متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


فواید خواب کافی و میزان خواب کودکان

خواب کودکان بسیار مهم است و بر سلامت جسمی و کارایی ذهنی تاثیر بسیاری دارد و کودکانی که خواب منظمی دارند بهره هوشی بهتری خواهند داشت پس رابطه خواب با کارایی دهنی و جسمی مستقیم می باشد.

کودکانی که ساعت مشخصی برای خواب دارند نسبت به کودکانی به میزان کافی و به صورت منظم نمی خوابند باهوش تر هستند و هوش و سرعت یادگیری آن ها بیشتر است.

خواب کافی برای کودکان فواید بسیاری دارد که زیر مورد به آن ها اشاره شده است.

  • باعث افزایش وتقویت سیستم ایمنی می شود.
  • هوش را افزایش می دهد و در طول روز قدرت یادگیری افزایش می یابد.
  • رشد کودک به صورت نرمال و مناسب است.
  • در طول روز با اخلاق تر خواهد بود و خلق و خوی خوبی خواهد داشت.

والدین باید بر روی خواب کودک خود حساس باشند چون خوابیدن یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودک می باشد ، و تاثیر مستقیمی بر روی مغز و هوش فرد دارد.

میزان خواب کودکان

کودکانی که برنامه خواب منظم ندارند و نمی توانند به میزان کافی بخوابند ، وقتی بزرگ شوند دچار مشکلاتی خواهند بود، پس بهتر است کودکان،خواب با کیفیت داشته باشند و وقتی خواب هستند با سروصدا و حرکات دیگر کودکان را بدخواب نکنید و بگذرید خودشان بیدار شوند.

میزان خواب کافی کودکان درسنین مختلف

رشد انسان مراحل متفاوتی دارد و نیاز های جسمی انسان در طول رشد تغییر می کند که یکی از آن ها میزان خواب می باشد.

 کودکان در سنین مختلف میزان خوابیدن آن ها متفاوت است و این تفاوت بر روی برنامه ریزی والدین تاثیر می گذارد.

برای خواب کودکان در سنین مختلف برنامه زمانی خاصی وجود دارد و به احتمال زیاد در بین بسیاری از کودکان ثابت است ولی ممکن است کودکی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود نیاز به خواب بیشتر یا کمتری داشته باشد.

در ادامه میزان خواب کودکان در سنین مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم.

میزان خواب نوزاد

میزان خواب نوزاد در طول روز ۱۶ تا ۲۰ ساعت می باشد و هر چه به یک سالگی نزدیک تر می شود خوابش کمتر شده و به ۱۰تا ۱۳ ساعت می رسد.

نوزاد به طور پیوسته و منظم نمی خوابد و هر وقت گرسنه شود از خواب بیدار می شود شیر می خورد و دوباره به خواب می رود و بیشترین زمانی که می تواند پیوسته بخوابد ۴ الی ۵ ساعت خواهد بود.

نوزاد برای وزن گیری به میزان کافی خواب نیاز دارد ، برای اینکه خواب با کیفیت تر و بهتری داشته باشد قبل از خواب شب، نوزاد را به حمام ببرید و در طول روز و در هنگام بیداری کودک را در معرض نور خورشید بگذارید و با او به بازی کردن بپردازید.

میزان خواب در دوسالگی

کودک در سن دوسالگی به ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب در طول شب و ۱ الی ۳ ساعت در روز نیاز دارد.

معمولا کودکان در این سن بازیگوش می شوند و علاقه ای به خوابیدن ندارند اما والدین باید سعی کنند برنامه ی منظمی برای خواب آن ها داشته باشند تا کودک عادت کند و برای خوابیدن والدین را اذیت نکند و به راحتی بخوابد.

کودکان زمانی که یاد می گیرند از گهواره خود پایین بیایند دیگر رغبتی برای خوابیدن در گهواره ندارند و دوست دارند در کنار والدین بخوابند .

والدین باید از همان ابتدا به این مسئله توجه جدی داشته باشند چون اگر کودک عادت به خوابیدن در کنار والدین کند به سختی از آن ها جدا خواهد شد.

ادامه میزان خواب کودک

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها