متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


فیستول مقعدی نوعی بیماری شایع نشیمنگاهی است و به تونل یا مسیری غیر طبیعی گفته میشود که از داخل مقعد شروع شده و تا روی پوست در اطراف مقعد امتداد دارد. این بیماری معمولاً به دنبال آبسه و یا عفونتی رخ می دهد که به روش صحیح درمان نشده است. پزشک میتواند فیستول را ترمیم کند، اما برای آن نیاز به جراحی دارید. در ادامه مفصلا به بررسی این بیماری و روش های جراحی آن می پردازیم:

 علت فیستول چیست؟

در داخل مقعد، غده‌هایی وجود دارند، که مایعاتی را ترشح می کنند. گاهی اوقات، خروجی این غدد مسدود می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باکتری ها تجمع کرده و می تواند یک ناحیه متورم از بافت و مایعات عفونی ایجاد کند. پزشکان به این حالت آبسه می گویند.

اگر آبسه را درمان نکنید، رشد می کند. در نهایت، راه خود را به بیرون باز می کند و پوست را در جایی نزدیک مقعد سوراخ می کند تا عفونت داخل آن تخلیه شود. فیستول تونلی است که غده را به آن دهانه متصل می کند.

بیشتر اوقات، آبسه باعث ایجاد فیستول می شود. اما در مواردی ممکن است شرایطی مانند سل، بیماری های مقاربتی، یا یک بیماری مزمن روده، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو علت این بیماری باشد.

علائم فیستول چیست؟

شایع ترین علائم عبارتند از:

  • درد مقعد و اطراف آن
  • قرمزی و التهاب
  • تورم در اطراف مقعد

همچنین ممکن است، شرایط زیر را تجربه کنید.

  • خون ریزی
  • حرکات دردناک روده یا دفع ادرار دردناک
  • تب و لرز
  • ترشح مایعی بدبو از سوراخ نزدیک مقعد  

اگر هر یک از این علائم را دارید، در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید.

چگونه این بیماری تشخیص داده می شود؟

در اولین مرحله اگر پزشک به فیستول مقعدی شک کند، در مورد سابقه پزشکی می پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد.

برخی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص هستند، و برخی دیگر نیستند! زیرا گاهی اوقات خود به خود بسته می شوند، سپس باز می شوند. پزشک به دنبال علائم ترشح مایع یا خونریزی خواهد بود. ممکن است پزشک در حین معاینه انگشتی را به مقعد شما وارد کند.

سپس احتمالا پزشک شما را برای معاینات بیشتر یا آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن نزد یک متخصص مشکلات روده بزرگ و رکتوم می فرستد. حتی ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشید. برای این آزمایش، پزشک لوله ای انعطاف پذیر و دارای یک دوربین را در انتهای مقعد قرار می دهد تا به داخل روده دسترسی داشته باشد. این آزمایش تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود.

درمان فیستول مقعد

هیچ دارویی برای رفع این عارضه وجود ندارد، بنابراین تنها راه درمان جراحی است.  برای درمان این بیماری روشهای مختلفی برای جراحی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

جراحی سرپایی فیستول

اگر فیستول سطحی یعنی نزدیک به سطح پوست باشد. طی یک جراحی ساده و سرپایی پزشک پوست و عضله اطراف تونل یا همان فیستول را شکافته و باز می کند. این عمل اجازه می دهد تا دهانه تونل از داخل به سمت بیرون بهبود یابد. این جراحی به ندرت انجام می شود، زیرا معمولاً بیماران در انجام جراحی تعلل می‌کنند و طول مسیر فیستول افزایش می یابد.

جراحی فیستول با لیزر

در حال حاضر این جراحی سرپایی را می توان بهترین راه درمان این بیماری معرفی کرد. در این روش تنها به واسطه تابش اشعه لیزر درون مسیر فیستول سوزانده شده و به طور کامل از بین میرود. لیزر بدون نیاز به برش و بخیه انجام می شود و کاملا سرپایی و بدون درد یا خونریزی است.

https://b2n.ir/r72628

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها