متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


فیستول نوعی بیماری مقعدی است و بیشتر در اطراف این ناحیه مشاهده می‌شود. البته احتمال ایجاد آن در هر بخش دیگری از بدن نیز وجود دارد. این بیماری پیشرونده بوده و به تدریج گسترش می‌یابد، بنابراین درد و عفونت آن می تواند بافت‌های اطراف ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد.


فیستول چیست؟ موثرترین درمان در کمتر از ۳۰ دقیقه


در ادامه مفصلا به بررسی اینکه فیستول چیست چه عواملی باعث این بیماری می‌شود؟ چه علائمی دارد و بهترین روش‌های درمان آن چیست، می پردازیم:


فیستول چیست؟

فیستول وقتی ایجاد می شود که مسیر یا تونل غیر طبیعی دو ارگان از بدن را به هم متصل کند. متصل شدن دو ارگان از بدن می‌تواند باعث عفونت شده  و یا حتی مشکلات شدیدتری را به همراه داشته باشد. در فیستول مقعدی این مسیر بخشی از روده بزرگ را به پوست اطراف مقعد متصل میکند. بنابراین باعث می شود آلودگی ها و میکروب‌های داخل روده به سطح پوست منتقل شوند. فیستول معمولاً در اطراف ناحیه مقعد مشاهده می‌شود.


نشانه های فیستول

علائم و نشانه های این بیماری در همه بیماران با شدت های متفاوت مشاهده می شود، این علائم به این شرح است ؛


درد شدید مقعد و اطراف آن

خونریزی به خصوص هنگام عبور مدفوع

ترشحات عفونی

مشاهده زخم عفونی متورم

تشکیل آبسه های مکرر

مشاهده برجستگی سفت که ممکن است دردناک باشد.

بالا رفتن دمای بدن

اختلال در کنترل تخلیه مدفوع

تغییر رنگ و التهاب پوست اطراف مقعد

نحوه معاینه و تشخیص

اغلب بیماران مبتلا به فیستول با شکایت از ترشحات مداوم ناحیه مقعد به پزشک مراجعه می‌کنند. معمولا پس از معاینه توسط پزشک این بیماری تشخیص داده میشود زیرا فیستول اغلب در دهانه خارجی مقعد قابل مشاهده است. این دهانه معمولاً شبیه به سوراخ یا برجستگی است که از آن عفونت تخلیه می شود، حتی ممکن است مسیر و مجرای فیستول شبیه به طناب زیر پوست قابل لمس باشد. البته در مواردی  فیستول عمیق تر شده و جهت تشخیص بیماری نیاز به انجام آزمایشات دقیق تری مثل ام آر آی یا عکسبرداری است.


درمان فیستول مقعدی

درمان این بیماری تنها با انجام جراحی امکان پذیر است. بسیاری از بیماران بعد از مراجعه به پزشک و تخلیه عفونت که همراه با کاهش درد و التهاب است گمان میکنند که بیماری درمان شده اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا مسیر فیستول پابرجاست و در طی مدتی کوتاه مجدداً و شدیدتر از مرتبه قبل عفونت میکند.


متاسفانه تا به امروز هیچ راه خانگی و یا دارویی برای بیماری کشف نشده داروهای موجود تنها با هدف کاهش عفونت قبل از انجام عمل جراحی و نتیجه گیری بهتر از درمان تجویز می شود.


اما برای جراحی این بیماری چندین روش رایج وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم؛


جراحی فیستول با لیزر

یکی از موثرترین روشهای جراحی که در بیشتر از ۹۸ درصد موارد، این بیماری را برای همیشه از بین برده لیزر فیستول است. این جراحی سرپایی مطمئن ترین روش درمان است که در مقایسه با دیگر روش ها عوارض کمتری داشته و به صورت سرپایی و نیز در کمتر از نیم ساعت این بیماری را برای همیشه از بین خواهد برد.


عمل جراحی فیستول با لیزر به طور معمول شامل برش قسمتی از ماهیچه‌های مقعد برای باز کردن تونل ارتباطی بین حفره داخلی و خارجی و تبدیل کردن تونل ایجاد شده به یک شیار است که از عمق قابل ترمیم است می‌باشد.


به علت اینکه ارتباط مستقیمی میان بی اختیاری مدفوع و آسیب به ماهیچه ها و عضلات مقعدی درگیر وجود دارد، باید برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع هنگام ترمیم دائمی مسیر چرکی فیستول دقت و احتیاط کامل صورت گیرد.


 


البته عمل سرپایی لیزر فیستول با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود و چون اشعه لیزر کاملا متمرکز است، آسیبی به بافت‌های اطراف فیستول و عضلات اسفنکتر وارد نمی‌شود. البته تجربه و تبحر پزشک هم در این امر بی تاثیر نیست.


عمل جراحی فیستول یا فیستولوتومی

عمل جراحی فیستول، شامل ایجاد برش با تیغ جراحی و از بین بردن کامل مسیر فیستول است. در این روش بعد از باز کردن مجرای و شستشوی آن، دو طرف مجرای بخیه زده شده و عفونت آن تخلیه می‌شود. بعد از اتمام جراحی، بسته به اندازه زخم محل قرارگیری آن، موضع را بخیه زده و یا به همان شکل رها می‌کنند تا به تدریج ترمیم شود. در حالت اول احتمال عود مجدد بیماری افزایش می‌یابد و در حالت دوم احتمال عفونت زخم وجود دارد مراقبت از زخم و تعویض مرتب پانسمان بعد از انجام جراحی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا ممکن است، زخم عفونت کند.


از آنجا که فیستول در ناحیه حساس مقعد قرار دارد، این جراحی هم حساس بوده و هر اشتباهی در طی جراحی ممکن است به ارگان های بدن آسیب دیده و حتی بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده را به همراه داشته باشد.


چه عواملی باعث ایجاد فیستول می شوند؟

مهمترین و رایج ترین علت ایجاد فیستول، عفونت است. تجمع عفونت زیر پوست و تشکیل آبسه متداول ترین عاملی است که به ایجاد فیستول می انجامد. تقریباً ۵۰درصد آبسه‌هایی که به موقع درمان نشدند، به ایجاد فیستول می انجامد. البته ممکن است این بیماری در اثر عوارض سایر بیماری ها مثل بیماری کرون روده ایجاد شده باشد.


در هر حال عفونت های مرتبط با دستگاه گوارش به خصوص بیماری هایی که با التهاب روده همراه هستند، باید به سرعت درمان شوند، زیرا پیشروی عفونت میتواند مسیری را ایجاد کند که فیستول نام دارد. از دیگر عواملی که می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم.


بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت

بیماری پروکتیت روده

بیماری های مقاربتی

آبسه مقعد

عوارض جراحی های ناحیه مقعد

فیستول چیست؟ موثرترین درمان در کمتر از ۳۰ دقیقه


عوارض فیستول

عوارض این بیماری زمانی ظاهر می شود که بیمار برای مدت طولانی نسبت به درمان این بیماری بی توجهی کند.


گاها بیماران از تبدیل شدن فیستول به سرطان اظهار نگرانی می‌کنند، در حالی که احتمال ایجاد این مشکل بسیار کم است و زمانی ایجاد می شود، که بیمار برای مدت طولانی مثلاً برای چندین سال نسبت به درمان این بیماری توجهی کند. از شایع ترین عوارضی که در اثر بی توجهی به این بیماری ایجاد میشود، میتوانیم به این موارد اشاره کنیم؛


افزایش احتمال عفونت و گسترش آن به بافت های اطراف فیستول

احتمال آسیب سایر بافت های بدن

احتمال عفونت خون (گندخونی)

افزایش تعداد مسیرها و طول فیستول که می تواند درمان را پیچیده تر کند.

احتمال ایجاد بی‌اختیاری بعد از عمل فیستول

پیشگیری

متاسفانه هیچ راهکار قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، تنها راه ممکن درمان فوری به خصوص بعد از ابتلا شدن به آبسه مقعد است که نسبت به ایجاد این بیماری هشدار می دهد‌. البته رعایت مسائلی مثل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی احتمال ایجاد بیماری را کاهش میدهد.

https://b2n.ir/y22214

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !