متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


انواع اختلالات روانی ۲۰۲۱ را بشناسید

 

اختلالات و بیماری های روانی انواع مختلفی دارد و بسیاری از آن ها شایع تر بوده و فراوانی بیش تری دارند، از جمله بیماری های روانی که شایع می باشد می توان به افسردگی و اختلالات اضطرابی اشاره کردکه در زن و مرد مشاهده می شود و درصد مراجعه به روانشناس و کلینیک ها برای این اختلال بیشتر می باشد.

 

افرادی که در جامعه زندگی می کنند به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، تاثیر محیط و عوامل خانوادگی به بیماری های روانی دچار می شوند.

 

دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) شامل شماری از مهم ترین دسته های اختلالات توصیف شده می باشد و همه اختلالات روانی در آن وجود ندارد، آخرین نسخه کتابچه راهنمای تشخیصی DMS-5 در ماه مه سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، DSM یکی از پر کاربردترین سیستم های طبقه بندی اختلالات روانی می باشد و در آن بیماری های روانی بر اساس معیار های تشخیصی استاندارد ارائه شده است.

 

انواع اختلالات روانی

اختلالات تکوین عصبی

اختلالات تکوین عصبی از جمله مواردی است که در زمان نوزادی، کودکی و بزرگسالی قابل تشخیص است و این اختلالات روانی شامل موارد زیر می شود :

 

کم توانی ذهنی

این اختلال قبلا به عنوان عقب ماندگی ذهنی شناخته می شد و گاهی اوقات آن را به عنوان اختلال تکوینی ذهنی از آن یاد می شود، این اختلال رشد قبل از سن ۱۸ سالگی در فرد آغاز می شود و به صورت نقص عملکرد های ذهنی و رفتار های متناسب با آن ها مشخص می شود.

 

محدودیت هایی که در عملکرد ذهنی به وجود می آید در بسیاری از اوقات با انجام تست ضریب هوشی مشخص می شود و اگر ضریب هوشی پایین تر از ۷۰ درصد باشد نشانگر محدودیت است، مواردی که تست می شود شامل رفتار های انطباقی مهارت های عملی و روزمره، خود مراقبتی، تعامل اجتماعی و مهارت های زندگی می باشد.

اختلال اوتیسم

این اختلال با نقایص دائمی تعامل و ارتباطات اجتماعی در جنبه های مختلف زندگی و همچنین الگو های رفتارهای محدود و تکراری مشخص می شود، DMS بیانگر این است که علائم اختلال طیف اوتیسم باید در دوره های اولیه رشد وجود داشته باشد و این علائم در جنبه های مختلف زندگی از جمله عملکرد اجتماعی و شغلی اختلال قابل توجهی ایجاد می کند.

 

اختلال بیش فعالی – کمبود توجه (ADHD)

ADHD با بروز دائمی بیش فعالی – تکانشگری و یا کم توجهی که با انجام کارها در تداخل می باشد، خود را در دو یا چند موقعیت مختلف مانند خانه، محل کار، مدرسه و موقعیت های اجتماعی نشان می دهد، بر اساس اظهاراتی که در DSM-5 بیان شده است چند مورد از این علائم باید قبل از ۱۲ سالگی وجود د اشته باشد.

 

این علائم و نشانه ها تاثیر منفی بر روی فعالیت های اجتماعی، شغلی و دانشگاهی دارند.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-انواع اختلالات روانی ۲۰۲۱ را بشناسید

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !