متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بیماری مقاربتی یا STD چیست؟ انواع، علائم و درمان

STD اصطلاحی برای بیماری‌های مقاربتی و مخفف (« {kh} فیلتر شد »ually transmitted diseases) است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. برقراری هر یک از روابط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی می‌تواند باعث انتقال اینگونه بیماری‌های مقاربتی شود. البته گاهی اوقات این بیماری‌ها می‌توانند از طریق سایر تماس‌های فیزیکی هم گسترش یابند. زیرا برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال و ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان است، از طریق تماس پوست به پوست هم انتقال می‎‌یابند.

باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌هایی که باعث بیماری‌های مقاربتی می‌شوند، ممکن است از فردی به فرد دیگر در خون، مایع منی یا واژن و سایر مایعات بدن منتقل شوند. به عنوان مثال می‌توان به سوزاک، تبخال تناسلی، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی، HIV/AIDS، کلامیدیا و سیفلیس اشاره کرد.

حتی گاهی اوقات ممکن است این عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری یا زایمان از مادر به نوزاد یا از طریق تزریق خون یا سوزن‌های مشترک منتقل شوند.

تفاوت STI و STD چیست؟

عفونت‌های مقاربتی (STIs) اغلب با بیماری‌های مقاربتی (STDs) اشتباه گرفته می‌شوند، اما در واقع یک چیز نیستند. عفونت اولین واکنش بدن در زمانی است که باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌ها به بدن حمله می‌کنند و ممکن است بدون علائم باشد. در حالی که یک بیماری اغلب با علائم واضح همراه است.

در واقع یک STD (بیماری مقاربتی) همیشه با یک STI (عفونت مقاربتی) شروع می‌شود. اما همیشه عفونت تبدیل به بیماری نمی‌شود. 

علائم بیماری‌ مقاربتی در زنان و مردان

بیماری‌های مقاربتی (STD) همیشه علائمی ایجاد نمی‌کنند و اگر از نظر جنسی فعال هستید، به طور منظم آزمایش دهید. شما می‌توانید بدون اینکه بدانید یک بیماری مقاربتی داشته باشید. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برجستگی، زخم یا زگیل روی آلت تناسلی، واژن، دهان یا مقعد و اطراف آن
  • تورم، قرمزی یا خارش شدید در نزدیکی واژن یا آلت تناسلی
  • ترشحات آلت
  • ترشحات واژن که بوی بدی دارد، باعث سوزش می‌شود و رنگ یا مقدار آن متفاوت از حد معمول است.
  • خونریزی واژینال در زمان خارج از دوره پریود شما
  • رابطه جنسی دردناک

سایر علائمی که می‌توانند نشان دهنده بیماری‌های مقاربتی باشند:

  • بثورات پوستی
  • کاهش وزن، اسهال، تعریق شبانه
  • درد، تب و لرز
  • زردی (زردی پوست و سفیدی چشم)
  • ادرار دردناک یا تکرر ادرار

بیماری مقاربتی از راه دهان

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی (STD) از طریق رابطه جنسی دهانی گسترش می‌یابند. استفاده صحیح از کاندوم یا سایر روش‌های بازدارنده در هر بار رابطه جنسی دهانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مقاربتی را کاهش دهد.

البته خطر ابتلا یا انتقال HIV از طریق رابطه جنسی دهانی وجود ندارد.

بیماری‌های مقاربتی و بارداری

برخی از بیماری‌های مقاربتی می‌توانند در دوران بارداری به جنین یا نوزاد در هنگام زایمان منتقل شوند. اما این مورد برای همه STDها صدق نمی‌کند. سیفلیس می‌تواند به نوزاد متولد نشده منتقل شود و منجر به عفونت جدی، سقط جنین یا مرده زایی شود.

زگیل تناسلی نیز در صورت داشتن زایمان طبیعی می‌تواند به نوزاد منتقل شود، اما بسیار نادر است. 

تشخیص بیماری‌های مقاربتی

علاوه بر این، آزمایش‌های آزمایشگاهی بر روی نمونه‌های خون، ادرار یا آناتومیک متکی هستند. سه محل تشریحی حداقل می توانند حامل یک بیماری مقاربتی باشند. این تفاوت ها توسط جنسیت و خطر جنسی تعدیل می شود. این تفاوت‌ها می‌تواند به این معنی باشد که تشخیص بیماری‌های مقاربتی اغلب نادیده گرفته می‌شود و افراد اغلب برای 2 یا بیشتر STI تحت درمان قرار می‌گیرند.

تشخیص STD

تست های تشخیصی دقیق برای بیماری های مقاربتی (با استفاده از فناوری مولکولی) به طور گسترده در کشورهای با درآمد بالا استفاده می شود. اینها به ویژه برای تشخیص عفونت های بدون علامت مفید هستند. با این حال، آنها تا حد زیادی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMICs) برای کلامیدیا و سوزاک در دسترس نیستند. حتی در کشورهایی که آزمایش در دسترس است، اغلب گران است و به طور گسترده در دسترس نیست. علاوه بر این، زمان دریافت نتایج اغلب طولانی است. در نتیجه، پیگیری ممکن است با مشکل مواجه شود و مراقبت یا درمان ناقص باشد.

از سوی دیگر، آزمایش‌های ارزان و سریع برای سیفلیس، هپاتیت B و HIV در دسترس هستند. تست سریع سیفلیس و تست سریع دوگانه HIV/سیفلیس در چندین موقعیت با منابع محدود استفاده می شود.

چندین آزمایش سریع دیگر در دست توسعه هستند و پتانسیل بهبود تشخیص و درمان STI را دارند، به ویژه در شرایط محدود با منابع.

 

https://clinicdarman.com/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d9%86%db%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%aa%db%8c-std/

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !