متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


به نقل از صمت

بیماری کیست مویی یکی از شایعترین عارضه های مقعدی است. این بیماری معمولاً در مردان جوان مشاهده می شود. علت این موضوع ضخیم بودن و پرپشت بودن موها در مردان است. خوشبختانه کیست مویی بیماری کشنده و خطرناک محسوب نمی شود و راه درمان قطعی دارد. در ادامه قصد داریم شما را با بیماری کیست مویی، علت ها،علائم و نیز بهترین روش درمان این عارضه آشنا کنیم.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست

بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال حفره ای است که می‌تواند با مو و عفونت پر شود و باعث ایجاد ناحیه متورم یا فرو رفته بر روی پوست می شود. ممکن است در کیست عفونت تجمع کند و شبیه به آبسه مشاهده شود. محل ایجاد کیست مویی کمی پایین تر از کمر مابین تو کفل یا دو باسن است.

علت کیست مویی

کیست مویی وقتی ایجاد میشود که مو از روی پوست به داخل باز گردد. بدین ترتیب بدن او را به عنوان عاملی زائد شناخته و به آن حمله می کند. بعلاوه برگشت مو به داخل پوست باعث تجمع عفونت خواهد شد.

اینکه دقیقاً چه عواملی باعث ایجاد کیست مویی میشود و چرا فقط در برخی افراد قابل مشاهده میشود، مشخص نیست برخی از پزشکان این بیماری را با مشکلات ژنتیکی و وراثت نیز در ارتباط می‌دانند. اما به طور کلی با بررسی های انجام شده بر روی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، نشان داده شده که عوامل زیر می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

  • مرد بودن
  • داشتن موهای ضخیم و پرپشت
  • بی تحرکی و یا نشستن برای مدت طولانی به طور مثال افرادی که به واسطه شغلشان مدت طولانی از روز را می‌نشینند.
  • عدم رعایت بهداشت
  • بی تفاوتی نسبت به زدودن زدن موهای زائد
  • چاقی و اضافه وزن
  • استفاده از لباس های تنگ که باعث سایش پوست میشود.
  • رانندگی مداوم.

علائم کیست مویی

علائم و نشانه های این بیماری در افراد مختلف کمی متفاوت می باشد و یا با شدت های متفاوتی ظاهر میشود. زیرا وقتی کیست دچار عفونت شده  با وقتی که بدون عفونت است علائم متفاوتی را ایجاد می‌کند، اما به طور کلی می توان گفت بیماران مبتلا به این عارضه ممکن است، علائم زیر را تجربه کنند.

  • درد شدید اطراف مقعد
  • خونریزی یا ترشحات عفونی از زخم کیست مویی
  • بوی بد زخم کیست مویی
  • التهاب و تورم اطراف دریچه مقعد
  • مشاهده ناحیه ای متورم و یا فرو رفته

برای درمان کیست مویی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

 برای تشخیص این عارضه می توانید از متخصص پوست یا دکتر عمومی یا حتی متخصص بیماری های عفونی کمک بگیرید. اما این پزشکان نمی توانند در درمان بیماری به شما کمک کنند. برای درمان باید با متخصص جراح مشورت کنید. در واقع می توان گفت بهترین گزینه برای دکتر کیست مویی متخصص جراح عمومی است.

کیست مویی در دسته بیماری های مقعدی یا نشیمنگاهی قرار داد. برای درمان این بیماری تنها روش، جراحی است. این جراحی می تواند به روش سنتی (در اتاق عمل با تیغ جراحی) و یا با لیزر (در کلینیک با نور لیزر) انجام شود، اما در هر صورت توسط متخصص جراح عمومی قابل انجام است.

جراح عمومی یکی از تخصص های جراحی است، که بر عمل جراحی بخش های مختلف بدن تمرکز دارد. بهتر است پزشکی را انتخاب کنید که قبلا تجربه جراحی کیست مویی را داشته باشد.

عوارض کیست مویی

بهتر است به سرعت و در صورت مشاهده اولین علائم کیست مویی برای درمان مراجعه کنید. هرچقدر از شروع  علائم بیماری بگذرد، وسعت کیست مویی بیشتر شده و درمان آن پیچیده تر از قبل می شود. در مواردی که بیمار سالها برای درمان مراجعه نمی کند، ممکن است عفونت کیست مویی ساختار سلول های پوست را تغییر داده و باعث عوارض دیگری مثل سرطان پوست شود.

هرچقدر دیرتر برای درمان مراجعه کنید چون کیست مویی بزرگتر شده پس باید محدوده بیشتری از بافت بدن تخلیه شود و این یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا این ناحیه ترمیم شود تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.

درمان کیست مویی

تنها راه درمان و از بین بردن کیست مویی جراحی است. یعنی هیچ روش خانگی دارویی نمی تواند این بیماری را از بین ببرد.

برای درمان قطعی کیست مویی باید ناحیه اطراف بافت کیست به طور کامل تخلیه شود. جراحی کیست مویی به روش سنتی و لیزر انجام می‌شود.

لیزر کیست مویی

لیزر بهترین روش قطعی و بدون عوارض است. که در کمتر از نیم ساعت ناحیه کیست را تخلیه کرده و از بین می برد. در این روش بدون استفاده از تیغ جراحی و تنها با استفاده از نور لیزر کیست را تخلیه کرده و ناحیه اطراف آن را از بین می برند.

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم ؛

  • درمان سرپایی و سریع
  • درمان با کمترین درد و خونریزی
  • درمان قطعی با یک جلسه لیزر
  • پیشگیری از عوارضی مانند عفونت بی اختیاری ‌و ...
  • پیشگیری از به جای ماندن جای زخم ها یا اسکار

جراحی

جراحی سنتی کیست مویی در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود. در این روش با استفاده از تیغ جراحی زائده کیست مویی باز  شده و تخلیه می شود. بعد از انجام جراحی زخم بدون بخیه زدن باز می‌ماند و با پانسمان پوشانده می شود تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود.

 ممکن است جراحی باعث آسیب های مختلف شده که یکی از مهمترین آنها صدمه دیدن عضله مقعدی و بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده است.

از دیگر معایب به جراحی می توانیم به بستری چند روزه در بیمارستان و دوره نقاهت طولانی بعد از جراحی اشاره کنیم، زیرا که ممکن است ترمیم شدن زخم کیست مویی ماه ها زمان نیاز داشته باشد.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !