متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


ترس از مرگ یک مورد عادی می باشد، ولی تاناتا فوبیا یک مورد افراطی است

تاناتا فوبیا[۱]  عبارت از یک ترس غیرمعمول و غیرعادی از مرگ خود فرد و / یا مردن می باشد که بر روی عملکرد “عادی” و ایمن فرد دارای این ترس تاثیر می گذارد .

 

ممکن است نسبت به ریسک واقعی یا تهدیدی که فرد با آن مواجه می باشد، یک حالت غیرمتناسبی باشد.

 

در حالیکه برخی از افراد در هنگام مواجهه با واقعیت مرگ و میر در موقعیت های مربوط به مردن / مرگ، همانند بیمارستان، خانه یا مسافرخانه ها.

 

در طول فرآیند مردن یا در طول مراسم دفن، یاد بود، یا به خاک سپاری بعد از مرگ یک فرد، یک نوع ترسی را تجربه می کنند، ولی این ناراحتی ها در حالت معمول منجر به ایجاد تاناتا فوبیا نمی شوند (همچنین این عبارت در برخی مواقع به صورت نامناسبی مورد استفاده قرار داده می شود).

 

تاناتا فوبیای واقعی باید:

معطوف به از دست دادن زندگی شما باشد .

شامل نگرانی در رابطه با مرگ یک شخص دیگری نباشد.

 

برای مثال، تفکر یا ترس از یک بیماری یا تصادفی که منجر به مرگ یک فردی شده است که شما دوست داشته اید، یا مراقبت بودن از عدم اتفاق افتادن این موارد برای کودک، همسر / شوهر، یا والدین یا دوستان شما، منجر به ایجاد تاناتا فوبیا نمی شود.

 

بر روی زندگی عادی شما تاثیرگذار باشد.

برای مثال، احساس ناراحتی یا زبان گرفتگی در طول یک مراسم تدفین یا خدمات خاک سپاری، به دلیل عدم اطمینان شما در مورد بهترین موردی که می توانید به فرد داغ دیده بگویید، یک مورد کاملا رایجی می باشد.

 

از طرف دیگر، امتناع از ترک کردن خانه خودتان یا آپارتمان برای رفتن به خرید از فروشگاه یا عدم دریافت بسته پستی، به دلیل اینکه می ترسید یک چیزی منجر به کشته شدن شما شود.

 

می تواند نشان دهنده یک شرایط روان شناختی باشد که نیاز به صورت گرفتن یک ارزیابی از طرف یک متخصص سلامت روان دارد.

 

[۱] Thanataphobia

 

مرکز مشاوره مگاروان

آیا ترس از مردن و / یا مرگ یک مورد عادی می باشد؟

شستن دست های خودتان به صورت مرتب برای پیشگیری از پخش شدن میکروب ها، یا مسواک زدن مرتب به منظور پیشگیری از بیماری لثه و سوراخ شدن دندان، یک واکنش نرمال و سالمی نسبت به نگرانی های واقعی می باشد.

 

به طور مشابه، ایجاد ترس از مردن / مرگ معمولا مفید می باشد، چرا که این مورد می تواند شما را تهییج کند تا سلامتی خودتان را از طریق کارهای منظم، پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب، غلبه بر اعتیاد و سایر موارد بهبود دهید.

 

علاوه بر این، یک نگرانی مناسب در مورد از دست دادن زندگی خودتان می تواند بر روی شما تاثیرگذار باشد .

 

شما ریسک هایی احتمالی را قبل از انجام دادن یک فعالیت فیزیکی جدید یا قرار دادن خودتان در موقعیت خطرناک یا آسیب رسان بالقوه، در نظر بگیرید.

 

ولی در این شرایط هم واکنش های مربوط به یک ترس معمولی از مرگ / مردن، معمولا تا سطح تاناتا فوبیا رشد پیدا نمی کند.

 

هیچی پیدا نشد.

عوامل تاناتا فوبیا

همانطور که در بالا هم بیان شد، ترس از دست دادن زندگی شما یک مورد عادی و معمولا مفید می باشد، ولی معمولا تا سطح تاناتا فوبیا رشد پیدا نمی کند.

 

مگر اینکه ترس شما همچنین بر روی سبک زندگی نرمال شما تاثیر گذار باشد و / یا واکنش شما ممکن است متناسب با ریسکی واقعی یا تهدیدی که شما با آن مواجه شده اید، نباشد.

 

در حالت کلی، هر نوع ترس شدید و غیرعقلایی مربوط به یک موقعیت یا فرد خاص  که تا سطح یک فوبیا افزایش پیدا می کند، دارای ماهیت روان شناختی می باشد.

 

برای مثال، اکثر افراد پیدا کردن یک عنکبوت را در خانه دوست ندارند، ولی در صورتی که ترس شما از این موجوات باعث شود که شما بعداز پیدا کردن آنها بر روی دیوار خانه تان، از خانه خودتان  فرار کنید .

 

یا اینکه مجبور باشید که با هر هزینه ای، از جنگل ها، پارک ها یا سایر مناطقی که محل زندگی حشرات هستند، دوری کنید، در این صورت ترس شما از حشرات معمولا منجر به بروز آراکنو فوبیا[۱] (ترس از حشرات) نمی شود.

 

در حالیکه عوامل مربوط به هر نوع فوبیایی پیچیده می باشند، ولی تاناتا فوبیا (و به طور کلی، ترس ما از مرگ) می تواند در نتیجه هریک از نگرانی هایی ایجاد شود که افراد در مورد مرگ و میر خودشان دارند.

 

برخی از این نگرانی ها عبارتند از:

ترس از یک مرگ ناگهانی یا طولانی.

ترس از یک مرگ دردناک یا وحشت آور

ترس از یک مورد ناشناس یا “چیزی که در دنیای پس از مرگ می باشد؟”

ترس از داشتن زندگی مناسب در مورد افرادی که دوست دارید / باز ماندگان در آینده.

ترس هایی که ریشه در تجربیات زندگی دردناک یا منفی گذشته دارند.

شناسایی عوامل روان شناختی خاص تاناتا فوبیا در هر فردی بیش از حد پیچیده و منحصر به فرد می باشد.

 

در صورتی که نسبت به داشتن این فوبیا شک داشته باشید، در این صورت باید به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان واجد شرایط باشید.

 

[۱] arachnophobia

 

مرکز روانشناسی و روانپزشکی مگاروان

مشاوره طلاق رایگان

مشاور کودک خوب

مشاوره تلفنی فوری

مشکلات جنسی زناشویی

اختلال روانی شخصیت

اعتیاد مواد مخدر اینترنت

روانپزشک خوب

نکرو فوبیا در برابر تاناتا فوبیا

نکرو فوبیا[۱] متفاوت از تاناتا فوبیا می باشد. در حالیکه هر دو این واژه ها اشتباه گرفته می شوند یا برای اشاره به یک ترس مشابه، به صورت اشتباه به کار گرفته می شوند، ولی نکرو فوبیا به یک ترس شدید .

 

در اغلب مواقع غیرعقلایی اشاره دارد که افراد در هنگام مشاهده کردن موارد مرده، همانند بقایایی لاشه یک حیوان یا جسد یک انسان، یا موردی که در اغلب مواقع مربوط به مرگ  میر می باشد، همانند جعبه جواهرات، تابوت، مرده شوی خانه، قبرستان، سنگ قبر و غیره، به آن دچار می شوند.

 

ریشه این کلمه

کلمه انگلیسی مدرن تاناتا فوبیا از دو کلمه یونانی به دست آمده است:

 

Thanatos که در یونان قدیم به معنای مرگ بود و از یک عبارت قدیمی تر پرتغالی – هندی – اروپایی به دست آمده است که به معنای “ناپدید شدن یا مردن” می باشد.

 

Phobia که از یک کلمه یونانی Phobis به دست آمده است و به معنای “ترس، ترس ناگهانی، وحشت، نشان دادن ترس، یا مورد ترس یا وحشت” می باشد.

 

همچنین این کلمه از یک عبارت پرتغالی – هندی – اروپایی به دست آمده است که به معنای “گیر کردن” می باشد.

منبع: مرکز روانشناسی و روانپزشکی مگاروان-مقابله با تاناتا فوبیا

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !