متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست؟

درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست؟ خیلی از ما به دلیل ندانستن این که درون گرایی چیست و این که چطور می‌توانیم با یک فرد درون گرا (introverted) ارتباط خوبی داشته باشیم، دچار مشکلات جدی می‌شویم و از همین رو لازم است هم در رابطه با سبک شخصی سخنرانی  و موضوعاتت مربوط به شخصیت شناسی و هم به دلیل موضوعات مربوط به ارتباط موثر در این رابطه توضیحاتی کاربردی و جالب ارائه کنم.

 

درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست؟

 

پیش از آن طبق وظیفه خودم برای این که بدانید چه منابعی را می‌توانید برای یادگیری این موضوع پیگیری کنید، کتابی که محتوای آن می‌تواند برای یافتن این مفهوم به شما کمک کند را معرفی می‌کنم

این کتاب The art of speedreading people (هنر تشخیص شخصیت انسان‌ها) است.

این کتاب که توسط پاول و باربارا تایگر نوشته شده است، در حقیقت کتابی است کاملاً کاربردی در مورد MBTI (که در مقاله شخصیت شناسی) در موردش صحبت کردیم .

البته این کتاب MBTI را بسیار ساده و کاربردی بیان کرده است و یکی از اجزای جدی این موضوع بحث درون گرا یا برون گرا بودن افراد است که حدود یک چهارم مطالب این صفحه از این کتاب گلچین شده است.

این کتاب بدون شک توسط ناشران مختلفی به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده است و برای یافتن آن کافیست جست و جوی کوچکی در اینترنت داشته باشید.

 

درون گرایی چیست؟

اجازه بدهید همین اول کار برویم سراغ این موضوع که درون گرایی واقعاً چیست و این تعریف عموماً بر خلاف آنچه اکثر مردم می‌پندارند است:

 

درون گرایی یا برون گرایی تحت تأثیر این ترجیح است که یک فرد انرژی خود را از چه مجرایی کسب می‌کند؟ از تبادل با اشخاص دگیر یا با تنهایی و با خود بودن؟

 

این ترجیح بسیار مهم است زیرا بسیاری از رفتارهای افراد از آن نشأت می‌گیرد و اگر می‌خواهید در یک نگاه متوجه شوید که درون گرا هستید یا برون گر خوب است که به سوال زیر پاسخ دهید که کدامیک به من انرژی بیشتری می‌دهد:

تبادل با سایر اشخاص؟

یا با خود تنها بودن؟

افراد برون گرا هرچقدر که با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنند و تبادل بیشتری داشته باشند، انرژی بیشتری می‌گیرند اما درون گرا ها برخلاف آنها، ترجیح می‌دهند که تجربیات و دانسته‌های خود استفاده کنند. (شاید این توضیح کمی به ما کمک کند که بدانیم درون گراها برای دریافت جواب به درون خود توجه می‌کنند)

 فراد درون گرا بسیار علاقه مند هستند که روی یک کار به تنهایی متمرکز شوند و بر خلاف آنها افراد برون گرا ترجیح می‌دهند که چند کار را به صورت مشترک انجام دهند.

طرز و سبک کار هم موضوع بسیار جالبی است که تفاوت درون گراها و برون گراها را به خوبی نشان می‌دهد!

مثلاً افراد برون گرا معمولاً در اتاقشان را باز نگه می‌دارند و بر عکس آنها افراد درون گرا ترجیح می‌دهند که درهای اتاقشان بسته باشد که حواسشان به چیز دیگری (عوامل بیرونی) پرت نشود.

باربارا تایگر در کتاب هنر تشخیص شخصیت انسان‌ها از تشبیه جالبی استفاده می‌کند و درون گرایی و برون گرایی را به یک باتری تشبیه می‌کند و می‌گوید:

برون گراها وقتی در کنار دیگران هستند و با آنها تعامل دارند باتری‌هایشان شارژ می‌شود در حالی که درون‌گراها اگر بیش از حد معینی در کنار دیگران باشند باتریشان خالی می‌شود!

به بیانی دقیق‌تر فعالیتی که برون گراها انرژی می‌دهد، باعث تخلیه انرژی درون گراها می‌شود!!

خب حالا فرض کنید که به یک مهمانی شام دعوت باشید و به شما خبر بدهند که برنامه لغو شده است، نتیجه کاملاً واضح است:

 

درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست؟

 

برای افراد درون گرا ترجیح بر این است که در اکثر اوقات روی یک موضوع به صورت بسیار عمیق تخصص داشته باشند و بر خلاف آنها برون گراها دوست دارند راجع به هر چیزی اطلاعاتی داشته باشند (هرچند سطحی)

یک نکته بسیار جالب در مورد سبک و نحوه کار برون گراها و درون‌گرها این است که افراد برون گرا معمولاً سرعت عمل زیادی دارند (علی‌الخصوص در تصمیم گیری) و عملاً در نقطه مقابل آنها افراد درون گرا حضور فعالی دارند که سرعت عمل آنها در تصمیم گیری کمی پایین است و در حقیقت برون گراها اول عمل می‌کنند و بعد به آن می‌اندیشند و درون گراها قبل از این که دست به کاری بزنند در مورد ان خوب می‌اندیشند.

امیدوارم با این توضیحات توانسته باشید تشخیص دهید که درون گرا هستید یا برون گرا؟

 

یک فرد درون گرا چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا که شناخت قابل قبولی از افراد درون گرا پیدا کردیم، خوب است که یک نگاه کلی به ویژگی‌های عمومی آنها داشته باشیم.

نکته بسیار همه این است که هیچ فردی همه این ویژگی‌ها را با هم ندارد و این ویژگی‌ها در حقیقت، ویژگی‌های عمومی درون گراها هستند و افراد درون گرا اکثر این ویژگی‌ها را دارند.

1. ترجیح به تنهایی دارند

2. از جمع‌های جدید استقبال زیادی نمی‌کنند

3. معمولاً تمرکز بالایی دارند

4. عموماً به کتاب خوانی علاقه زیادی دارند

5. به نوشتن خاطرات علاقه مند هستند

6. حریم شخصی و اطلاعات شخصی برایشان اهمیت دارد.

7. دوستان محدود با روابط عمیق دارند

 

درون گراها افسرده نیستند!

متأسفانه در کشور ما اکثر افراد شناخت صحیحی از موضوع درون گرایی ندارند و از همین جهت یا افراد درون گرا (علی‌الخصوص کودکان)‌ را افسرده می‌دانند و یا افرادی که مطالعات ناقصی دارند افراد افسرده را درون گرا فرض می‌کنند که هر دو این موضوعات خطرناک هستند!

فرد درون گرا افسرده نیست! افسردگی توضیحات خاص خود را دارد و فرد درون گرا فقط ترجیحات متفاوتی دارد و از تنهایی لذت بیشتری می برد و تمایل دارد فقط دوستان معدود اما عمیقی داشته باشد.

پس مراقب باشید که این تفکر باعث نشود که شما از این موضوع برداشت اشتباهی داشته باشید...

 

آیا درون گرایی بد است؟

مطمئنا! نه! درست مثل چپ دست بودن!

متأسفانه چون ارتباطات درون گراها کمتر هست، شرایط دنیا به گونه‌ای است که رفتارهای افراد درون گرا کمرنگ دیده شود و از همین جهت شاید در نگاه اول رفتارهای آنها ناپسندیده حساب شود اما مطمئن باشید که این تفکر اشتباه به زودی در همه جای دنیا از بین خواهد رفت و اهمیت وجود افراد درون گرا و توانمندهای آنها چندین برابر بیشتر بروز خواهد یافت

 

چه تعداد از افراد درون گرا هستند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که در اکثر جوامع حدود یک سوم جمعیت درون گرا هستند اما به دلیل این که افراد درون گرا کمتر اهل بروز خود هستند، بسیار کمتر به چشم می‌آیند!

بنابراین یا شما خودتان جزو درون گراها هستید و یا با افراد بسیاری سرو کار دارید که درون گرا هستند و با دانستن برخی از ویژگی‌های آنها می‌توانید با آنها ارتباط بسیار بهتری داشته باشید و همدلی خود را با آنها تقویت نمایید.

پس به نظر می‌رسد که در کشور ما حدود 25 میلیون نفر درون گرا باشند یعنی از هر 3 نفر، یک نفر درون گرا خواهیم داشت.

 

مراقب درون گرایی یا برون گرایی باشید که بهانه نشوند!

موضوع بسیار مهم این است که باید مراقب باشیم که ترجیح دریافت انرژی ما باعث نشود که از یک سری وظایف و فعالیت‌های ضروری سر باز بزنیم و پیگیر آنها نباشیم.

برای مثال افراد درون گرا، ممکن است که تمایلی به ارتباطات زیاد نداشته باشند،‌ اما این موضوع نباید دلیلی بر این باشد که آنها از تعامل و معاشرت با دیگران خودداری کنند و بسیاری از دریچه‌های ارتباطی خود را مسدود کنند.

از آن طرف افراد برون گرا نیز نباید اینطور عمل کنند که حتی لحظه‌ای نیز با خود خلوت نداشته باشند.

 

افراد درون گرای مشهور

در دنیای ما افراد درون گرای بسیار مشهوری وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

استیو جابز (مالک سابق شرکت اپل)

آلبرت انیشتین (از بزرگترین فیزیکدان تمام تاریخ)

گاندی (رهبر هندوستان)

وارن بافت (از ثروتمندترین افراد دنیا)

آیا درون گراها سخنرانان خوبی نیستند؟

اگر فکر کردید که به دلیل درون گرا بودن نمی‌توان سخنران خوبی بود باید بگویم که به شدت در اشتباه هستید و این حرف تحت هیچ شرایطی درست نیست!

در فهرست بالا، ما دو سخنران بسیار معروف داریم.

کسانی که با سخنرانی‌های خود دنیا را متحول کرده‌اند! یکی استیو جابز است که حتماً توصیه می‌کنم سخنرانی‌های آنها را مشاهده کنید.

دومین سخنران بسیار درون گرا نیز ماهاتماا  گاندی است!

به زودی در مورد گاندی مطالبی را در سایت منتشر خواهم کرد...

بنابراین همین الان این تفکر اشتباه را فراموش کنید و بدانید که اینها بهانه‌هایی هستند که شما به دنبال یادگیری مهارت‌های سخنرانی نباشید!

به زودی مطالبی در مورد نحوه سخنرانی افراد درون گرا منتشر خواهم کرد.

درت درون گراها، در دنیایی که از حرف زدن نمی‌ایستد!

خانم سوزان کین یک فرد درون گرا است که در زمینه درون گرایی تحقیقات زیادی انجام داده است و کتاب مشهوری با نام Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking (اگر بخواهیم ترجمه کنیم: سکوت: قدرت درون گراها، در دنیایی که از حرف زدن نمی‌ایستد!) دارد که در این کتاب بسیار زیبا در مورد قدرت‌های افراد درون گرا و این که چطور می‌توانند با تغییراتی در شناخت و زندگی خود بازدهی و رضایت خود را بسیار بیشتر کنند، صحبت می‌کند.

همچنین پیشنهاد می‌کنم که یک سخنرانی بسیار بسیار زیبا و با نشاط از خانم سوزان کین مشاهده کنید.

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !