متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بیماری کیست مویی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقعدی در مردان جوان و افراد پرمو است. این بیماری دردناک و عفونی می تواند به شدت آزار دهنده باشد و و با این که کشنده نیست، می‌تواند روال زندگی عادی را تغییر داده بنابراین باید به سرعت درمان شود. در ادامه به معرفی کامل این بیماری، علتها، علائم و روشهای درمان آن می پردازیم:

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یا کیست پیلونیدال (pilonidal sinus) ایجاد حفره، گودال یا مسیری کوتاه در زیر پوست گفته می شود. این حفره یا گودال می‌تواند با مو، عفونت و یا مواد زائد پر شود.


وقتی عفونت کیست شدیدتر میشود،ناحیه ی بیشتری را درگیر میکند و عفونت می تواند به سایر نواحی هم گسترش یابد، در این موارد آبسه ایجاد میشود و بیماری باید فوراً جراحی شود. در ضمن ترکیدن کیست یا تخلیه عفونت آن به معنی درمان بیماری نیست. معمولاً وقتی عفونت تخلیه میشود، درد بیماری به شدت کاهش می یابد و این تصور ایجاد می شود، که بیماری درمان شده است. اما در این موارد بیماری بعد از طی مدت کوتاهی شدیدتر از مرتبه قبل عود خواهد کرد.


 

در حال حاضر بهترین روش عمل سرپایی کیست مویی، لیزر درمانی است. که بدون نیاز به بستری در بیمارستان، با هزینه مقرون به صرفه و حتی بدون درد یا خونریزی انجام میشود.

علت کیست مویی

هنوز علت دقیق ایجاد کیست‌مویی شناسایی نشده است، اما مشخص است که این بیماری در نتیجه برگشت مو  داخل پوست و سوراخ کردن آن ایجاد می‌شود. به دنبال برگشت مو در زیر پوست عفونتی تجمع کرده و روز به روز گسترش می یابد. وقتی عفونت کیست افزایش یابد، به تدریج درد هم شدت خواهد یافت.


از عواملی که خطر ایجاد کیست را افزایش می دهند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:


اضافه وزن

پرمویی یا داشتن موهای ضخیم

مرد بودن

بی تحرکی و طولانی مدت نشستن

سیگار کشیدن

بی توجهی به بهداشت

علائم کیست مویی

علائم این بیماری بسته به شدت عفونت و مزمن یا حاد بودن آن می تواند در افراد مختلف کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت شایع‌ترین علائم این بیماری، عبارتند از:


درد شدید ناحیه کمر و اطراف آن

سوزش و خارش شدید

تجمع عفونت و آبسه

مشاهده ناحیه فرورفته و برجسته پایین تر از کمر

 

التهاب و قرمزی پوست

ادامه مطلب

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


moritez
ارسال پاسخ
toya
ارسال پاسخ

تشکر