متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


به هر زخم، ترک یا بریدگی عمیق در لایه های پوست شقاق یا فیشر گفته می شود. شایعترین نوع شقاق، مقعدی است. این شقاق درست در لبه مقعد و در نواحی مخاطی آن ایجاد شده و بسیار دردناک است. زیرا که در این ناحیه پایانه های عصبی بسیار زیادی وجود دارند. شقاق به شکل یک زخم یا بریدگی عمیق و در لبه مقعد و درست در خروجی آن ایجاد می‌شود و معمولاً با چشم قابل مشاهده است.


انواع شقاق


شقاق مقعدی بسته به عمق و میزان پیشرفت بیماری به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود.


شقاق حاد: وقتی مدت زمان کوتاهی از شروع بیماری گذشته و عمق زخم کمتر است بیماری از نوع حاد نامیده می شود. در این موارد علائم بیماری آزار دهنده بوده ولی ممکن است، شقاق با دارو یا درمان های خانگی به طور کامل رفع شود.

شقاق مزمن: وقتی عمق زخم شقاق بیشتر می شود و معمولاً پوست و عضله مقعدی را نیز برش می‌دهد، بیماری  از نوع مزمن خواهد بود. در این مورد علائم بیماری هم به همین نسبت شدت خواهند یافت و درمان پیچیده‌تر می‌شود. وقتی بیشتر از دو هفته از شروع بیماری بگذرد، شقاق وارد مزمن شده است. در این موارد معمولاً انجام جراحی برای درمان بیماری ضرورت خواهد یافت.

علائم و نشانه ها


علائم و نشانه های این بیماری معمولاً واضح هستند، ولی با این حال برای تشخیص بیماری لازم است به پزشک مراجعه کنید. زیرا هر یک از این علائم می تواند ناشی از بیماری های مشابه دیگری باشد.


مهمترین علائم بیماری عبارتند از؛


درد

 خونریزی شدید

 سوزش و خارش

 مشاهده زخم طولی در مقعد 

التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعد.

علت

اینکه دقیقا چه عواملی باعث بیماری شقاق میشود، مشخص نیست. اما هر عاملی که باعث اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد شود. می‌تواند از علل این بیماری به شمار رود. مهمترین علت شایع شقاق یبوست مزمن است که باید سریع درمان شود.


سایر علت ها عبارتند از:


اسهال مزمن

بارداری یا زایمان سخت

جابجایی اشیا سنگین

بی تحرکی

کهولت سن اضافه وزن

برای درمان شقاق به چه دکتری مراجعه کنیم؟


یکی از مهمترین دغدغه بیماران یافتن دکتر متخصص و کلینیک معتبر است. دکتر شقاق متخصص جراح است. اما اگر شما به این متخصص دسترسی ندارید، میتوانید در ابتدا از پزشک عمومی کمک بگیرید، این پزشکان در تشخیص و احتمالا مصرف دارو به شما کمک می کنند.


اما برای درمان و جراحی چه به روش سنتی و چه لیزر، گزینه پیشنهاد  متخصص جراحی است، زیرا فقط این پزشک است که می تواند به شما در درمان این عارضه کمک کند.


جراح پزشکی است که به طور تخصصی به درمان بخش های مختلف بدن با انواع روش های جراحی می پردازد. انتخاب یک پزشک متخصص و مجرب می تواند در نتیجه گیری مثبت از درمان کمک نماید. همچنین سعی کنید قبل از اقدام به درمان در مورد روش های مختلف درمان این بیماری آگاهی یابید و با کمک پزشک بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

ادامه مطلب

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !