متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بیماری بواسیر یکی از شایعترین عارضه های مقعدی است که می تواند با درد شدید، خونریزی، خارش و دیگر مشکلات رایج همراه باشد و روند زندگی عادی را برای فرد بیمار دشوار کند. در ادامه قصد داریم به بررسی کامل این بیماری و راه‌های درمان آن بپردازیم:

 

 

 

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر که با نام علمی هموروئید شناخته شده است، یکی از رایج ترین بیماری های مقعدی است. این بیماری به دلیل تورم عروق سیاهرگ های کانال مقعد یا خارج از آن یعنی زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود.

 

به بیانی دیگر می توان گفت هموروئید ها بالشتک های پر خونی هستند، که در اثر اعمال فشار شدید متورم شده و گاهاً شبیه به توده از گوشت اضافه از مقعد خارج می‌شود.

 

این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع است و می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما با کهولت سن احتمال ایجاد این بیماری افزایش می یابد.

 

 عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند،عبارتند از:

 

کهولت سن

 

اضافه وزن

 

سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری

 

سابقه یبوست یا اسهال مزمن و بیماری های گوارشی

 

انواع بیماری بواسیر

بیماری بواسیر بر طبق طبقه بندی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود:

 

بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر یا هموروئید داخلی دقیقاً داخل کانال مقعد، رکتوم، یا همان راست روده ایجاد می شود. این بیماری موجب میشود رگهای داخل مقعد متورم شده و با افزایش شدت بیماری از مقعد خارج شود.

 

هموروئید داخلی برخلاف نوع خارجی درد کمتری داشته و معمولاً با ایجاد خونریزی از مقعد تشخیص داده می‌شود. این نوع از بیماری خود در ۴ درجه مختلف دسته بندی می شود که در شدیدترین حالت توده هموروئید به طور کامل از مقعد خارج شده،و در این حالت حتی اگر فشار دست به آن وارد شود به داخل مقعد برنمی‌گردد.

 

هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر یا هموروئید خارجی، یکی دیگر از انواع رایج این بیماری است. این بار سیاهرگی که دچار ورم شده کاملا خارج از مقعد و زیر پوست اطراف آن است. هموروئید خارجی به علت قرار گرفتن در ناحیه حساس و مملو از اعصاب به شدت دردناک است. این بیماری ممکن است با خونریزی، خارش و سوزش هم همراه شود. اما در بیشتر موارد لخته خون در آن جمع شده و رنگ هموروئید به کبودی میزند در این موارد هموروئید اصطلاحاً ترومبوزه شده است،و باید فوراً برای تخلیه لخته و درمان به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد بواسیر خارجی به آدرس این صفحه در سایت کلینیک نوین مراجعه کنید. 

 

علائم و نشانه های هموروئید

همانطور که تا به اینجا مقاله اشاره کردیم، این بیماری علائم آزاردهنده ای را ایجاد می‌کند که به سبب آن هموروئید به محض بروز تشخیص داده می‌شود. این علائم و نشانه‌های عبارتند از؛

 

درد شدید مقعد و نواحی اطراف آن،این درد معمولاً با دفع مدفوع شدیدتر میشود.

 

خونریزی از مقعد یا مشاهده خون در مدفوع

 

خارش و سوزش

 

توده های بیرون زده از مقعد

 

احساس ناکامل بودن دفع

 

عوامل ایجاد کننده بواسیر

علت بواسیر معمولاً فشار وارده بر مقعد است،رایج ترین علت بیماری یبوست مداوم و مزمن است. از دیگر عوامل ایجاد این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم ؛

 

رابطه جنسی مقعدی

 

یبوست و یا اسهال مداوم و مزمن

 

سابقه جراحی در کانال مقعد

 

بارداری و یا زایمان

 

جابجایی اشیا سنگین

 

بالا بودن توده بدنی

 

درمان بواسیر

از گذشته تاکنون روش های مختلف برای درمان بواسیر به کار گرفته شده است، اما موثرترین روشی که امروزه از استقبال فراوانی برخوردار بوده و نتیجه اطمینان بخشی را به بیماران هدیه داده،لیزر بواسیر است. سایر روش های درمان این بیماری ممکن است عوارض دیگری از جمله بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده را به همراه داشته باشد. در ادامه چند مورد از روش های درمان این بیماری را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

لیزر بواسیر

همانطور که اشاره کردیم بهترین راه درمان بیماری لیزر است.‌ با استفاده از لیزر بدون ایجاد هیچ برش یا استفاده از تیغ جراحی، توده هموروئید درمان میشود. در این روش تنها با تابش اشعه لیزر توده هموروئید کوچک شده و از بین میرود.

 

لیزر درمانی سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و و با حداقل درد و خونریزی است که می تواند تنها در یک جلسه این بیماری را به طور کامل درمان کند.

 

عمل جراحی بواسیر

جراحی بواسیر یا هموروئید کتومی شامل برداشتن بافت هموروئید است. در طی این جراحی با استفاده از تیغ های پزشکی هموروئید را بریده، از مقعد خارج می‌کنند و سپس محل جراحی را بخیه می زنند‌.

 

جراحی بواسیر تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود. ولی اکثر بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند، از درد پس از آن شکایت داشتند.

 

عوارض این جراحی به همین جا ختم نمی شود، یکی دیگر از رایج ترین عوارض بیماری عفونت شدید و در صورت آسیب عضله مقعد احتمال بی اختیاری دائمی و موقت وجود دارد‌.

https://b2n.ir/q69888

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !