متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (pilonidal sinus) همان سینوسی است که معمولا مو دار است و زیر پوست بین کفل ها کمی بالاتر از خط مقعد ایجاد می‌شود. سینوس بصورت عمودی بین کفل ها ایجاد می‌شود و به ندرت در نواحی دیگر بدن رخ می‌دهد و مستعد عفونت است. معمولا تنها راه درمان کیست مویی مقعدی خارج کردن کیست به روش جراحی و لیزر می‌باشد. درمان دارویی و یا گیاهی سینوس روش های قابل اطمینانی برای درمان ریشه ای این عارضه نیستند و به جز موارد اندکی، تنها به کاهش التهاب بیماری آن هم بصورت موقت کمک می کنند.

بیماران معمولا نگران هزینه جراحی و لیزر کیست مویی هستند که در صفحه مربوطه به آن پرداخته ایم.

همچنین در ادامه به بررسی کامل این بیماری، علائمی که ایجاد می کند، عواملی که ریسک ابتلا به آن را افزایش می دهد و انواع روش های درمان کیست مویی خواهیم پرداخت.

بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی چیست؟

سینوس یک کانال باریک غیرعادی در بدن شما است و مسیر آن معمولا از مرکز عفونت در بافت های عمیق تر به سطح پوست می‌باشد, بدین معنی که چرک هر از گاهی به پوست منتقل و تخلیه میشود. اما در صورتیکه سوراخ‌های سطح پوست بسته شوند، ترشحات داخل حفره پیلونیدال تجمع پیدا می‌کنند و منجر به ایجاد آبسه می‌شوند.

دلایل کیست مویی چیست؟

دلیل واقعی سینوس پیلونیدال هنوز مشخص نیست و فرضیه های مختلفی وجود دارد. برای مثال فرضیه ای میگوید این یک ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل ها است و به همین خاطر بین افراد خانواده رخ میدهد. ناهنجاری در این بخش از پوست بخاطر این است که مو به جای بیرون آمدن به درون پوست رشد میکند. این بیماری در افراد پرمو و کسانی که به سبب شغلشان، ساعات زیادی از روز را در حالت نشسته هستند، بیشتر دیده می‌شود.

فرضیه دیگر میگوید در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل ها , گودی یا فرورفتگی پيدا ميكند و این خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه یا غده ی چرکی میشود.

دلیل هرچه باشد، زمانیکه مو در پوست گیر کند باعث خارش و التهاب میشود. پوست ملتهب هم عفونت ميكند و پس از مدتی عفونت دائمی و تکراری میشود. سپس عفونت منجر به سینوسی میشود که دارای قطعاتی از مو است. به تاخیر انداختن درمان کیست مویی فقط باعث پیشرفت عفونت و مزمن شدن بیماری خواهد شد.

چه کسانی دچار کیست پیلونیدال می‌شوند؟

در انگلستان از هر صد هزار نفر حدود 26 نفر دچار کیست مویی پایین کمر می‌شوند و در کودکان و افراد بالای 40 سال نادر و برای مردان چهار برابر زنان رخ می‌دهد (چون بیش از زنان مو دارند)

یک سری عوامل نیز در ایجاد این مشکل دخیل هستند مانند:

  • شغلی که نشستن زیاد از حد لازم دارد
  • چاقی یا وزن زیاد
  • خارش یا آسیب دیدگی دائمی محل
  • کفل پر از مو
  • سابقه خانوادگی
  • مشکلات هورمونی

این مشکل در قدیم به “صندلی جیپ” معروف بود چون بین رانندگان جیپ های ارتش متداول بود , احتمالا به خاطر ساعت ها رانندگی و بالا و پایین جستن که منجر به خارش و جراحت جزئی و فشار به کفل ها بوده است.

علائم کیست مویی

سینوس پیلونیدال در وحله اول علائمی ندارد و شخص از وجود آن بی اطلاع است. بعضی ها در ابتدا و هنگام شستشو احساس توده‌ای بی درد در محل می‌کنند. در واقع علائم این بیماری زمانی ظاهر می‌شود که کیست عفونی شده و تبدیل به آبسه شود.

علائم نوع حاد

در صورتیکه بیماری حاد و مزمن شود، می‌تواند علایم زیر را داشته باشد:

  • احساس درد و قرمزی
  • چرک و ترشح
  • درد هنگام نشستن
  • تب و لرز

علائم نوع مزمن

از هر ده نفر حدود چهار نفر دچار سینوس پیلونیدال تکراری میشوند و درد ناشي از آن كمتر از مورد حاد است چون معمولا مقداري چرك از سينوس خارج و فشار كمتر ميشود و هرچند عفونت كاملا رفع نميشود ولي درد كاهش مي يابد و آنچنان شديد نخواهد بود. بنابراين علائم درد و تخليه چرك براي مدت طولاني ادامه خواهد داشت و هر از گاهي عود ميكند تا سينوس طي جراحي درمان شود.

روش‌های درمان کیست مویی

اگر علائمی وجود ندارد: درصورتیکه علائم ظاهری موجود نباشد توصیه می‌شود سریعا موها تراشیده و محل عاری از مو و تمیز نگهداری شود و با مصرف داروها و استفاده از روش های خانگی باید بیماری را کنترل و درمان کرد.

اگر علائم حاد باشد: درمان با دارو و به روش خانگی به هیچ عنوان قطعی نیست و در اکثر مواقع برای کاهش عفونت و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت عفونت باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود و برای رفع درد مسکن هایی مانند پاراسیتامول و یا آیبوپروفن تجویز می‌شوند. عمل کیست مویی و جراحی با لیزر در این مرحله احتمالی است.

کیست مویی چیست؟

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !