متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بیماری شقاق مقعد یکی از آزاردهنده ترین بیماری های نشیمنگاهی است. درد شدید شقاق در تمام طول روز احساس می‌شود و با دفع مدفوع شدت می گیرد بنابراین بهتر است استفاده از پماد را کنار بگذارید و در اولین فرصت برای قطعی درمان این بیماری اقدام کنید.

بیماری شقاق مقعدی

تبلیغ

بیماری شقاق مقعد چیست؟

شقاق مقعد یا همان فیشر به زخم ترک یا بریدگی عمیق گفته می شود که عضله مقعد را به دو نیم تقسیم میکند. شقاق می تواند درد نوک سینه لب یا هر جای دیگری از بدن ایجاد شود اما شایع‌ترین نقطه ایجاد آن ناحیه مقعدی است چرا که معمولاً مقعد برای تخلیه مدفوع تحت فشار شدید قرار می گیرد.

انواع بیماری به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  • شقاق حاد: منظور از شقاق حاد، مراحل اولیه بیماری است که علائم خفیف تر است و کمتر از دو هفته از شروع به بیماری میگذرد. مهمترین تفاوت این نوع شقاق و سطحی بودن زخم است معمولاً در فیشر حاد عمق زخم به مخاط مقعد می رسد.
  • شقاق مزمن: وقتی به درمان بیماری مراجعه نمی‌کنید شقاق زنان و مزمن می‌شود زیرا علائم بیماری شدیدتر شده و عمق زخم چندین برابر می شود به گونه ای که عضله ی مقعدی  را به طور کامل شکاف میدهد.

چرا به شقاق مبتلا می شویم؟

علت دقیق مشخصی برای شقاق وجود ندارد چرا که معمولاً مجموعه‌ای از عوامل و عادات است که زمینه ساز ایجاد این بیماری می شود. وقتی فرد به هر دلیل فشار شدیدی را به مقعد وارد کند. عضله ی آن دچار اسپاسم شده و در نتیجه آن زخمی در مقعد ایجاد می‌شود، که ترمیم آن به این راحتی‌ها نبوده و احتمالاً نیاز به جراحی دارد.

از عوامل ایجاد کننده شقاق می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • یبوست مزمن ا
  • سهال مزمن
  •  بارداری زایمان رابطه مقعدی کهولت سن
  •  چاقی یا اضافه وزن

نشانه‌های شقاق

بسیاری از افراد به شقاق مبتلا هستند، ولی اطلاعی از آن ندارند برخی تصور می‌کنند شقاق زخم سطحی است که نیاز به درمان نداشته و خود به خود در از بین میرود. این تصور کاملاً غلط است چرا که شقاق در اثر اسپاسم عضلانی ایجاد شده و به این راحتی ها ترمیم نمی شود!

توجه به علائم و نشانه‌های بیماری می تواند به شما در تشخیص سریع تر و نیز درمان به موقع فیشر کمک شایانی نماید مهمترین علائم و نشانه‌های این بیماری عبارتند از:

  • درد شدید مقعد که در تمام طول روز احساس می‌شود و با نشستن یا دفع مدفوع شدت می گیرد.
  • خونریزی یا خون در مدفوع
  • خارش و سوزش
  • قرمزی و التهاب اطراف دریچه مقعد
  • زخم طولی در ناحیه مقعد

تشخیص

تشخیص این بیماری کار مشکلی نیست و به گذشته با این معاینه ساده مقعدی می تواند این بیماری را تشخیص دهد. اما از آنجایی که من بیمار درد شدید را احساس می‌کند پزشک مجبور می شود برای معاینه نیز بی حسی موضعی به مقعد تزریق کند.

در مواردی نیز برای تشخیص علت شقاق انجام آزمایشات مثل کولونوسکوپی به بیمار توصیه میشود.

برای درمان شقاق به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان این بیماری می بایست از متخصص جراح عمومی کمک بگیریم. کار این متخصص جراحی و تسلط بر درمان بخش های مختلفی از بدن است، بنابراین بهترین گزینه برای درمان شقاق خواهد بود.

کمر 

همانطور که توضیح دادیم علت این بیماری فشار اسپاسم شدید داخل عضله است بنابراین برای رفع آن نیز باید این اسپاسم را رفع کرد و این عمل تنها با انجام جراحی میسر است.

مصرف پماد درمان خانگی ممکن است در رفع ترشحات موثر باشد ولی تجربه نشان داده بیمارانی که با این روش درمان شدند بعد از مدتی دچار عود مجدد بیماری شدیدتر از قبل است.

برای جراحی شقاق روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم؛

جراحی شقاق با لیزر

بهترین روشی که تا الان برای درمان شقاق کشف شده از لیزر است. لیزر سرپایی بدون درد و خونریزی شقاق را از بین می‌برد . در واقع نیروی لیزر برشی در عضله ایجاد کرده تا اسپاسم آن رفع شود به این ترتیب زخم ترمیم می‌شود و در همان ساعت های اولیه پس از لیزر بیمار کاهش درد قابل توجهی را تجربه می کند.

از مزایای لیزر درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درمان سریع سرفه هایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • جراحی شقاق درد و خونریزی
  • نتیجه گیری قطعی و سریع بعد از انجام جراحی
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت و استراحت در منزل

اسفنکتروتومی

انجام جراحی و به بیمارستان مراجعه کنید. اسفنکتروتومی تحت بیهوشی انجام می‌شود و مراحل آن شامل قطع قسمتی از عضله مقعدی با تیغ جراحی به منظور رفع اسپاسم و فشار داخل آن است‌.

اسفنکتروتومی یا همان عمل جراحی شقاق بسیار حساسی است چرا که ممکن است و اعصاب و عضله مقعد آسیب وارد شده و بیمار دچار بی اختیاری در کنترل گاز و مدفوع شود برآوریم اسفنکتروتومی به روز در موارد خاص به هیچ بیماری توصیه نمی شود.لیغ

همچنین اسفنکتروتومی نیاز به مراقبت های ویژه  و تعویض پانسمان دارد چرا که ممکن است باعث عفونت مقعد شود.

فیشرکتومی

در صورتی که پزشک تشخیص دهد اسفنکتروتومی موجب بی اختیاری می شود و یا شقاق در موضعی حساس ایجاد شده باشد. فیشرکتومی جایگزین خواهد شد.

در این روش با استفاده از تیغ جراحی برش در عضله ایجاد کند تا با این کار از فشار عضله کاسته شده و فیشر ترمیم شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل جراحی شقاق به اینجا مراجعه کنید.

درمان های خانگی

در برخی موارد درمان خانگی می توانند به رفع این بیماری همراه با دیگر روش ها کمک کنند و فرایند ترمیم زخم را سرعت بخشند و همچنین رعایت این موارد از عود مجدد شقاق پیشگیری خواهد کرد.

  • مصرف فیبر بیشتر برای درمان یبوست. انواع میوه ها سبزیجات و غلات و برنج حاوی فیبر هستند.
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز برای نرم شدن مدفوع و درمان یبوست تا به این ترتیب این حین دفع فشار کمتری به مقعد  وارد شود.
  • ورزش و تحرک حداقل برای نیم ساعت در طول روز به منظور بهبود حرکات روده
  • نشستن در آب گرم،گرم تومان گردش خون در مقابل را سرعت بخشد ترمیم سریع تر از زخم کمک کند همچنین در کاهش درد قبل و بعد از عمل شقاق کمک می‌کند.
  • کمپرس سرد، به منظور کاهش درد توصیه می‌شود. از قرار دادن یخ مستقیم بر روی مقعد خودداری کنید، به جای آن چند قطعه یخ را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و در حوله ای بپیچید و بر روی مقعد قرار دهید.
  • منبع

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


omid63
ارسال پاسخ

مفید و اموزنده بود