متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


ورزش برای کاهش استرس و اضطراب

ورزش کردن یکی از روش‌هایی است که همه متخصصان و صاحبنظران در مورد آن در خصوص کاهش استرس هم‌عقیده هستند. ورزش یک راهبرد مناسب و کارآمد برای تامین سلامت جسمانی و روانی افراد است.

 

امروزه متخصصان به ورزش به عنوان راهبردی اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس عقیده دارند. ورزش انسجام فیزیولوژیکی بدن را افزایش می‌دهد و به افراد کمک می‌کند تا وزن ایده‌آل را حفظ کنند و احتمال چاقی را کاهش دهند. ورزش مداوم ضربان قلب را به صورت کلی کاهش می‌دهد، در ورزش برای استرس و اضطراب به عنوان یک داروی موثر و قوی عمل می کند.

 

فواید ورزش برای بدن

چون ورزش باعث قوی شدن قلب شده و قلب قوی می‌تواند میزان بیشتری از خون را در هر ضربه پمپاژ کند. ورزش منظم و مناسب نیروی عضلانی، استقامت و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و تنش عضلانی مزمن را تسکین می‌بخشد. ورزش کارآیی قلبی – تنفسی را بهبود می‌دهد و با خستگی مفرط و بی‌خوابی مبارزه می‌کند. همچنین ورزش موجب کاهش چربی، فشار خون، کلسترول، افت کارکردی و مرگ و میر می‌شود.

 

ورزش موجب افزایش گردش خون می‌شود و باعث می‌گردد که فرد عمیق‌تر نفس بکشد، ورود اکسیژن را همچنین به بدن افزایش می‌دهد و سلول‌های ایمنی را تغذیه می‌کند. تغذیه سلول‌های ایمنی نیز مقاومت بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد. همچنین ورزش تحمل بدن را در برابر تغییرات دما (گرما و سرما) بهبود می‌بخشد.

 

به طور کلی فواید عمومی ورزش به شرح زیر می‌باشد:

 

1- ملاقات با مردم و اجتماعی شدن

2- افزایش نیرو و استقامت جسمانی فرد. کسانی که ورزش می‌کنند، می‌توانند کارها را بدون خستگی انجام دهند

3- جایگزینی ماهیچه به جای چربی و افزایش کشیدگی طبیعی عضلات

4- کاهش وزن و بهره‌گیری و جذب بهتر غذا

5- بهبود وضع ظاهری از طریق کشیدگی عضلات و کاهش وزن

6- نیرو بخشیدن به قلب و ریه‌ها و بهبود گردش خون و کاهش ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون. ورزش موجب افزایش حرکت گلبول‌های قرمز و در نتیجه تسهیل جریان خون در سرتاسر بدن می‌گردد.

7- بهبود توانایی فرد برای خواب و آرمیدن.

8- ارتقای عملکرد قلب و کاهش بیماری‌های قلبی.

 

9- ورزش در کاهش استرس و اضطراب نقش به سزایی دارد.

 

اما آن‌چه که به بحث ما مربوط می‌شود، بررسی تاثیر ورزش و کاهش استرس می‌باشد که ورزش علاوه بر کاهش استرس، افسردگی و اضطراب را هم کاهش می‌دهد. ورزش یک راهبرد اثربخش در ایجاد آرامش و کاهش استرس است و در واقع یک سوپاپ ایمنی برای استرس فراهم می‌کند.

 

ورزش‌هایی مانند دومیدانی، شنا، پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری، قایقرانی، طناب زدن، وزنه‌برداری که هم باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شوند، بیشترین تاثیر را در کاهش میزان استرس دارند. علاوه بر اینها بتوانید هفته‌ای یک بار به کوه بروید و از آرامش و هوای پاک کوهستان بهره‌مند شوید، میزان استرس شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

در هنگام ورزش کردن به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

– آن‌چه را که می‌خواهید از طریق ورزش به دست بیاورید، در ذهنتان تجسم کنید. خودتان را در حال دستیابی به فواید ورزش در نظر بگیرید.

– اعتدال و میانه‌روی را فراموش نکنید. یعنی این‌که فرد باید به آرامی ورزش را شروع کند و خود را خسته نکند و تحت فشار قرار ندهد. ورزش باید وسیله تفریح و سرگرمی باشد، نه عذاب و زجر.

– روی همه فواید ورزش تمرکز کنید و آنها را مورد توجه قرار دهید. در این حالت احساس می‌کنید که آرامش و انرژی شما بیشتر می‌شود. سرحال می‌شوید، دقت و تمرکز حواستان بیشتر می‌شود و خوابتان بهبود می‌یابد.

– پیشرفت ورزشی خود را ثبت و یادداشت کنید و آنها را نگه دارید. این یادداشت‌های روزانه و هفتگی مربوط به پیشرفت، انگیزه شما را ارتقا می‌دهد و می‌تواند برای چک کردن وزن و فشار خونتان مورد استفاده قرار گیرد.

– سعی کنید ورزش را با دیگران انجام دهید. ورزش کردن با کسانی که روابط صمیمانه‌ای با آنها دارید، باعث لذت بیشتر شما و اثربخشی بیشتر ورزش خواهد شد.

– یک برنامه مناسب ورزشی را تدوین کنید، بیشتر ورزش‌هایی را انجام دهید که علاقه بیشتری به آنها دارید.

– بهترین نوع ورزش برای کنترل استرس و سلامتی ورزش‌های ملایم و موزون می‌باشد. نسبت به برنامه ورزشی خود تعهد داشته و آن را به اطلاع اطرافیان برسانید.

– یک جدول زمانی برای ورزش کردن خود مهیا کنید.

 

-ورزش برای کاهش استرس و اضطراب بسیار کارامد است پس آن را جدا بگیرید

منبع:  مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-نقش ورزش در کاهش استرس و اضطراب

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


─═ह☞ԹՊiՌՅԽ☜ह═─
ارسال پاسخ

ورزش کلا خیلی خوبه