متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


کیست مویی


بیماری کیست مویی حفره و یا گودال عمیق است که در اثر برگشت مو به داخل پوست و تجمع عفونت ایجاد می‌شود. بیماری کیست مویی می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود،شایع ترین نقطه برای ایجاد آن پایین تر از کمر و بین دو کفل است.
علت کیست مویی
در اثر سایش پوست و برگشت مو به داخل پوست ایجاد می شود. علت اینکه دقیقا چه چیزی باعث بیماری میشود مشخص نیست  این بیماری در افرادی با شرایط زیر شایع‌تر است:
  • این بیماری در مردان شایع تر از زنان است.
    این بیماری در افراد پر مو که موهای ضخیم ترین دارند، بیشتر مشاهده می شود.
    بیماری در بین رانندگانی که مدت طولانی از روز را می نشیند، شایع‌تر است.
    این بیماری در افرادی که نسبت به زدودن موهای زائد بی‌توجه هستند، شیوع بیشتری دارد.
علائم کیست مویی
علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، اما شایع‌ترین علائم بیماری عبارتند از :
  • درد شدید  کمر
    ترشحات عفونی
    مشاهده ناحیه متولد شبیه آبسه یا سوراخ
    خارش و سوزش
درمان کیست مویی
درمان این بیماری با هیچ روش خانگی و دارویی امکان پذیر نیست تنها راه درمان کیست مویی جراحی و تخلیه کامل کیست  عفونت است. در غیر این صورت درمان نکردن این بیماری می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی از جمله سرطان را به دنبال داشته باشد. مهمترین روش های درمان این بیماری عبارتند از:
  • جراحی سنتی: برای جراحی سنتی بیماران باید حداقل یک شب را در بیمارستان سپری کند. در این روش با استفاده از تیغ جراحی ناحیه کیست مویی برش داده شده،و محتویات آن به طور کامل تخلیه می شود گاهی اندازه یک پرتقال کیست مویی را تخلیه می کنند و بدین ترتیب زخم از داخل به سمت خارج شروع به ترمیم میکند. بعد از تخلیه کیست بسته به وضعیت کیست زخم را بخیه زده یا به همان شکل رها می کنند. این کار برای جلوگیری از عود مجدد بیماری و عفونت انجام میشود.
    لیزر ؛ لیزر کیست مویی در کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود. در صورت نیاز، بی حسی به بیمار تزریق می شود. در این روش با استفاده از نیروی لیزر کیست را برش داده و به همان شکل جراحی سنتی، کیست را تخلیه می کنند و بسته به وضعیت زخم، محل قرارگیری آن را بخیه زده و یا به همان شکل رها می‌کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم می‌شود. بعد از انجام لیزر نیازی به استراحت در منزل نیست چرا که زخم به سرعت و در طی چند روز ترمیم میشود.
فیستول

بیماری فیستول که با نام ناسور نیز شناخته می شود، در دسته بیماری های عفونی و مقعدی قرار دارد. فیستول به مسیری و ارتباط غیرطبیعی گفته می شود که مابین دو عضو از بدن که در حالت طبیعی کاملاً جدا از هم هستند، شکل می گیرد.
فیستول مقعد بخش انتهای روده را به پوست اطراف مقعد متصل می کند. بنابراین این مسیر یا تونل باعث می‌شود که عفونت ها و آلودگی های داخل روده به سطح پوست منتقل شوند.
فیستول بیماری خطرناکی است و باید خیلی سریع و بدون فوت وقت درمان شود در غیر این صورت،مسیر فیستول افزایش یافته و عفونت باعث می‌شود تا عوارض خطرناکی برای بیمار ایجاد شود.
علت فیستول
علت این بیماری عفونت درمان شده و طولانی مدت است،به طور مثال اغلب فیستول ها در اثر آبسه های قدیمی و درمان نشده ایجاد می شود.
از عوامل ایجاد این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
  • آبسه طولانی مدت
    بیماری کرون و کولیت روده
    بیماریهای مقاربتی عفونی
    بیماری دیورتیکولیت
    عوارض جراحی در نزدیکی مقعد
    سرطان رکتوم
    بیماری سل
    ضربه یا تروما
علائم فیستول
علائم و شدت آنها رابطه مستقیمی با شدت بیماری دارد هر مقدار از شروع بیماری بگذرد، علائم به همان نسبت شدت خواهند یافت.
مهمترین علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:
  • درد مقعد
    التهاب و قرمزی اطراف مقعد
    ورم
    تب
    خونریزی مقعدی
    ادرار دردناک
    ترشحات عفونی و خونی مقعد
    بوی بد
درمان فیستول
متاسفانه داروی برای درمان فیستول وجود ندارد. تنها راه درمان این بیماری جراحی و از بین بردن مسیر فیستول است. جراحی به شدت حساس بوده چرا که مسیر فیستول از عضله حساس مقعدی گذر می‌کند و هر اشتباهی در انجام جراحی می‌تواند با آسیب اعصاب عضله باعث ایجاد بی اختیاری موقتی و یا دائمی در بیمار شود. برای جراحی این بیماری از روش های زیر استفاده میشود:
  • جراحی با لیزر: جراحی لیزری در کلینیک و سرپایی انجام میشود. در روش لیزر درمانی با استفاده از نیروی لیزر مسیر فیستول برش داده شده و به طور کامل تخلیه میشود. در لیزر درمانی نه تنها بیمار درد و خونریزی ندارد بلکه چون دقت پزشک افزایش می یابد، احتمال ایجاد عوارض خطرناکی مثل بی‌اختیاری در کنترل مدفوع به صفر می‌رسد.
    جراحی به روش سنتی: برای انجام جراحی سنتی باید به بیمارستان مراجعه کنید. این جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و در طی آن با استفاده از تیغ جراحی مسیر فیستول برش داده شده و عفونت آن تخلیه می شود. در انتها بسته به وضعیت بیمار و مسیر قرار گیری فیستول زخم را بخیه زده و یا به همان شکل رها می کنند تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود. ترمیم زخم با این روش ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. جراحی سنتی ممکن است باعث آسیب اعصاب عضله مقعد شده و در نتیجه آن بیمار برای مدتی کوتاه و یا در طولانی مدت دچار بی اختیاری در کنترل مدفوع شود.
ادامه مطلب در اینجا

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !