متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بواسیر چیست؟

هموروئید ها شبکه ای از سیاهرگ ها و شبیه به بالشتک های پرخونی در ناحیه مقعدی هستند که به عمل دفع کمک می کنند. اگر به هر دلیلی این هموروئید ها تحت فشار قرار گیرند، دیواره سیاهرگ های مقعد متورم و گشاد میشود و بیماری هموروئید ایجاد میشود.


این سیاهرگ های متورم شده، شبیه به زائده ای گوشتی اضافی و نرم در داخل و یا خارج از مقعد قابل مشاهده هستند.

علت بواسیر چیست؟

عوامل بسیاری در ایجاد این بیماری نقش دارند، وارد کردن فشار به مقعد، باعث تورم و گشاد شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد می گردد.


از مهمترین علت های این بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم:


یبوست مزمن

بارداری

زایمان

رابطه جنسی مقعدی

سرفه مزمن

اضافه وزن

کهولت سن

زور زدن برای دفع

این بیماری چه علائمی دارد؟

علائم این بیماری رابطه مستقیمی با نوع و میزان شدت بیماری دارد. علائم این بیماری عبارتند از :


درد مقعد

خونریزی و یا خون در مدفوع

خارش و سوزش مقعد

احساس مداوم نیاز به دفع

التهاب و قرمزی اطراف دریچه مقعد یا متورم شدن مقعد

ترشحات مخاطی

عوارض

بیماری بواسیر در صورت عدم درمان میتواند درد و خونریزی شدیدی را ایجاد کند و باعث کمخونی شود. در مواردی ممکن است بیرون زدگی هموروئید باعث انسداد شود و نیاز به جراحی اورژانسی دارد.


یکی از عوارض این بیماری تحت تاثیر قرار دادن زندگی جنسی است.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تجربه هر یک از علائم این بیماری لازم است برای بررسی و تشخیص با پزشک مشورت کنید. هرچقدر دیرتر برای درمان این بیماری اقدام کنید، درمان آن نیز به همین نسبت پیچیده تر میشود. در صورتی که خونریزی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.


تشخیص

تشخیص این بیماری معمولاً از طریق معاینه بدنی و انگشتی انجام میشود. در صورت لزوم پزشک از آناسکوپ، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی برای بررسی مقعد استفاده می کند.


درمان بواسیر

برای درمان این بیماری راه های مختلفی وجود دارد. البته که همه این روشها به یک اندازه تاثیرگذار نیستند. بعضی از درمان های بواسیر ممکن است، عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی دقیق این روشها، به ترتیب اولویت میپردازیم:


عمل بواسیر با لیزر

بهترین روش سریع و فوری درمان بواسیر با لیزر است. لیزر را می توانید سرپایی، در کلینیک پزشک و بدون درد یا خونریزی انجام دهید. در این روش تمامی مراحل جراحی توسط لیزر انجام میشود. بنابراین در طی جراحی پزشک می تواند با دقت بالایی داشته باشد و امکان خطا و یا ایجاد عوارض تقریباً به صفر می رسد.


لیزر حین برش ورودی اعصاب و عروق را می سوزاند به همین جهت بیمار درد یا خونریزی احساس نمی کند. همچنین این مورد موجب میشود، جای زخم خیلی زود ترمیم شود. از دیگر مزایای این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:


بدون درد و خونریزی

سرپایی

بدون نیاز به بیهوشی

بدون نیاز به دوران نقاهت

ترمیم سریعتر زخم ها

هزینه مناسب

نتیجه اثر بخش

بدون ایجاد عوارضی مثل عفونت یا بی اختیاری در کنترل مدفوع

جراحی سنتی

روش قدیمی درمان این بیماری است که در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود. جراحی سنتی یا همان هموروئیدکتومی تحت بیهوشی انجام میشود و باید حداقل ۲ شبی را در بیمارستان بستری شوید.


 

در این روش توسط تیغ جراحی هموروئید را قطع می کنند. این کار نیاز به دقت و مهارت بسیار بالایی دارد، هر اشتباهی در طی جراحی می تواند به عضله مقعدی آسیب زده و باعث بی اختیاری شود. بعد از جراحی موضع را بخیه زده و پانسمان می کنند. مراقبت از زخم بسیار مهم است، زیرا که ممکن است عفونت کند. بعد از اتمام جراحی باید حداقل یک شب را در بیمارستان بستری شوید.



به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


omid63
ارسال پاسخ

ممنون