متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


زگیل های آنوژنیتال معمولاً بدون علامت هستند. با این حال، بسته به اندازه و محل آناتومیک، آنها می‌توانند دردناک یا خارش دار باشند. زائده‌ها معمولاً رشدهای مسطح، پاپولار یا ساقه دار روی مخاط تناسلی هستند. زگیل‌های آنوژنیتال معمولاً در نقاط آناتومیک خاصی از جمله در اطراف داخل واژن، زیر پوست ختنه گاه یا روی تنه آلت تناسلی ایجاد می‌شوند.

زگیل همچنین می‌تواند در چندین محل در آنوژنیتال یا داخل دستگاه تناسلی (به عنوان مثال، دهانه رحم، واژن، مجرای ادرار، پرینه، مقعد یا کیسه بیضه) ایجاد شود. زگیل‌های داخل مقعدی عمدتاً در افرادی مشاهده می‌شود که مقاربت مقعدی داشته‌اند. با این حال، ممکن است در میان مردان و زنانی که سابقه تماس جنسی مقعدی نداشته اند نیز رخ دهد.

مانند سایر زگیل‌های ناشی از HPV، زگیل‌های مقعدی بسیار رایج هستند و اگرچه ممکن است صحبت درمورد آن‌ها خجالت‌آور باشد اما درمان توسط پزشک، سریع‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن علائم ناراحت‌ کننده است.

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی (Condyloma acuminata) یک بیماری مقاربتی نسبتاً شایع و نوعی زگیل تناسلی است که ناحیه اطراف مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها ابتدا به صورت لکه‌های ریز ظاهر می‌شوند، شاید به کوچکی سر یک سنجاق و ممکن است بزرگتر از اندازه یک نخود باشند. معمولاً زائده‌ها برای افراد مبتلا درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه، بیماران ممکن است از وجود زگیل‌ها بی خبر باشند.

علائم زگیل مقعد در مردان و زنان

همزمان با ابتلا به زگيل مقعد ممکن است زگیل در سایر قسمت‌های بدن شما ایجاد شود. زگیل تناسلی در زنان ممکن است روی مقعد، فرج، واژن یا دهانه رحم ظاهر شود. زگیل تناسلی در مردان می‌تواند داخل یا اطراف مقعد، آلت تناسلی، کیسه بیضه، ران ها یا کشاله ران ایجاد شود.

زگیل‌های مقعدی معمولاً بدون درد هستند و اولین نشانه ظاهری این بیماری ایجاد زائده های نرم و مرطوب در نزدیکی یا داخل مقعد است که به رنگ قهوه ای روشن یا گوشتی و گاهی همرنگ پوست هستند. سایر علائم زگیل مقعد نادر است اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش
  • خون ریزی
  • ترشحات مخاطی
  • ایجاد زائده های تکی یا دسته ای (گل کلمی)

به ندرت ممکن است زگیل در دهان یا گلوی فرد مبتلا به HPV رشد کند. رابطه دهانی با فردی که زگیل تناسلی دارد یا بوسیدن عمیق فرد مبتلا به زگیل گلو نیز می‌تواند منجر به عفونت شود.

زگیل‌ تناسلی مقعدی چگونه ایجاد می‌شود؟

آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند که کاملا مسری است. این بدان معنی است که ویروس از طریق تماس مستقیم پوستی و فعالیت جنسی، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

با ایجاد تماس بین اندام تناسلی خود و دستگاه تناسلی فرد دیگری که ناقل ویروس HPV است، دچار زگیل تناسلی می‌شوید. ممکن است ویروس اچ پی وی در بدن فردی وجود داشته باشد، اما نشانه ظاهری نداشته باشد.

حتی اگر از کاندوم استفاده کنید یا رابطه جنسی کامل نداشته باشید، می‌توانید به زگیل مبتلا شوید. زیرا کاندوم تمام پوست دستگاه تناسلی را نمی‌پوشاند.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی و مقعد

زگیل تناسلی مقعد

تشخیص زگیل‌های تناسلی معمولاً با معاینه بصری انجام می‌شود اما می‌توان آن را با بیوپسی تأیید کرد که در صورت غیر معمول بودن ضایعات انجام می‌‌شود. بیوپسی همچنین ممکن است در شرایط زیر تجویز شود، به ویژه اگر بیمار دچار نقص ایمنی باشد :

  • وقتی امکان تشخیص قطعی وجود ندارد.
  • ضایعات به درمان پاسخ نمی‌دهند، یا بیماری در طول زمان بدتر می‌شود.

چه درمان‌هایی در دسترس هستند؟

اگر زگیل‌ها کوچک هستند و فقط روی پوست اطراف مقعد قرار دارند، ممکن است پس از مدت کوتاهی خود به خود از بین بروند یا بتوان آن‌ها را با داروهای موضعی درمان کرد. این روش در حالی که نسبتاً ساده است، باید تحت نظر پزشک و با دقت زیادی انجام شود تا از آسیب به پوست طبیعی اطراف زگیل جلوگیری شود.

شکل دیگری از درمان شامل برداشتن زگیل با جراحی است. این معمولاً تحت بیهوشی یا بی حسی عمومی انجام می‌شود. بسته به تعداد زگیل‌های برداشته شده، بیماران اغلب می‌توانند پس از عمل در همان روز به خانه بروند. این روش ناراحت کننده است و قرص‌های مسکن و پانسمان مورد نیاز است و این بستگی به محل و اندازه زخم دارد.

روش دیگری که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فریز کردن یا کرایو زگیل مقعدی است. در این روش با اسپری کردن نیتروژن مایع منجمد شده بر روی زائده‌های زگیل، آن‌ها را درمان می‌کنند. کرایو زگیل تناسلی ممکن است با توجه به تعداد و اندازه زائده‌ها در چند جلسه انجام شود. همچنین ایجاد تاول و زخم تا چند روز بعد از کرایو طبیعی است.

اما روش لیزر زگیل مقعدی بهترین و سریع‌ترین راه درمان این عارضه است که در یک جلسه انجام می‌شود. در این روش با استفاده از تاباندن اشعه لیزر به زائده‌های زگیل، آنها را بصورت عمقی از بین می‌برند و این عمل سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. لیزر زگیل تناسلی هیچگونه عوارضی به همراه ندارد و دوران نقاهت آن کوتاه است.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !