متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


شقاق یکی از بیماری های شایع است که در قشر مختلف جامعه و با رده سنی های مختلف مشاهده میشود. با این حال این بیماری میان زنان و افراد مسن بیشتر مشاهده میشود. 

شقاق چیست؟

شقاق با بیماری فیشر، به ایجاد ترک یا بریدگی عمیق در مقعد گفته میشود که می تواند یک زخم عمیق و مقاوم به درمان را ایجاد کند. شقاق می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود، و معمولاً در لب ها، نوک سینه ها و … مشاهده می شود اما شایع ترین نقطه برای ایجاد این زخم، لبه ی مقعد است.

انواع شقاق

این بیماری بسته به شدت علائم و مدت زمان شروع به دو نوع مختلف تقسیم میشود.

  • شقاق حاد : امعمولاً شقاق تا 2 هفته اول از نوع حاد تلقی میشود. در این موارد علائم بیمار شامل درد، خارش و سوزش است. عمق زخم معمولاً کمتر است و به  زخم پوست اطراف مقعد را برش داده است.
  • شقاق مزمن : اگر بیماری در طی 2 هفته درمان نشود، از نوع مزمن تلقی میشود. شقاق مزمن علاوه بر درد شدید می تواند خونریزی نیز ایجاد کند. عمق زخم در این موارد بیشتر است و عضله ی مقعدی را نیز برش می دهد.

علت 

همان طور که اشاره شد، نمی توان علت دقیقی را برای شقاق عنوان کرد، اما فشار شدید داخل عضله معمولاً علت این بیماری است. از عواملی که باعث ایجاد فشار شدید در عضله می شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماران می بایست در صورت تجربه اولین علائم این بیماری مثل احساس درد در مقعد و یا خونریزی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایند. تعلل در درمان شقاق می تواند باعث پیشرفت آن شده و درمان بیماری را پیچیده تر از قبل نماید.

درمان شقاق

درمان این بیماری با روشهای خانگی و دارویی شروع میشود، اگر علائم بیماری در طی 2 هفته برطرف نشود، پزشک انجام روشهای جراحی را پیشنهاد می کند. در ادامه به بررسی هر یک از این روشها به ترتیب اولویت و اثر گذاری می پردازیم، روشهای جراحی شقاق عبارتند از:

درمان شقاق با لیزر

بهترین روش درمان شقاق با اثربخشی سریع و تضمینی درمان با لیزر است. لیزر شقاق سرپایی و بدون درد یا خونریزی در کلینیک پزشک انجام میشود و نیازی به تحمل عوارض داروی بیهوشی و بی حسی ندارد. بنابراین همه بیماران میتوانند این درمان را انجام دهند.

در این روش پزشک با استفاده از نور لیزر محل زخم را برش میدهد و زائده های اضافه در مقعد را حذف مینماید. این کار اسپاسم عضله را رفع کرده و نه تنها به ترمیم آن کمک می کند، بلکه از عود مجدد بیماری نیز جلوگیری می نماید.

درمان خانگی و دارویی

این درمان معمولاً به همه بیماران توصیه می شود، اما شواهد نشان داده کمتر از 20% از بیماران با این روش درمان میشوند، چرا که برای رفع این عارضه باید اسپاسم و فشار شدید عضله که باعث ایجاد این زخم شده رفع شود. 

روشهای خانگی درمان شقاق عبارتند از :

فیبر : فیبر یکی از موادی است که در بدن انسان هضم نمی شود، اما چون حجم مدفوع را افزایش میدهد، میتواند در رفع یبوست موثر باشد.  فیبر در انواع میوه ها، سبزیجات؛ غلات و آجیل ها یافت میشود. سعی کنید در تمام وعده های غذایی فیبر را بگنجانید.

نوشیدن آب : نوشیدن آب می تواند با نرم کردن مدفوع در رفع یبوست موثر باشد. پزشکان توصیه میکنند، حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید.

ورزش : ورزش و تحرک بدنی می تواند از یبوست جلوگیری نماید  و حرکات روده را تنظیم می کند . بنابراین توصیه می شود، حداقل 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید.

نشستن در آب گرم : گرما ممکن است بتواند به ترمیم زخم کمک کند. برای این منظور باید یک لگن را از آب گرم پر کنید و برای 20 دقیقه در آن بنشینید.

 

پماد ها : یکی از معروف ترین پماد هایی که برای درمان این بیماری به کار می رود. پماد آنتی فیشر است. این پماد می تواند در رفع علائم بیماری مثل درد و خونریزی و خارش موثر باشد.

ادامه مطلب 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !