متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


اختلال های  یادگیری( LD)زمانی تشخیص داده می شوند که پیشرفت فرد در آزمون های استاندارد شده ی فردی برای خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری پایین تر از سطح سنی،

‌هوشی و  تحصیلی مورد انتظار باشد.

 

  • مکانی منظم و سازمان‌دهی شده برای فعالیت و کار آنها آماده کنید

دانش آموزان LD اغلب در شروع کارها مشکل دارند و همچنین در حین کار مرتب به دنبال کاغذ، مداد، ماشین حساب یا سایر وسایل خود می گردند که این مسئله تاثیر نامطلوبی بر تمرکز آنها دارد. یک اتاق یا محل کار که به خوبی نورپردازی شده باشد و مجموعه ای آماده از وسایلی که بیشتر اوقات مورد استفاده دانش آموز است به او کمک خواهد کرد اکثر تکالیف را به موقع و در زمان کمتری انجام دهد.هنگام مهیا کردن چنین مکانی در نظر داشته باشید بسیاری از کودکان LDبا حرکت یا صدای پس زمینه، حواس شان پرت می شود. همچنین به یاد داشته باشید در هر صورت آنها باز هم به کمک و نظارت شما بر تکالیف‌شان احتیاج دارند.

  • زمان را مدیریت کنید

هیچ مکانی بدون یک تقویم زمانی با جای خالی مناسب برای ثبت فعالیت ها، تکالیف و سایر موارد مربوط به مدرسه، کامل نخواهد بود. در مراحل اولیه سازماندهی به امور کودک، شاید برنامه ریزی و ثبت موارد در این تقویم یکی از کارهای اصلی والدین باشد (اگر خود دانش آموز نتواند به خاطر بسپارد باید چه زمانی چه کاری را انجام دهد). یک مادر باتجربه می گوید «نکته مهم این است که کودک را عادت دهید به این تقویم نگاه کند و هر شب موارد آن را چک کند تا ببیند فردا چه کارهایی باید انجام دهد یا چه فعالیت هایی در مدرسه قرار است انجام شود و همچنین بررسی کند آیا در طول هفته کار یا تکلیفی هست که نیاز به آمادگی قبلی داشته باشد. فکر نکنید فرزندتان خودش خواهد دانست که یک تکلیف یا پروژه چقدر زمان می برد زیرا کودکان LD به شدت در برآورد وقت و زمان‌بندی کارها مشکل دارند.» اما بعدا خود دانش آموز می تواند تکالیف و فعالیت ها را وارد تقویم کند. وقتی که کودکان با چنین تقویم هایی کار کنند و مزایای آن را به طور ملموس حس کرده و ببینند که با استفاده از تقویم چقدر تکالیف و فعالیت های شان منظم و راحت تر شده مسئولیت بیشتری در مورد مدیریت زمان و اداره این تقویم بر عهده خواهند گرفت.

همچنین کودکان LD در کارها و روال های عادی و تکراری خیلی بهتر عمل می کنند و استفاده از برنامه های قابل پیش بینی غذایی، تفریحی، درسی و استراحتی بیشترین نفع را برای آنان خواهد داشت. والدین باید علاوه بر اینکه در خانه به کودک در مدیریت زمان کمک می کنند به معلمین نیز اطلاع دهند که دانش آموزان LD برای اینکه بتوانند کارها و فعالیت‌های لازم را در مدرسه به موقع انجام دهند به کمک نیاز دارند. توجه داشته باشید که برخی دانش آموزان به محرک های دیداری بهتر از محرک های کلامی واکنش نشان می دهند. مثلا چسباندن عکس سگ و عکس سطل زباله روی در یخچال می تواند به آنها یادآوری کند که امروز به پیاده روی بردن سگ و بیرون گذاشتن زباله ها وظیفه آنهاست.  همچنین تصاویر ورزش کردن، غذا خوردن، فرمول های ریاضی، تلویزیون، ساعت، تخت خواب و ... نیز می تواند به کودک کمک کند که زمان پس از مدرسه خود را بهتر مدیریت کند.

  • کارها را ساختارمند کنید

بسیاری از کودکان LD در توالی ها مشکل دارند، یعنی کنار هم گذاشتن اطلاعات در یک ترتیب معنادار و منطقی برایشان دشوار است. در نتیجه اغلب نمی توانند کارها و تکالیف را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنند و بفهمند کدام قسمت را باید اول انجام دهند. این مسئله هم در مورد تکالیف مدرسه و هم در مورد کارهای خانه صدق می کند. مادری می گوید «نمی توانید به این کودکان بگویید که میز را بچینند یا ظرف ها را بشویند، در اکثر موارد باید این کارها را برای شان به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید و بارها و بارها در انجام کار همراهی شان کنید تا عاقبت بتوانند به تنهایی آن را انجام دهند.»

همچنین تکالیف مدرسه نیز باید برای این دانش آموزان ساختارمند شود. هنگامی که از آنها خواسته می شود یک پروژه در درس علوم انجام دهند یا یک کولاژ بسازند ممکن است بگویند «نمی توانم!» زیرا پروژه درس علوم یا هر کدام از این کارها در نگاه کلی برای آنها بسیار دشوار است اما نه به این خاطر که واقعا فراتر از توانایی های آنها باشد. وقتی به آنها کمک کنید کار را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنند اغلب انجام آن برای‌شان ساده تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که مهم ترین نکته در ساختارمند کردن کارها این است که مجموعه ای از کارهای ساده تر ایجاد کنیم که دانش آموزان بتوانند تا حد ممکن به تنهایی آنها را انجام دهند.

  • پیگیری تکالیف و کارهای مدرسه

این یک واقعیت است که دانش آموزان LD وسایل خود را گم می کنند. اما هنگامی که این اتفاق در مورد لوازم درسی آنها رخ دهد ممکن است در برخی دروس منجر به نمرات ضعیفی شود (و البته والدین و معلمین عصبانی و دانش آموزانی با عزت نفس پایین). بنابراین لازم است از شیوه مناسبی برای پیگیری تکالیف و کارهای مدرسه و همچنین همراه داشتن وسایل مورد نیاز آنها استفاده کرد.

نویسنده:مژگان شوشتری

https://goo.gl/m111Lk



به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !