متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


آیا آینده می توان ازدواج را پیش بینی کرد؟ 

 

تنش های خانوادگی یکی از بدترین و شدیدترین تنش ها و استرس ها می باشد و طلاق در صدر این تنش های خانوادگی می باشند.

 

صدمات طلاق گاهی اوقات بسیار طولانی می شود و ممکن است در حد از دست دادن عزیزی یا حتی بدتر از آن باشد و مدت طولانی طول بکشد و ماندگاری بالایی داشته باشد.

 

به همین دلیل سعی می شود تا ازدواج های ناموفق به حداقل برسد و پیشگیری های لازم در زمینه ازدواج های ناموفق انجام شود.

 

مشاوران و مراکز روانشناسی خدمات بسیاری در زمینه ازدواج انجام می دهند و دستاوردهای بسیاری در این زمینه دارند.

 

امروزه می توان تقریبا سرانجام و آینده یک ازدواج را را پیش بینی کرد و با بررسی زوجین و نوع ارتباط و شرایط حاکمی که بر ازدواج وجود دارد این پیش بینی به وجود می آید.

 

اما در این مسئله باید یک نکته را در نظر گرفت و آن میزان رضایت و خرسندی طرف از زندگی مشترک می باشد چون میزان رضایت از زندگی، ثبات و پایداری ازدواج را مشخص می کند، پس میزان تفاوت قائل شدن میان رضایت و خرسندی میزان ثبات و پایداری ازدواج را مشخص می کند.

 

بسیاری از افراد هستند که از ازدواج شان ناراضی بوده و اما به دلایلی مانند ناتوانی، نیازمند بودن و یا نگرانی در مورد مسائل مختلف و … بدون اینکه جدا شوند و طلاق بگیرند به زندگی ناخوشایند خود ادامه می دهند و ممکن است برای بهبود رابطه خود هیچ اقدامی انجام ندهند.

 

پیش بینی ازدواج و عوامل آن

طبق نظریه مشاور و روانشناس خوب رضایت و خرسندی از زندگی مشترک عوامل پیش بینی کننده ازدواج می باشد که در بیشتر جوامع و فرهنگ ها یکسان و صادق می باشد و تاثیر بسیاری در دوام و ثبات ازدواج دارد ولی نتیجه به دست آمده از آن و میزان تاثیر و نقش آن ممکن است در جوامع و فرهنگ های مختلف متفاوت باشد.

 

هر کدام از این عوامل به تنهایی نقش قطعی در ازدواج نداشته و میزان تاثیر این ویژگی ها در فرد و زوج های مختلف متفاوت بوده است و برای هر فرد مختص به خودش می باشد و این ویژگی ها برای فرد زنگ خطر می باشد تا فرد برای ازدواج تحمل و تعقل بیشتری کند و انتخاب مناسبی برای شریک زندگی داشته باشد.

دکتر لارنس در مورد ازدواج تحقیقاتی را انجام داده است و بر اساس این تحقیقات عوامل پیش بینی کننده و اثرگذار ازدواج را در سه گروه تقسیم بندی کرده است که به آن ها مثیث ازدواج می گویند.

 

مراحل مختلف زندگی زناشویی

هفت مراحل مختلف زندگی زناشویی چیست؟

سه ضلع مثلث عبارت اند از:

 

ویژگی های فردی در زندگی مشترک

افراد دارای ویژگی ها و رفتارهای فردی وخاصی هستند و در واقع خصوصیات شخصیتی، باورها، ارزش ها، طرز نگرش و اهداف و مهارت های اجتماعی می باشد که در زیر نمونه هایی از ویژگی های شخصیتی آن را بیان می کنیم.

 

داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-آیا می تواند نتیجه و آینده ازدواج مان را پیش بینی کنیم؟

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !