متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


گرایش به سیگار، مهم ترین عوامل و دلایل گرایش به سیگار

 

دلایل گرایش به سیگار چه چیزهایی می باشند؟ امروز مصرف سیگار به دلیل ارزان بودن و راحت و در دسترس بودن همه گیر شده است و بسیار گسترش یافته است، از این جهت بسیار اهمیت دارد تا علل گرایش به اعتیاد و راه هایی پیشگیری از آن در جامعه را بیابید زیرا شناخت این مسائل از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، بسیاری از افراد وجود دارند با توجه به این که از سیگار آسیب می بینند اما باز هم مصرف آن را ادامه می دهند.

 

علت این مسئله به خاطر این می باشد که ریشه های روانی و علل اصلی گرایش به سیگار در این افراد به درستی کشف نمی شود و در صورتی که به خوبی علت گرایش به سیگار را کشف کنید خواهید توانست گامی اساسی و صحیح در جهت ترک درست و موفق سیگار داشته باشید.

 

دلایل گرایش به مصرف سیگار

افرادی که به سیگار گرایش پیدا می کنند به خاطر عوامل متعددی مانند عوامل اجتماعی، خانوادگی، فشار دوستان و همسالان، عوامل فردی و شخصیتی و غیره می باشد،که همه این عوامل ارتباط چند جانبه ای با همدیگر دارند و در ادامه این مقاله هر کدام از این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

عوامل خانوادگی

خانواده در شکل گیری مواردی از جمله شخصیت، ایجاد اعتماد به نفس، احساس ایمنی و سبک های رفتاری نقش بسیاری مهمی دارد و در صورتی که والدین و خانواده به خوبی فرد را مورد حمایت و توجه قرار دهد و حساسیت های لازم را داشته باشد در این صورت فرد سازگاری بهتری با محیط، قدرت مقابله با مشکلات و افزایش مهارت های اجتماعی خواهد داشت هم چنین رفتارهای ناسالم و پر خطر فرد کاهش می یابد.

در این حالت خانواده می تواند به فرد احساس امنیت بدهد و پشتیبان او باشد و یا برعکس می تواند باعث ناسازگاری و اختلالات روانی مانند افسردگی در او شود و مشکلاتی را برای او ایجاد کند.

 

هر چند والدین بیشتر جوان را نادیده بگیرند و به او توجه نداشته باشند در این حالت در برابر محیط و اجتماع آسیب پذیر تر خواهد شد و جوانان در چنین خانواده هایی دچار افسردگی، اضطراب و مشکلاتی در روابط شان می شوند، همچنین آن ها شکست هایی تحصیلی – اجتماعی را تجربه خواهند کرد و اعتماد به نفس شان را از دست می دهند، در این شرایط افراد بیشتر به سمت موادی مانند الکل، سیگار یا ماده مخدر، گل و غیره می روند و برای رهایی از مشکلات و آرامش شان از این مواد استفاده می کنند.

 

علاوه بر موارد گفته شده والدین از موثرترین الگوهای رفتاری برای فرزندشان می باشند و در صورتی که هر دو یا یکی  از والدین سیگاری باشند احتمال سیگاری شدن در کودک افزایش می یابد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-گرایش به سیگار | چرا سیگار به سمت لبهایم می آید؟

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !