متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


تاثیر استرس بر شیر مادر ، استرس چگونه بر شیر مادر و نوزاد تاثیر می گذارد

دوران شیردهی بعد از حاملگی و زایمان بسیار مرحله ی حساسی می باشد که باید سعی شود با موفقیت این مرحله سپری شود و فرد ظرفیت های رفتاری خاصی باید داشته باشد تا دچار استرس نشود و دوران شیردهی را به خوبی به اتمام برساند.

 

آیا از تاثیر استرس بر شیر مادر آگاهی و اطلاعاتی دارید؟

در این دوران مادر بسیار حساس است و روحیه لطیف و شکننده ای دارد و ممکن است موضوعات و مسائل کوچک باعث آشفتگی روانی در او شود.

 

همچنین باید در نظر داشته باشید که استرس دوران شیردهی با استرس روزمره متفاوت می باشد و گاهی مادران دچار استرس دوران شیردهی می شوند که تاثیرات منفی بر روی نوزاد می گذارد اما گاهی اوقات به این مسئله توجه نمی کنند و آن را کم اهمیت جلوه می دهند.

 

در این مواقع مادر باید چه مسائل و نکاتی را بداند؟ دیگران به خصوص مرد نسبت به مادر و کودک چه وظایفی دارد؟ چه روش ها و راه حل هایی برای آرامش مادر وجود دارد؟ مادر باید با آگاهی کامل در مورد استرس به سوالات پاسخ دهد تا بتواند استرس را کاهش دهد و از سلامت کودک خود اطمینان داشته باشد.

 

مزایای تغذیه با شیرمادر

شیر مادر بسیار مفید است و شیردهی برای هر دو آن ها، مادر و کودک از همه جهات بسیار مفید می باشد و برای سلامتی آن ها خوب می باشد.

 

این منبع غذایی بسیار مغذی و مفید است و اصلی ترین و سالم ترین منبع غذایی می باشد.تاثیر استرس بر شیر مادر

 

شیرخشک و شیر آماده نمی تواند جایگزین شیرمادر شود و در صورت امکان نباید از آن ها استفاده کرد و فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شیرمادر باعث می شود تا کوچک رشد سالم و با کیفیتی داشته باشد و در آینده او را از بیماری های احتمالی مانند عفونت، دیابت، اگزما، آسم و آلرژی محافظت می کند.

 

شیردهی فایده های بسیار دارد و باعث می شود علاوه بر کودک برای مادر مفید باشد اگر کودک از شیر مادر تغذیه کند، کاهش وزن برای مادر روند بهتری خواهد داشت و رحم سریع تر به اندازه اولیه خود بر می گردد.

 

همچنین مادر از بیماری هایی نظیر سرطان رحم و تخمدان، پوکی استخوان و افسردگی پس از زایمان پیشگیری کرده و در امنیت خواهد بود.

 

تاثیر استرس بر شیر مادر

هنگامی که فرد به فشار روانی دچار می شود از شدت استرس هورمون کورتیزول توسط غده فوق کلیه ترشح می شود.

 

هنگامی مادر در شرایط استرس  و تنش زا قرار می گیرد این هورمون پس از ترشح از طریق خون وارد شیر می شود و کودک با تغذیه کردن شیر آن را وارد بدنش می کند.

 

این هورمون هنگامی که وارد شیر می شود و کودک پس از تغذیه کردن از شیرمادر آن را وارد بدنش می کند که در آن هنگام به آن کورتیزول دست دوم می گویند.

این ماده وقتی وارد بدن نوزاد می شود باعث می شود نوزاد دچار واکنش هایی مانند حساسیت، ترس، خشم، بی قراری و احساس ناراحتی و نگرانی در او به وجود آید.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده نوزادان دختر واکنش بیشتر و سریع تری نسبت به پسران نشان می دهند هنگامی که شیر حاوی کورتیزول می خورند.

 

این واکنش ها ممکن است به دلیل وجود ژن حامل صفت استرس در شیرخوار باشد و به همین دلیل در دختران شدیدتر است.

منبع:کانون مشاوران ایران-تاثیر استرس بر شیر مادر ، استرس چگونه بر شیر مادر و نوزاد تاثیر می گذارد

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !