متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


به طور طبیعی، رابطه ی مادر و کودک سرشار از آرامش و علاقه است که به خودی خود تسکینی برای هر دوی آنهاست .مهمترین و موثرترین منبع امن و پناهگاه کودک "مادر" است ، معمولا در سال های اولیه ی زندگی یک کودک که همه چیز او وابسته به مادر است به طور اتوماتیک دلبستگی هایی عمیق برای کودک ایجاد می کند و مادران هم از این موضوع هیچ نگرانی و یا ناراحتی ای ندارند چرا که نیاز تمام و کمال کودکشان به آنها را طبیعی و لازم می دانند اما اولین تنش ها درست زمانی آغاز می شود که کودک تقریبا حدی از استقلال و رشد را پیدا کرده اما همچنان این دلبستگی ها دست و پای مادران را بسته و درست در این نقطه است که عملکرد صحیح و یا غلط یک مادر میتواند زمینه ساز دوران های پیش رو و سطح اضطراب و نوع دلبستگی های یک فرد باشد. با مادران زیادی مواجه شده ام که نگرانی و خستگی زیادی از چسبندگی کودکشان به آنها را ابراز می کنند وسوال می کنند که چرا کودک من اینگونه وابسته است و چه کار اشتباهی انجام داده ام که کودکم متحمل استرس زیادی در نبود من می شود؟

در این مجال به توضیح اضطراب جدایی از منظر کودک و مشکلات ناشی از آن از نگاه مادران و باید ها و نبایدها ی این موضوع می پردازیم.

اضطراب جدایی از دنیای کودکان یعنی نگرانی از دور شدن و یا از دست دادن آنچه مایه ی امنیت در این دنیای نا امن است.تا زمانی که کودک نسبت به محیط پیرامون تسلط کافی نداشته باشد و امنیت لازم را دریافت نکرده باشد به صورت پیاپی با استرس مواجه می شود و او را دچار استیصال می نماید‏،که البته امن کردن دنیا امری غیر قابل انجام است و همواره موارد آزاردهنده و یا ترسناکی وجود دارد که از کنترل والدین خارج است،بنابراین آنچه باید در این مهم به آن دست یافت سازگار کردن دنیا با کودکمان نیست بلکه آموزش مهارت های سازگاری به کودکمان برای تسلط بر خود و ایجاد حس دلبستگی ایمن در اوست .پس می توان گفت در حقیقت کودک به دلیل احساس ناشی از نا امنی به آرامش بخش ترین و مطمئن ترین موجود زندگی اش پناه می برد.با درک ریشه ی این موضوع و شناخت احساس کودکمان به او نزدیک تر می شویم و اولین گام را بر میداریم.

باید ها :

۱- بعضی کودکان آمادگی کامل برای جدایی دارند و بعضی دیگر با وجود رسیدن به سن لازم ولی همچنان آمادگی لازم را ندارند،بعد از شناخت کودکتان در صورت آماده نبودن او و مشاهده ی نشانه های اضطراب جدایی، اولین قدم پذیرش اضطراب جدایی کودک به عنوان یک مرحله از رشد اوست.هنگامی که شما بپذیرید کودک شما باید از این مرحله از زندگی همچون مرحله دندان در آوردن ،به راه افتادن،از شیر گرفتن و... عبور کند به چگونگی گذار از این مرحله ی خواهید اندیشدید و به دنبال بهترین عملکرد خواهید بود.

۲-دومین قدم بازتاب احساس ناراحتی و نگرانی کودک به خود اوست.والد بایستی مانند یک آینه آنچه را کودکش به و نشان می دهد به او بازتاب دهد تا کودک متوجه شود کسی در این دنیا وجود دارد که مرا می فهمد و درک می کند.

۳-سیر جدایی باید به آهستگی اتفاق بیافتد و در هر مرحله با اجازه ی کودک برای رفتن به مرحله ی بعدی پیش بروید.

۴-به جای دوری کردن و مواجه کردن کودک با جدایی در موقعیت های مختلف ،بیشتر به او نزدیک شوید! کودکان زمانی آزادانه و رها به دنبال بازی خواهند رفت که از بودن شما اطمینان داشته باشند بنابراین باید به آنها فهماند که من در کنار تو خواهم ماند و بازخواهم گشت.

۵-به او نگویید " تو دیگه بزرگ شدی،باید تنهایی بری مهدکودک یا مدرسه"  این پیام اضطراب او را بیشتر خواهد کرد چرا که در این گونه جملات معمولا توقعات برآورده نشده ی والد مستتر شده و کودک با خود می اندیشد که من آنگونه که باید باشم نیستم و مادرم از من راضی نیست پس او مرا نمی خواهد و مرا تنها خواهد گذاشت!

 

نباید ها :

۱-هرگز به این چسبنده های دوست داشتنی ، برای جدایی و مواجه شدن با آن هیچگونه فشاری وارد نیاورید و او را به یکباره با این مقوله روبه رو نکنید. هرچه مادر تمایل و اصرار بیشتری به جدا کردن کودک از خودش داشته باشد ، کودک این حس مادر را دریافت می کند واو را بیشتر دچار حس ناامنی  و اضطراب می کند.

۲-هرگز بدون خداحافظی از او جدا نشوید حتی با وجود اینکه می دانید اگر خداحافظی کنید گریه های او شروع خواهد شد.

۳-بدون او به مسافرت و یا گردش های طولانی نروید.

۴-کودک را بابت عدم تحمل دوری تنبیه کلامی یا بدنی نکنید.

۵-بابت تحمل دوری به او پاداش یا وعده های دروغ ندهید،بلکه جملات تشویقی به او بگویید.

مثال:

- چقدر خوب تحمل کردی.

- تو تونستی خودت و سرگرم نگه داری.

- تو میدونستی من به زودی میام دنبالت.

۶-پس از جدایی از او نپرسید چه احساسی داشته یا چه اتفاقاتی در نبود شما افتاده است.

نویسنده:سیده الهام متقی

www.teleyare.com

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !