متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


چه قرص خواب آوری به خواب طبیعی کمک می کند؟

 

همه آنچه که باید در مورد داروهای خواب با نسخه و بدون نسخه و درمان های موثر بی خوابی بدانید در این مقاله ذکر شده است.

 

آیا قرص های خواب آور یا داروهای خواب آور برای شما مناسب هستند؟

ممکن است شب های زیادی بیدار مانده و به سقف خیره شده باشید، در این زمان استفاده از قرص های خواب آور به نظر اولین گزینه می باشد.

 

اما اگر مرتباً مشکل خواب دارید، باید فکری برای آن بکنید. بی خوابی می تواند به دلیل مصرف قهوه، فیلم، بازی یا نشانه ای از یک مشکل زمینه ای پزشکی یا روانی باشد، اما هر چه باشد با قرص های خواب آور درمان نمی شود. در بهترین حالت، قرص‌های خواب‌آور یک کمک موقت و در بدترین حالت، یک ماده اعتیاد آور می باشند که می توانند بی خوابی را در دراز مدت بدتر کنند.

 

البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید از دارو خواب آور استفاده کنید، اما مهم است که فواید آن را در مقابل خطرات آن بسنجید. به طور کلی، قرص‌های خواب‌آور هنگامی مؤثرتر هستند که برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت، مانند سفر یا بهبودی پس از یک عمل پزشکی، به‌طور کم استفاده شوند.

 

اگر تصمیم به مصرف طولانی مدت قرص های خواب آور دارید، بهتر است آن ها را فقط به ندرت و تنها «در صورت نیاز« استفاده کنید تا از وابستگی به آن ها جلوگیری کنید.

 

خطرات و عوارض قرص های خواب آور

همه قرص های خواب آور دارای عوارض جانبی هستند که این عوارض بسته به نوع داروی خاص، دوز و مدت زمان ماندگاری دارو بستگی دارد. عوارض جانبی شایع عبارتند از خواب آلودگی طولانی روز بعد، سردرد، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی دهان، مشکل در تمرکز، سرگیجه، بی ثباتی و بی خوابی در طول روز.

 

سایر خطرات قرص های خواب آور

وابستگی به مواد مخدر

ممکن است برای خوابیدن به قرص های خواب آور تکیه کرده، بدون آن ها نتوانید بخوابید یا حتی خواب بدتری را تجربه کنید. قرص‌های تجویزی خواب آور می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند و قطع مصرف آن‌ها را دشوار سازد.

 

علائم ترک

اگر دارو خواب آور را به طور ناگهانی قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند حالت تهوع، تعریق و لرزش را تجربه کنید.

 

تداخلات دارویی قرص های خواب آور با سایر داروها

تداخلات دارویی می تواند عوارض جانبی را بدتر کند و حتی گاهی اوقات خطرناک باشد، به ویژه هنگام تداخل با داروهای مسکن و سایر داروهای آرام بخش.

 

بی خوابی بیش تر

با قطع مصرف دارو بی خوابی می تواند حتی بدتر از قبل شود. یا حتی در طول روز نیز حالت خواب آلودگی را حفظ کنید.

 

برخی از خطرات جدی قرص های خواب

داروهای آرام بخش- خواب آور (بنزودیازپین ها و غیر بنزودیازپین ها) می توانند باعث واکنش آلرژیک شدید، تورم صورت، ضعف حافظه، توهم، اقدامات خودکشی، و رفتارهای پیچیده مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب، رانندگی در خواب (رانندگی در حالی که کاملاً بیدار نیستند) شوند.

 

حتی می تواند باعث غذا خوردن در نیمه شب شود که به مرور منجر به افزایش وزن می شود. اگر رفتار غیرعادی مرتبط با خواب را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

 

داروهای خواب آور و قرص های خواب آور بدون نسخه (OTC).

قرص‌های خواب بدون نسخه به آنتی‌هیستامین‌ها به‌عنوان ماده اصلی متکی هستند.

داروهای خواب رایج بدون نسخه عبارتند از:

دیفن هیدرامین (در نام های تجاری مانند Nytol، Sominex، Sleepinal، Compoz یافت می شود)

داکسیلامین (نام های تجاری مانند Unisom، Nighttime Sleep Aid)

برخی دیگر از داروهای خواب OTC آنتی هیستامین ها با مسکن (که در نام های تجاری Tylenol PM یافت می شود) ترکیب می کنند.

مشکل آنتی هیستامین ها این است که خاصیت آرام بخشی آن ها اغلب تا روز بعد باقی می ماند و منجر به اثر خماری در روز بعد می شود. در صورت استفاده طولانی مدت، می توانند باعث فراموشی و سردرد نیز شوند. به دلیل این مسائل، کارشناسان خواب توصیه می کنند از استفاده مداوم آن ها خودداری کنید.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-قرص خواب آور و کمک های خواب طبیعی

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !