با جدیدترین و پرمصرف ترین داروی ضد افسردگی آشنا شوید.این داروها چه عوارضی دارد و تا چه مدتی باید مصرف شود.

داروی ضد افسردگی چیست؟

داروهای ضد افسردگی نقش مهم و و اساسی در درمان افسردگی ایفا می کنند، با مصرف این نوع قرص ها علائم شما در عرض دو الی شش هفته بهبود نسبی می یابد. 

مدت زمان مصرف این قرص ها را باید دکتر متخصص تعیین کند ولی معمولا مصرف آن ها تا شش ماه پس از درمان افسردگی ادامه می یابد تا اطمینان حاصل شود که بیماری به طور کامل از بین می رود. مصرف داروها باید زیر نظر متخصص به تدریج کم بشود.


آیا این داروها ضد افسردگی اعتیاد آور هستند؟

بسیاری مردم عقیده دارند که داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد وابستگی دائمی به قرص می شود، اما این تفکر درست نیست، قرص ضد افسردگی مانند مواد مخدر عمل نمی کند و فقط زمانی اثر می کند که افسرده باشید و در غیراین صورت هیچ تاثیری ندارد.

با این وجود این داروها قوی هستند و قطع ناگهانی آن ها عوارض مخربی را به دنبال دارد اما این بدین معنی نیست که شما به قرص اعتیاد پیدا کرده اید. 

بدن شما به این قرص محتاج نیست فقط به آن عادت کرده است و زمانی که افسردگی شما درمان شود با قطع تدریجی دارو بدون هیچ گونه عوارضی بهبود لازم را پیدا می کنید.

نحوه اثر گذاری داروی ضد افسردگی

هنگام افسردگی تغییرات فیزیکی در بدن ایجاد می شود، قرص های ضد افسردگی کمک می کنند که بدن به حالت قبلی خودش بازگردد. در هنگام افسردگی میزان ناقل های عصبی کم می شود و داروهای مختلف باعث افزایش مقدار ناقل های عصبی در سیناپس به شکل های مختلف می شوند.

  • افزایش میزان ناقل های عصبی ( تریپتوفان tryptophan)
  • جلوگیری از تجزبه ناقل های عصبی (مهارکننده های مونوآمین اکسیداز Monoamine oxidase inhibitors)
  • جلوگیری از بازگشت ناقل های عصبی موجود در سیناپس به سلول مغزی ( داروهای سه حلقه ای tricyclics، مهار کننده های جذب دوباره ی سروتونین SSRI و ترکیبات شبه سه حلقه ای tricyclics-like compounds)

در مورد این داروها در ادامه متن توضیح داده می شود.

برگرفته از جدیدترین و پرمصرف ترین داروی ضد افسردگی