متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


درمان بواسیر در طب سنتی از قبل از میلاد مسیح وجود داشته و حتی شواهدی از روشهای درمان آن در پاپیروسهای مصری یافت شده است.” برگ‌های اقاقیا و خاک را ساییده و با هم بپز. یک پارچه کتانی را به این ماده آغشته کن و در مقعد بگذار. با این کار بیمار فوراً درمان می‌شود.” این یکی از نوشته هایی است که از گذشته به جای مانده است.

اما امروزه روشهای درمان سنتی بواسیر نیز تغییر کرده است. قبل از بررسی این روشها، نگاهی به علت این بیماری از نظر طب سنتی می اندازیم. همراه ما باشید.


از منظر طب سنتی دلیل هموروئید چیست؟

درمان بواسیر با طب سنتی

بواسیر یا همان بیماری هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن رگ هایی در مقعد است که خون را به قلب برمی گردانند. این رگ ها با نام سیاهرگ ها شناخته می شوند. علت این تورم از منظر طب سنتی تجمع خلط سوداوی یا همان خون سوداوی در این سیاهرگ است. که موجب متورم شدن آن میشود.


بیشتر بخوانید : درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، بدون عمل جراحی و قطعی


سودا ماده ای سیاه رنگ است که در جگر تولید میشود. طبع این ماده سرد، خشک است. سودا در خون رسوب می کند و علت تیرگی خون نیز همین ماده است. از نظر طب سنتی هر عاملی که تجمع این ماده در خون را افزایش دهد، می تواند باعث هموروئید گردد. برخی از این عوامل عبارتند از :


افزایش حرارت در کبد

تضعیف طحال

افزایش برودت

سده طولانی مدت (بند آمدگی در عروق و مجاری)

عود مکرر بیماری ها

مصرف غذاهایی که سودا را افزایش میدهند. مثل کلم، عدس، بادمجان، گوشت مانده و …

مصرف داروهایی که با اتساع عروق در ارتباط هستند.

زیاده روی در مصرف مسهل ها

البته بی تحرکی، سن بالای 40 سال، افسردگی، زندگی در آب و هوای خشک و خواب ناکافی نیز می توانند خطر بروز این بیماری را افزایش دهند.


ارتباط با پزشک در واتساپ

بیماران می توانند برای مشورت با پزشک و پرسش سوالات خود در واتساپ با پزشک کلینیک عابدیان در ارتباط باشند.


۰۹۱۹۸۷۷۰۲۸۴

روشهای طب سنتی

متخصصان طب سنتی راه درمان بواسیر را غلبه بر سودا می دانند. در واقع معتقد هستند که برای رفع بیماری می بایست خون سوداوی از بدن دفع شود. این متخصصان بر عقیده هستند که جراحی و برداشت زائده نه تنها به درمان کمک نمی کند. بلکه می تواند موجب انتقال سودا به خون شده و در تمام بدن رها شود.

هدف از این درمان ها متعادل کردن مزاج کبد، طحال و معده و نیز رفع یبوست است. زیرا یبوست نه تنها علت بیماری است، بلکه از عوارض آن نیز باشد. روشهای درمان طب سنتی از روش هایی مشابه درمان خانگی است که در ادامه به چند نمونه از آنها می پردازیم:


روشهای درمان سنتی بواسیر

ماساژ شکم : می توانید شب ها قبل از خواب ناحیه پهلو ها، شکم و مثانه با روغن زیتون ماساژ دهید.

خاکشیر : خاکشیر در رفع این بیماری موثر است. برای این منظور یک قاشق خاکشیر را در آب جوش ریخته و به همراه نبات میل کنید.

روغن زیتون : مصرف روغن زیتون خالص می تواند در رفع یبوست بیماری موثر باشد. می توانید روزانه 3 قاشق روغن زیتون خالص را میل کنید و یا با سالاد مصرف کنید.

مغز فلوس : فلوس میوه ی درختی به همین نام است. فلوس طبع گرم و تر دارد. این میوه دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. مهمترین خاصیت فلوس مسهل بودن است. برای مصرف این میوه می توانید غلاف آن را گرم کنید تا اصطلاحاً عسل آن خارج شود. سپس این عسل را می توانید به نسبت مساوی با روغن بادام مخلوط کرده و میل کنید. همچنین ترکیب پخته شده مغز فلوس با شکر نیز می تواند به عنوان مسهل مورد استفاده باشد.

سرخ کردنی ممنوع : برای درمان بهتر است تا حد امکان تنها از غذاهای آبپز استفاده کنید. مصرف فست فود و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کاهش دهید. مصرف ادویه جات نیز ممنوع است.

در کنار موارد بالا درمان با بادکشی، حجامت و سنگ درمانی نیز می تواند روشی موثر باشد.


نتیجه گیری

خیر، با وجود پیشرفت های چشمگیری که در طب سنتی روی داده است. باز هم هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری کشف نشده است. تمامی این روشها بر درمان یبوست تاکید دارند. درمان کردن یبوست یک روش موقتی برای درمان این بیماری است. زیرا تنها در برطرف کردن علائم نقش دارد. برای اینکه عارضه به طور کامل رفع شود. می بایست زائده هموروئیدی از پایه قطع گردد. در غیر این صورت خطر عود مجدد بیماری وجود دارد.


برای رفع بیماری باید با استفاده از جراحی زائده ایجاد شده را قطع کنند. در گذشته این کار با تیغ جراحی صورت می گرفت. جراحی با روش های قدیمی معمولاً با درد، خونریزی و عفونت همراه می شدند. اما چند سالی است که نیروی لیزر جایگزین تیغ جراحی شده است.


لیزر جایگزین بسیار مناسبی برای عمل جراحی است که هیچ یک از مشکلات عوارض درمان های قبلی را ندارد و خیلی سریع، بدون ایجاد درد و یا خونریزی بیماری را رفع می کند. برای آشنایی با روش قطعی درمان این بیماری، مقاله درمان هموروئید را مطالعه نمایید.

کلینیک عابدیان

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !