متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


علائمی مثل احساس توده در مقعد، بیرون زدگی یا هر نوع برجستگی و زخم در اطراف دریچه مقعد می تواند علت های زیادی داشته باشد! ولی بر خلاف تصور اکثر مردم، به ندرت با بیماریهای خطرناک و کشنده ای مثل سرطان در ارتباط است. با این حال نباید از نشانه ها به سادگی گذشت. بلکه باید خیلی سریع برای تشخیص علت آنها و درمان با پزشک مشورت کنید.

 بواسیر یا هموروئید 

بواسیر یا هموروئید

شایع ترین علت احساس توده در مقعد، بیماری بواسیر یا هموروئید است. این بیماری در اثر تورم یا گشاد شدن توده ای از سیاهرگ ها در مقعد ایجاد میشود.


بواسیر ممکن است داخل کانال مقعد باشد که به آن هموروئید داخلی می گویند  و یا اینکه خارج از آن ایجاد شود، که با نام هموروئید خارجی شناخته میشود.


علت :


این بیماری می تواند در یبوست مزمن، بارداری، زایمان، رابطه جنسی مقعدی، جا به جایی اجسام سنگین و … ایجاد شود.


علائم


این بیماری با علائمی مثل درد، خارش، خونریزی، سوزش مقعد همراه است، اما یکی از مهمترین نشانه های بواسیر های داخلی احساس توده در مقعد است. این احساس در نتیجه ی متورم شدن سیاهرگ های مقعد به شکل یک توده ایجاد میشود. این شرایط مکررا به فرد بیمار احساس نیاز به دفع را می دهد.


درمان


این بیماری درمان دارویی ندارد. بلکه جهت درمان این بیماری باید توده ای که در اثر تورم سیاهرگ ایجاد شده و غیر سرطانی است، با روش های جراحی از پایه قطع شود.


تا زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، مصرف غذاهای پر فیبر ( شامل انواع میوه ها و سبزیجات)، نشستن در لگن آب گرم و ورزش می تواند در کاهش درد و سایر علائم موثر باشد.


 پیشنهاد میکنیم، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد صفحه درمان بواسیر در همین سایت را مطالعه نمایید.


بیشتر بخوانید : درمان بواسیر با لیزر و عمل جراحی هموروئید در نیم ساعت


پاسخگویی به سوالات در واتساپ

کارشناسان ما در کلینیک عابدیان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.


۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷

شقاق

عکس شقاق

شقاق یا فیشر نیز یکی دیگر از بیماریهای شایع مقعد است. شقاق زخم، ترک یا بریدگی عمیقی است که عضله مقعدی را شکاف می دهد.


علت


علت این عارضه وارد شدن فشار به مقعد و اسپاسم آن است. این بیماری معمولا در اثر موارد زیر ایجاد میشود:


 یبوست مزمن

 اسهال مزمن

رابطه مقعدی

 چاقی

 بارداری 

زایمان

 یا حتی تنگی دریچه مقعد 

علائم


شقاق با نشانه هایی مثل درد شدید که با دفع مدفوع هم شدت می گیرد، سوزش، خونریزی، خارش و التهاب و تورم دریچه مقعدی شناخته میشود. وقتی که شقاق در حال بهبودی است می تواند باعث شود ایجاد توده یا منگوله های پوستی شود.


درمان


اگر شقاق خفیف باشد. با محافظت از زخم، کنترل یبوست( مصرف فیبر و نوشیدن آب و ورزش ) و مصرف پماد می توان این بیماری را درمان کرد. در موارد شدیدتر ممکن است پزشک درمان شقاق با لیزر یا جراحی اسفنکتروتومی را توصیه نماید.


بیشتر بخوانید: درمان شقاق مقعد با لیزر در ۳۰ دقیقه بدون درد و خونریزی


پاسخگویی به سوالات در واتساپ

کارشناسان ما در کلینیک عابدیان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.


۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷

آبسه یا جوش مقعد 

تجمع عفونت در زیر پوست اطراف مقعد می تواند توده ای را ایجاد کند که با نام آبسه شناخته میشود. آبسه ها معمولاً با مایعی چرکی پر میشوند که باید از تخلیه آنها خودداری کرد. چرا که عدم تخلیه کامل آبسه می تواند عفونت های پی در پی و یا حتی فیستول را به همراه داشته باشد.


علت


علت این بیماری مسدود شدن دریچه غده هایی است که به روده تخلیه میشوند.


علائم


آبسه ها معمولاً با درد شدید، قرمزی، التهاب، خارش و سوزش و مشاهده جوش بزرگ چرکی روی پوست همراه هستند. همچنین لمس توده روی پوست اطراف مقعد ممکن است، ناشی از آبسه باشد.


درمان


از تخلیه خودسرانه آبسه به شدت پرهیز کنید. برای درمان حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک بسته به میزان عفونت بعد از تخلیه آبسه، مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می نماید.


احساس توده در مقعد مشکل شایعی است که معمولاً علت آن بیماری نشیمنگاهی است و به ندرت با بیماریهای کشنده مثل سرطان در ارتباط است.


زگیل مقعد

رشد توده های کوچک غیر سرطانی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را در داخل و خارج مقعد را زگیل مقعد می گویند.


علت


این بیماری از طریق درگیری با ویروس زگیل تناسلی یا همان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشود. این ویروس از طریق شخص ناقل و با برقراری رابطه جنسی مقعدی از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود.


علائم


درد

خونریزی

خارش

مشاهده توده های ریز روی پوست یا داخل مقعد

درمان


در حال حاضر راهی برای از بین بردن ویروس در بدن وجود ندارد. اما می توان با استفاده از کرایو، لیزر  و … زگیل ها را از روی پوست برداشت.


سرطان مقعد

آخرین احتمالی که می توان برای احساس توده در مقعد در نظر گرفت، سرطان مقعد است، زیرا این بیماری شیوع کمی دارد.


سرطان مقعد به رشد توده های سرطانی و خطرناک در مقعد و اطراف دریچه ی آن گفته می شود. 


علت


سرطان مقعد نیز همانند دیگر سرطان ها علت مشخصی ندارد. اما برخی از پزشکان آن را با ژنتیک و سابقه خانوادگی و نیز درگیری با ویروس پاپیلومای انسانی مرتبط می دانند.


علائم


درد و خونریزی

تورم گره های لنفاوی در کشاله ران

خارش 

ترشحات

تغییر در وضعیت اجابت مزاج

احساس توده در مقعد

درمان


این بیماری بسته به وضعیت و مرحله ی سرطان ممکن است از طریق شیمی درمانی، جراحی، پرتو درمانی و … رفع شود.


مراجعه به پزشک

همان طور که دیدم احساس توده در مقعد علت های زیادی دارد. پس توصیه می کنیم به محض اینکه علائم غیر معمولی را تجربه کردید، بدون فوت وقت با پزشک در مورد تشخیص و درمان مشورت نمایید.


بهترین گزینه برای تشخیص این بیماریها پزشک متخصص جراح است. زیرا که تجربه کافی در تشخیص و درمان این بیماری ها را دارا است.

  پزشک برای تشخیص بسته به وضعیت و علائم بیمار ممکن است انجام سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی و یا نمونه برداری از مقعد را تجویز نماید.

https://jarah.clinic/articles/%d8%aa%d9%88%d8%af%d9%87-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af/

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !