متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


احترام در خانواده | احترام به پدر و مادر و فرزندان را یادبگیریم

 

یکی از اصول مهم است که سلامت روان خانواده را تضمین می کندو اگر با اجبار همراه نباشد می‌تواند باعث صمیمیت اعضای خانواده شود احترام متقابل والدین و فرزندان به یکدیگر است که باعث شکل‌گیری روابط موثر و سالم می‌شود .

 

عوامل اثرگذار در احترام در خانواده

اگر در یک خانواده اعضا به یکدیگر احترام بگذارند و با یکدیگر با احترام رفتار کنند نوعی انسجام و وحدت به وجود میاد.

 

برای اینکه خانواده ها به این اهداف برسند باید نکاتی رعایت کنند:

 

احترام جاده دو طرفه .

احترام گذاشتن یک رفتار شایسته است که  بین افراد اتفاق می‌افتد مثلاً اگر کودک از ابتدا به والدین خود احترام بگذارد ولی والدین با هر بار صحبت کردن او را تحقیر  کنند و به او توهین کنند احترام بین والدین و فرزندان برقرار نمی شود .

 

برای اینکه فرزندان احترام شما را نگه دارند باید خودتان هم الگویی برای آنها باشید.

 

تاثیرحفظ حریم شخصی در احترام درخانواده.

بی احترامی فقط شامل توهین و تحقیر اعضای خانواده نمی شود گاهی افراد بدون اینکه متوجه شوند به یکدیگر بی احترامی میکنند و به حریم شخصی اعضای خانواده وارد می شوند مثلا اگر شما و سایر اعضای خانواده وسایل شخصی او را وارسی کنید ویا بدون اجازه از آن استفاده کنید باعث می شود که آنها واکنش دفاعی در مقابل شما داشته باشند و باعث درگیری بین شما شود .

 

تاثیر درونی بودن رفتار محترمانه در شکل‌گیری احترام در خانواده .

اگر اعضای خانواده به یکدیگر احترام بگذارند ولی  برای اینکه تنبیه نشوند و یا  برای آن هامنفعتی داشته باشد احترام واقعی نیست .احترام واقعی دارای اهمیت بسیار زیادی است.افراد باید برای رفتار محترمانه خودشان ارزش قائل باشند و تحت تاثیر انگیزه های محیطی قرار نگیرند و این ارزش ها و احترام ها را در خودشان درونی کنند .

لزوم احترام در خانواده .

رفتار محترمانه با هر یک از اعضا تاثیرات زیادی روی سلامت روان میگذارد دعوا و درگیری ها روی شخصیت افراد تاثیر منفی می گذارد و فرد را دچار آسیب های اجتماعی می کند.

 

 نمونه ای از تاثیرات احترام در کانون خانواده:

تاثیر رفتار محترمانه والدین در رابطه با فرزندان

خانواده ای را در نظر بگیرید که از دوران کودکی برای فرزندشان یک شخصیت مستقل قائل هستند و رفتاری خلاف اخلاق انجام نمی دهند این رفتار آنها باعث می شود که به صورت غیر مستقیم روی زندگی فرزندشان تاثیر بگذارند و به آنها آموزش دهند که به همه افراد در هر جایگاه و موقعیتی که هستند احترام بگذارند. والدین برای فرزندانشان مرجع قدرت و جایگاه هستند برای همین نوع رفتار آنها تاثیر بسیار زیادی در تربیت فرزندان شان می گذارد و فرزندان آنها والدینشان را الگوی خودشان قرار می دهندو در بازی‌هایشان و روابطشان با خواهر یا برادرشان آنها را اجرا می‌کنند.

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-احترام در خانواده را یاد بگیریم

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


rayan_send
ارسال پاسخ

مرسی داری