور كه در سال 1984 بزرگترين جايزه كشور كانادا در رابطه با دانش كالبدشكافي را به خود اختصاص داده و در دانش جنین شناسي در جهان سرآمد بود، به كشور عربستان سعودي دعوت شد تا در مورد آياتي كه چهارده قرن پيش در مورد دنياي جنين در قرآن آمده و يا احاديثي كه در اين‌باره از پيامبر اسلام روايت شده است، نظرات خود را ارائه دهد . . .

دكتر در ابتدا تمايلي به اين سفر نداشت و مطمئن بود كه كتابي متعلق به چهارده قرن پيش نبايد چيز جالبي در مورد جهان جنين ارائه داده باشد به ويژه كه اين دانش فقط در نيم قرن اخير پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته است. اما به علت نقطه ضعف گرفتن از كتاب آسماني مسلمانان و نيز گشت و گذاري در كشورهاي عربي، به اين دعوت جواب مثبت داد.
چندين سال قبل گروهي از مسلمانان اطلاعات مربوط به جنین شناسي را از قرآن استخراج كردند، سپس تمام اطلاعات قرآني جمع آوري شده را به انگليسي ترجمه و به پروفسوركيت مور استاد جنين شناسي عرضه نمودند. از او درخواست شد كه نقطه نظر و ديدگاه خود را در مورد اطلاعات جنين شناسي قرآن بيان كند.

دكتر مور بعد از اينكه ترجمه آيات قرآن معرفي شده را به دقت بررسي نمود چنين گفت: اغلب مطالب جنين شناسي قرآن به گونه اي عالي و مطابق با دستاوردهاي جديد و مدرن علم جنين شناسي است و به هيچ وجه مغايرتي با آن ندارد. او افزود: معدودي از آيات هم هستند كه توجيه علمي دقيقي براي آن ندارم و از آنجائيكه در نوشته ها و مطالعات جديد جنين شناسي نيز در اين خصوص اشاره اي نشده است، نمي توانم در صدق و كذب آن نيز نظر دهم براي نمونه مي توان به آيه:«بخوان به نام پروردگاري كه خلق كرد، پروردگاري كه انسان را از علق خلق كرد» اشاره كرد.

dhsdftgjdfyjdyjyy

.

كلمه علق در عربي سه معني دارد:

1ـ زالو

2ـ علقة

3ـ خون بسته

dfghdhdhdrدكتر مور در اين مورد كه، جنين، در بدو امر، مانند يك زالو به نظر مي آيد، هيچ پيش فرضي نداشت. او در آزمايشگاه، مرحله ابتدائي و ميكروسكوپي جنين را با دياگرام يك زالو مقايسه كرد و از شباهت چشمگير آندو شگفت زده شد. در عين حال، او اطلاعات جديدي از توصيفات جنين شناسي را كه تاكنون برايش ناشناخته بود، از قرآن استنباط كرد.

دكتر مور در مورد 80 سوالي كه در قرآن و حديث آمده بود، پاسخ گفت. تطابق متن قرآن و حديث با آخرين دستاوردهاي علمي جنين شناسي قابل توجه بود. دكتر مور اين چنين مي گويد: اگر اين، سوالها سي سال قبل از اين پرسيده مي شد، من قادر به پاسخ بيش از نيمي از آنها نبودم چرا كه منابع علمي آنقدر غني نبود.

دكتر مور كتابي به نام «تكامل بشر» تاليف و بعد از كسب معارف جديد از قرآن و الحاق اين معلومات به كتاب خويش در سال 1982 چاپ سوم همان كتاب را تجديد نمود. كتاب مذكور جايزه بهترين كتاب پزشكي با يك نويسنده را دريافت كرد. اين كتاب به چندين زبان دنيا ترجمه و به عنوان كتاب درسي جنين شناسي مورد استفاده قرار گرفت.

دكتر مور در هشتمين كنفرانس پزشكي 1981 عربستان چنين مي گويد:

جاي بسي خوشحالي است كه بتوانم سهمي در روشن ساختن آيات قرآن در مورد تكامل انسان داشته باشم. براي من كاملاً روشن است كه در اين گفته ها از جانب خداوند يا الله براي محمد صلي الله عليه وسلم فرستاده شده است زيرا تقريباً تمامي اين علوم تا قرنها بعد كشف نشده بود و براي من قطعي است كه محمد قهراً پيامبر خداست.

دكتر جان لي سيمپسون (Dr Jan Leigh Simpson)، رئيس بخش جراحي زنان در كالج طب بيلور هوستون امريكا اظهار مي نمايد: اين احاديث، نمي تواند از علوم و دانش عصر محمد صلي الله عليه وسلم گرفته شده باشد (قرن 7 ميلادي) و بيانات ايشان مي رساند كه نه تنها ژنتيك و دين اسلام، با هم ناسازگاري نداشته، بلكه در حقيقت دين (اسلام) مي تواند با افزودن تعاليم وحي به بعضي از شيوه هاي سنتي، علم را هدايت كند……

كه قرنها بعد، حقانيت آن به اثبات رسيده كه هم مؤيد علم است و هم سنديت قرآن را كه از جانب خداوند است را تحكيم مي كند.

انسان از نطفه خلق شده است:

قرآن مجيد بيش از 11 بار يادآوري مي كند كه انسان از نطفه خلق شده است به معناي مقدار بسيار ناچيزي از مايع (همچون يك چكه از مايع) كه بعد از خالي كردن يك پيمانه در آن باقي مي ماند. اين موضوع در چندين آيه از قرآن آمده است: { يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ذلك بانّ الله هو الحق و انّه يحيي الموتي و انه علي كل شيء قدير*و انّ الساعه اتيه لاريب فيها و انّ الله يبعث من في القبور.} [الحج : 5]

«اي مردم از پروردگارتان بترسيد كه زلزله قيامت هنگامة بزرگي است روزي كه آن را ببينيد مادران شيرده، كودكان شيرخوارشان را از ياد خواهند برد و زنان باردار بار خود را بر زمين گذارند و مردم را مست خواهي ديد، حال آن كه مست نيستند، ولي عذاب خدا شديد است گروهي از مردم ناآگاه دربارة خدا به مجادله برمي‌خيزند و از شيطانهاي سركش پيروي مي‌كنند بر شيطان مقرر شد كه هركس با او دوستي كند به گمراهيش افكند و بر آتش سوزان رهنمونش شود اي مردم اگر از برانگيخته شدن شك داريد بدانيد كه ما شما را از خاك آفريديم. پس آنگاه از نطفه و خون بسته و مضغه شكل يافته و شكل نايافته، تا (قدرت خود را) بر شما آشكار كنيم، و جنينهايي را كه بخواهيم تا زماني معين در رحم مادران نگه مي‌داريم، آنگاه شما را به صورت طفلي برون آوريم تا به حد رشد و بلوغ برسيد، در اين ميان بعضي از شما مي‌ميرند و بعضي آنقدر عمر مي‌كنند كه به اوج فرتوتي و پيري مي‌رسند آنچنان كه چيزي از آموخته‌هاي خود را به خاطر نخواهند داشت. زمين را خشك و مرده مي‌بيني اما زماني كه باران را بر آن بفرستيم به حركت مي‌آيد و رشد مي‌كند و انواع گياهان زيبا را بروياند. اين به خاطر آن است كه بدانيد خدا حق است و مردگان را زنده مي‌كند و بر هر چيز تواناست. و به راستي در رستاخيز شكي نيست و خداوند تمام كساني را كه در قبرها آرميده‌اند زنده مي‌كند.

اخيراً علوم تأييد كرده اند كه تنها يك اسپرم از سه ميليون اسپرم (بطور متوسط) براي بارور كردن اووم (تخمك) مورد نياز است و معناي آن، اين است كه (يكيازسه ميليون )مقدار اسپرمها (مقداري بسيار ناچيز) براي باروري كافي است.

مراحل جنيني:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ[ سورة المؤمنون: 12 - 14 ]

ما انسان را از عصاره اي از گل آفريده ايم . سپس او را به صورت نطفه اي در آورده ودر قرار گاه استوار جاي ميدهيم. سپس نطفه را به صورت لخته خوني،واين لخته خون را به شكل قطعه گوشت جويده اي،واين تكه گوشت جويده را بسان استخوان ضعيفي در مياآوريم،وبعد بر استخوان گوشت مي پوشانيم،واز آن پس او را آفرينش تازه اي بخشيده وپديده ديگري خواهيم كرد،والا مقام ومبارك خداوند است كه بهترين اندازه گيرندگان وسازندگان است.

از نظر علمي:جنين در اولين مرحله، (معلق و آويزان) به ديواره رحم آويزان است، از نظر شكل شباهت به زالو داشته و مانند زالو رفتار كرده و خون مي مكد، و خونش را از جفت مادر خود تامين مي كند. و در سومين مرحله معني آن لخته خون و خون بسته است. در مرحله علقه، كه هفته سوم و چهارم بارداري است خون در عروق بسته شكل مي گيرد. جنين با خصوصيت لخته خون (خون بسته) ظاهر زالو را به خود مي گيرد.

در 1677، leeuwenhoekو Hammاولين دانشمنداني بودند كه سلول اسپرم (اسپرماتوروآ) را با ميكروسكوپ مشاهده كردند. آنها براين تصور بودند كه سلول اسپرم مينياتوري از انسان را در خود دارد كه با رشد در رحم تبديل به نوزاد مي شود كه به «تئوري شكافتن»theory) perforation (مشهور بود.

اثر دندان

اثر دندان

هنگاميكه دانشمندان اورم (تخمك زن) را بزرگترين اسپرم (نطفه) يافتند افرادي چون De Grafگمان كردند كه مينياتور جنين در تخمك قرار دارد. بعدها، در قرن 18 «تئوري ميراث والدين» (biparentral inheritance) توسط Maupertuisارائه و گسترش يافت. تبديل علقه به مضغه، به معني چيز جويده شده؛ (اثر دندان بر آن مشخص است) يا خوردني كوچكي كه در دهان مي گذاريم همچون ‎آدامس. هر دو معنا از نظر علمي صحيح است. پروفسور مور يك قطعه موم لاستيكي را به اندازه و شكل جنين در مرحله مضغه درآورد و آنرا بين دندانها قرار داد و به شكل (مضغه) شد و آنرا با تصوير مراحل اوليه جنيني مقايسه كرد اثر دندانها آنرا بندبند نموده بود كه در حكم ستون فقرات (در ابتداي شكل گيري) است. مضغه به (عظام) استخوان تغيير شكل مي دهد و استخوانها با گوشت يا ماهيچه ها پوشانده مي شود.

سپس خداوند آنرا به آفريده ديگر تبديل مي كند. پروفسور مارشال جانسون يكي از دانشمندان برجسته امريكا، و رئيس دپارتمان آناتومي و مدير انستيتو Daniel دانشگاه توماس جفرسون فيلادلفيا است كه درباره آيات قرآن مربوط به جنين شناسي از او سوال كرديم:

توصيف هاي مراحل جنيني موجود در قرآن نمي تواند تصادفي و اتفاقي باشد. احتمال دارد كه محمد صلي الله عليه وسلم يك ميكروسكوپ بسيار قوي داشته ولي قرآن مربوط به 1400 سال پيش است در حاليكه ميكروسكوپ قرنها بعد از محمد نبي صلي الله عليه اختراع شد و پروفسور جانسون با لبخند گفت كه البته اولين ميكروسكوپ اختراع شده قادر نبود بيش از 10 برابر بزرگنمايي كند و تصوير آن هم واضح نبود.

بعد او گفت: هيچ ضديت و مغايرتي با اين حقيقت كه واسطه الهي در بيانات محمد صلي الله عليه در كار است، نمي يابم.

براساس نظر دكتر مور، طبقه بندي مدرن مراحل تكامل جنيني كه در سراسر جهان به كار برده مي شود چندان ساده و قابل فهم نيست چون اين مراحل براساس عدد شناخته شده اند مانند مرحله 1، مرحله 2 ، ولي تقسيم بندي واضح قرآن برپايه تمايز و شكل، نماي بسيار سهل و آسان مراحلي را كه جنين طي مي كند بيان كرده است. اين فازهاي مختلف تكامل جنيني يك توصيف جذاب علمي را در بردارد كه بسيار قابل فهم و كاربردي است، همچنين آنچنانكه مراحل تكامل جنيني بشر در آيات زير آمده است:
{أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى } [القيامة :36- 39]

«آيا انسان گمان مي‌كند به خود رها مي‌شود؟ آيا نطفه‌اي از مني نبود كه در رحم ريخته شد و بعد به صورت علقه درآمد و آفريد و موزونش ساخت و او را از دو صنف نر و ماده قرار داد»

الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ[الإنفطار:7- 8]

«آن خدايي كه تو را از هيچ خلق كرد و به صورتي تمام و كامل بياراست و با اعتدال برگزيد بهر صورتي كه خواست مي تواند خلق كند»

جنين تا حدي شكل گرفته،تا حدي شكل نگرفته است:

در مرحله مضغه: اگر يك برش در جنين بدهيم و اركانهاي داخلي را جدا كنيم خواهيم ديد كه بيشتر آنها شكل گرفته اند در حاليكه بعضي از آنها هنوز كاملا مشخص نشده اند.

بنابر نظر pro . Jahnson اگر ما جنين را يك آفريده كامل بدانيم، فقط اعضايي راكه قبلا پديدار شده اند، توصيف كرده ايم. در حاليكه هنوز آفريده و مخلوق كامل نيست و اگر جنين را يك آفريده كامل بدانيم، فقط اجزايي را كه هنوز پديد نيامده اند توصيف كرده ايم.

