متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


توجه به یک سری عملیات پیچیده ذهنی اطلاق می­شود که شامل تمرکز کردن یا درگیر شدن نسبت به هدف، نگهداشتن یا تحمل کردن  و گوش

به زنگ بودن در یک زمان طولانی، رمزگردانی ویژگی­های محرک و تغییر تمرکز از یک هدف به هدف دیگر است.

بازی هایی برای افزایش دقت ، توجه و تمرکز :

  • پرتاب توپ به داخل سبد یا حلقه یا نشانه، بولینگ، حرکت با گذاشتن توپ بین دو پا، حمل توپ پینگ پنگ در قاشقی که در دهان است یا نگه داشتن آن روی راکت، لی لی کردن، دارت مغناطیسی، راه رفتن به صورت مارپیچی یا زیکزاک روی خطوط، راه رفتن روی یک خط صاف به طوریکه پاشنه پا به پنجه ی پای دیگر چسبیده باشد.
  • پیدا کردن تفاوت های بین دو تصویر و تمرین شباهت ها و تفاوتها.
  • بازی با عروسک: در ۲ مرحله انجام می شود و معمولاً درمانگر باید انجام دهد. کودک به عروسک نگاه می کند و خصوصیات عروسک را یادداشت می کند وقتی که تمام شد سپس درمانگر عروسک را پنهان می کند و نقاشی عروسک را بر روی یک کاغذ A4 می کشد از روی نوشته های کودک می کشد. سپس در مورد چیزهایی که کودک ننوشته سوال می کنیم.

مرحله دوم: مجدداً همان عروسک را به کودک می دهیم و کودک مجدداً خصوصیات عروسک را می نویسد. مجدداً عروسک پنهان می شود و مجدداً نقاشی عروسک توسط درمانگر کشیده می شود. سپس دو نقاشی را جلوی کودک می گذاریم و می گوییم کدام نقاشی بهتر است او می گوید نقاشی دوم و به او می گوییم چون در این جا به عروسک بهتر نگاه کرده ای نقاشی ات بهتر شده و در ادامه به او می گوییم چون تو به فرض کتاب بخوانیم را خوب نگاه نمی کنی املا را بد می نویسی.

برای دیدن خط و برقراری ارتباط: می گوییم هرچه دوست داری بنویس من فقط می خواهم ببینم مداد را چگونه در دست می گیری. هرچه می خواهی بنویس- هرچه می خواهی بکش.

  • تمرین کارت های توجه: کارتی را به کودک نشان داده و در مرحله اول به او می گوییم خوب به این کارت نگاه کن می خواهم از تو رنگ هایش را بپرسم. در پایان زمان داده شده کارت را از کودک پس گرفته و از او در مورد رنگ ها می پرسیم. حدوداً به ۷ سوال باید پاسخ درست بدهد. در مرحله بعد به او می گوییم باز به این کارت نگاه کن می خواهم جهت ها(زیر، رو، بالا، پایین، راست و چپ ) را بپرسم. و سوالاتی در مورد جهت ها و دیگر جزئیات تصویر می پرسیم.

تذکر: باید مطمئن شوید که کودک جهت ها را به خوبی بشناسد در غیر این صورت ابتدا جهت را به او آموزش می دهیم.

  • اشیایی را روی میز می چنینم و از کودک می خواهیم که خوب به آن ها نگاه کند. سپس جای یکی از آن ها را تغییر می دهیم و از او می خواهیم که تشخیص دهد که شی ء جابجا شده چه بوده است. همین کار را می توان با اشیا اتاق یا کلاس درس نیز انجام داد. حتی در تکالیف درسی نیز میتوان این کار را به صورت جا انداختن دندانه، تشدید، یا نفطه انجام داد و کودک باید آن را شناسایی کند.

بازی هایی برای افزایش حافظه:

  • کارت های حافظه: این کارت ها به نام کارت های دید آموز در کتاب فروشی ها موجود است و شامل کارت های حیوانات، میوه ها، اشیاو... است. روش کار به این صورت است که ابتدا ۳ کارت را جلو کودک قرار می دهیم و از او می خواهیم نگاه کند و می گوییم که بازی به این صورت است که تو خوب کارت ها را نگاه می کنی بعد من آن ها را قایم می کنم و تو باید بگویی چه کارت هایی بوده. در مرحله بعد به جای آن ۳ کارت، ۴ کارت جدید می گذاریم و به همین صورت تا آخر. بچه های مقطع دبستانی ۷ تا ۹ کارت را باید بتوانند بگویند. این تمرین دارای سه شرط است:
  1. ترتیب کارت ها مهم نیست.
  2. اگر کودک در بیان کردن کارت ها مشکل پیدا کرد می توانید به او سرنخ دهید
  3. همیشه تمرین را از آخرین تمرینی که دفعه قبل کودک توانسته انجام بدهد، شروع می کنیم مثلاً اگر کودک ۵ کارت را درست گفته روز بعد از ۵ کارت شروع می کنیم و پیش می رویم.
  • اشیایی را روی میز می چینیم و از کودک می خواهیم ۱۵ ثانیه به آن ها نگاه کند و بعد از او اسم آن ها را می پرسیم. بهتر است ابتدا با اشیا کم شروع کنیم و بعد تعداد آن ها را زیاتر کنیم.
  • دومینوهای حافظه: شامل کارت هایی است که از هر تصویر یک جفت کارت دارد. روش کار به ای صورت است که ابتدا کارت ها را به کودک نشان می دهیم و به او می گوییم ببین از هر کارتی ۲ تا است. مثلاً ۲ کارت ماشین،‌۲ کارت هواپیما که شکل هم هستند. من این ها را روی میز به صورت پشت رو می چینم. بعد هر کسی می تواند ۲ کارت بردارد. هر کس بتواند کارت های مثل هم را پیدا کند آن کارت را برنده می شود و درضمن برای جایزه می تواند ۲ کارت دیگر هم بردارد.  حواست باشد که تو باید خوب به جای کارت ها توجه کنی تا ببینی جای آن ها کجاست که اگر شکل مشابهش را پیدا کردی بتوانی هر دو را برداری.برای این تمرین نیز بهتر است تعداد کارت ها در ابتدای کار کم باشد و بتدریج تعداد آن ها را زیاد کنیم.

نویسنده: مژگان شوشتری

https://goo.gl/vKJcqC

 

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


zeytoon1
ارسال پاسخ