متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


دلایل باورنکردنی حسادت مادر به دختر

مادر حسود این ویژگی ها را دارد: احساس مالکیت زیادی نسبت به پدرتان دارد - او علاقه ای به زندگی شما ندارد و به ندرت در مورد شغل، فعالیت های شما و فرزندان شما سوال می کند - دوست دارد شما جنسیت دیگری داشتید یا متولد نشده بودید - او با شما رقابت می کند و با شما بیشتر شبیه یک رقیب رفتار می کند تا یک دختر.
حسادت مادر به دختر

وقتی از صحبت از مادر می شود، همه فرشته ای مهربان، دلسوز و فداکار را تصور می کنند که هیچ عیب و نقصی ندارد و برای بهبود زندگی فرزندانش از هیچ کاری دریغ نمی کند؛ کولینز می‌گوید: «یاد بگیرید که مادرتان را فردی با عیب ‌ها و احساسات ببینید». شاید تصور مادری که از خوشحالی و موفقیت دخترش خوشحال نشود، بسیار سخت باشد، چون همیشه گمان می کنیم، مادر جز خوشحالی دخترش چیزی نمی خواهد، اما واقعیت چیز دیگری است و برخی روابط مادر و دختری این چنین نیست و در آن مادر به دخترش حسادت می کند.

حسادت مادر به دختر

صحبت در مورد حسادت مادری یک تابوی بزرگ است، زیرا همه ما، مادر را فردی مقدس و عزیز می دانیم و می خواهیم به عشق مادری، به‌ویژه عشق مادر به دخترش باور داشته باشیم، این در حالی است که حسادت مادری اتفاقی نادر نیست و موضوعی مهم و نگران کننده نیز هست.

یک دختر در طول فرایند رشد خود، ممکن است احساس کند که رابطه او با مادرش دچار مشکل شده است؛ این تصور  که این اتفاق می تواند ناشی از حسادت مادری باشد، دورترین چیز از ذهن اوست؛ و از آنجا که کودکان مستعد سرزنش خود هستند، او نیز خودش را سرزنش کرده و متقاعد می کند که مشکل از خودش است و ارزش محبت، توجه و حمایت مادرش را ندارد.

شماره مشاوره روانشناسی

مادر حسود

همچنین به مرور زمان، احتمال اینکه او دست از تلاش برای موفقیت بردارد بسیار بالا می رود، زیرا هر وقت که موفقیتی کسب می کند، با خشم، تحقیر، تمسخر و سکوت مادرش روبرو می شود. در نوجوانی نیز به احتمال زیاد به افسردگی و اضطراب مبتلا می گردد.

این اثرات منفی تا زمانی که او بزرگ ‌تر و عاقل ‌تر شود و شاید به دنبال درمان برود، ادامه می یابد و در این مسیر بالاخره متوجه می‌شود که مادرش همیشه به او حسادت می‌کرده است.

طبق نظرات متخصصان در این زمینه، می توان علت حسادت مادر به دختر خود را در پنج دلیل کلیدی دسته بندی کرد که در ادامه این پنج دلیل را بیان خواهیم کرد.

دلایل حسادت مادر به فزرند

مادر خودشیفته دارید

یک مادر نرمال یا سالم تر به فرزند خود افتخار می کند و می خواهد آن ها همیشه بدرخشند و در کانون توجه باشند، اما یک مادر خودشیفته ممکن است دخترش را یک تهدید تلقی کند، زیرا دخترش می تواند توجه ها را از سمت او به سمت خودش ببرد. اگر توجهات از مادر دور شود، با تحقیر و تنبیه دخترش، این موضوع را تلافی می کند. یک مادر خودشیفته می تواند به دلایل زیادی مثل ظاهر زیبا، جوانی، دارایی های مادی، موفقیت ها، تحصیلات و حتی رابطه گرم دختر با پدرش، به دخترش حسادت کند.

دکتر مک براید می گوید که دخترانِ مادران حسود و خودشیفته احتمالا در بزرگسالی با تردید نسبت به خود دست و پنجه نرم می کنند. زیرا مادرشان در زمانی کودکی با آن ها مثل یک فرد اضافی برخورد کرده و احساسات، کشمکش ها و نگرانی آن ها هیچ گاه مورد توجه و مراقبت قرار نگرفته است.

دکتر مک براید

آن ها در محیطی بزرگ شدند که باید نیازها و خواسته های خود را به نفع مادرشان سرکوب می کردند. این حسادت برای دختر بسیار دشوار است و حاوی پیمای دوگانه برای او است: «سعی کن کارهایت را درست انجام بدی که مادرت به تو افتخار کنه اما نباید خیلی خوب کار کنی چون ممکنه به تو حسادت کنه». دوگانگی پیام می تواند او را گیج و سردرگم کند.

حسادت مادر به دختر

2– او در دوران یائسگی است

یک زن در دوران یائسگی، ممکن است احساس زنانگی کمتری داشته باشد و تصور کند کمتر خواستنی است و روابط اجتماعی او نیز پایین آمده است، این در حالی است که می بیند دخترش در کانون توجه قرار دارد؛ همچنین او تغییرات فیزیکی مانند افزایش وزن، خشکی پوست، نازک شدن موها و درشت شدن موهای صورت را تجربه می کند و تغییرات هورمونی در این دوران نیز او را حساس، تحریک پذیر و افسرده کرده است؛ بنابراین، احساس اضطراب او افزایش پیدا می کند و اعتماد به نفسش پایین می آید.

در حالی که حسادت یک مادر خودشیفته افراطی و مخرب است، حسادت یک مادر یائسه کاملا طبیعی است. برای برخی از زنان میانسال دشوار است که درست زمانی که دخترانشان در بزرگسالی شکوفا می شوند، تغییرات مهم زندگی را تجربه کنند. بنابراین در زمان یائسگی حسادت به جوانی و نشاط دخترشان قابل درک است.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


omid63
ارسال پاسخ

جالب بود