بلاگ كاربران
- عنوان خبر :
رابطه بین کشش و وزن چیست؟
- تعداد نظرات : 0
- ارسال شده در : ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
- نمايش ها : 197
با توجه به نوع هواپیما و اصلاح پیکربندی بال آن (فلپ ها، اسلت ها) و تعیین سرعت و ارتفاع آن و با فرض پرواز افقی، رابطه بین کشش آیرودینامیکی و وزن هواپیما چیست؟
البته این رابطه به خود هواپیما و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد، اما قانون قدرت کم و بیش چیست؟
فرض کنید ما دو A320 را با هم مقایسه می کنیم که یکی از آنها ضریب 1.3 سنگین تر است. البته سنگینتر با زاویه حمله بالاتر پرواز میکند، زیرا به بلند کردن بیشتری نیاز دارد. این باعث ایجاد کشش بیشتر می شود و موتورها برای رسیدن به همان سرعت با قدرت بالاتری کار می کنند. کشش چقدر بیشتر خواهد بود؟ اگر رفتار به عنوان قانون قدرت تقریب شود، توان آن چقدر خواهد بود؟ وقتی هواپیما را "پیچ" می کنیم، سطح مقطع افزایش می یابد. آیا آیرودینامیک در فرآیند طراحی برای هواپیماهای "نیمه بار" بهینه شده است؟ همچنین، این چگونه به مصرف سوخت منتقل می شود، مثلا در 40000 فوت با سرعت های معمول؟کشش اصطکاک تحت تأثیر زاویه تغییر حمله قرار نمی گیرد. این به معنای عدم شروع جداسازی جریان در هواپیماهای سنگین تر است.
L/D بهینه بال با تنظیم فلپ یکسان در هر دو حالت به دست می آید.
لیفت با زاویه حمله به صورت خطی تغییر می کند، بنابراین ضریب بالابر cL را می توان با حاصل ضرب شیب منحنی بالابر cLα و زاویه حمله α بیان کرد.وقتی زاویه حمله افزایش مییابد، از تغییر سهم نیروی رانش موتور غفلت میکنیم.
اکنون درگ D را می توان با این معادله بیان کرد:
D=ρ⋅v22⋅S⋅(cD0+(cLα⋅α)2π⋅AR⋅ϵ)
طبق تعریف بالا، عبارت cD0 ثابت است، بنابراین تغییر در درگ بین هواپیمای سبک تر (شاخص 1) و هواپیمای سنگین تر (شاخص 2) خواهد بود.
ΔD=ρ⋅v22⋅S⋅c2Lα⋅(α22−α21)π⋅AR⋅ϵ
برای بیان این اختلاف پسا ΔD بر حسب جرم هواپیما، ضریب بالابر cL را 2⋅m⋅gρ⋅v2⋅Sبنویسید:
ΔD=g⋅(m22−m21)π⋅AR⋅ϵ
نمادهای دیگر عبارتند از:
ρ چگالی هوا
v سرعت
سطح بال S
cD0 ضریب پسا بالابر صفر
π 3.14159…
نسبت ابعاد AR بال
ϵ عامل اسوالد بال
g شتاب گرانشی
کشش چقدر بیشتر خواهد بود؟
درگ با مربع افزایش جرم افزایش می یابد. شیب این افزایش به بارگذاری دهانه هواپیما بستگی دارد.
توان چه خواهد بود؟
آیا آیرودینامیک در فرآیند طراحی برای هو
نخستین نظر را ایجاد نمایید !