حال آيا اين پديده در خلقت كامل است يا ناقص؟ هيج توصيفي بهتر از توصيف و مرحله بندي قرآن در پديده جنيني نيست.«تا حدي شكل گرفته و تا حدي شكل نگرفته»، همچنان كه در آيه زير آمده است.

از نظر علمي، ما مي دانيم كه در مرحله اوليه تكامل تعدادي سلول وجود دارند كه تمايز مي يابند و تعدادي سلول هنوز غير متمايز هستند و بنابراين بعضي از اعضاها شكل گرفته و بعضي هنوز شكل نگرفته اند.

حس بينايي و شنوايي:

اولين حسي كه در نمو جنين تكامل مي يابد حس شنوايي است. جنين مي تواند صداها را بعد از هفته بيست و چهارم بشنود. متعاقب آن، حس بينايي تكامل مي يابد و بعد از هفته بيست و هشتم، شبكيه چشم به نور حساس مي شود. آيات قرآن نمو حواس در جنين را اينگونه بيان مي كند.

{ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ{[السجدة : 9]

سپس آن را نيكو بياراست و از روح خود در آن بدميد و شما را داراي گوش و چشم و قلب و هوش گردانيد باز بسيار اندك شكر و سپاسگزاري حق مي كنيد.

{انّا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتليه فجعلناه سميعاً بصيراً انّا هديناه السِبيل امِا شاكراً و امِا كفوراً} [الإنسان :2-3]

«انسان را از اختلاط نطفه آفريديم تا او را بيازماييم و شنوا و بينايش كرديم. راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد خواه ناسپاس.»

در اين آيات حس شنوايي قبل از بينائي آورده شده است بنابراين توصيف قرآني با كشفيات جنين شناسي جديد كاملا مطابقت دارد.

خلاصه:

بر خلاف آنچه كه تصور مي شود وجود حقايق علمي در قرآن كاملا با علوم زيستي انطباق دارد و قرآن از طريق اين آيه:}إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ} [آل عمران : 190]

«محققاً در خلقت آسمان ها و زمين و رفت و آمد شب و روز دلايلي روشن براي خردمندان است.» همه بشريت را به تفكر در پديده هاي جهان دعوت مي كند.

پروفسور كيت مور

پروفسور كيت مور

شواهد علمي قرآن به وضوح اثبات مي كند كه قرآن از جانب خداوند است. هيچ بشري قادر نبوده در 14 قرن قبل، كتابي را بوجود آورد كه حاوي آنچنان حقايق علمي عميقي باشد كه قرنها بعد توسط بشر كشف شود.

قرآن يك كتاب علمي نيست بلكه كتاب نشانه ها و آيات است، اين نشانه ها آدمي را برآن مي دارد تا هدف از خلقت خويش و هماهنگ زيستن با طبيعت را در يابد.

براستي قرآن پيام الهي، خالق و نگهدارنده جهان است و اين پيام توحيد، همان رسالت پيامبران از آدم، موسي، عيسي تا محمد صلي الله عليه وسلم مي باشد.

 

برای اطلاعات بيشتر رجوع شود به:
Dr Keith Moore confirms embryology in Quran

 

پی نوشت:

موقع الهيئة العالمية للإعجاز العلمي في القرآن والسنة www.nooran.org

[1] Guyton&Hall, T›bbi Fizyoloji, Nobel T›p Kitabevleri, Istanbul, 1996, 9th ed., p. 1039

[2] Geraldine Lux Flanagan, Beginning Life, A Dorling Kindersley Book, Londra, 1996, s. 33

[3] Geraldine Lux Flanagan, Beginning Life, A Dorling Kindersley Book, London, 1996, p. 38

[4] Hoimar Von Ditfurth, Dinozorlar›n Sessiz Gecesi 2, Alan Yay›nc›l›k, 1997, p.126

[5] Geraldine Lux Flanagan, Beginning Life, A Dorling Kindersley Book, London, 1996, p. 42

[6] Geraldine Lux Flanagan, Beginning Life, A Dorling Kindersley Book, London, 1996, pp. 42-43

[7] Richard Dawkins, The Selfish Gene, Oxford University Press, New York, 1976, p. 37)

[8]WWW.IT-IS- TRUTH.ORG

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


AZAD
ارسال پاسخ

تشکر
عالی

marya1370
ارسال پاسخ

sevda21 :
همش چرت و پرت.

مسخره .


Negin_wolf
ارسال پاسخ
sevda21
ارسال پاسخ

همش چرت و پرت.

مسخره .

aram74
ارسال پاسخ

جالب بود ممنون