متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران

  • عنوان خبر :

    کمرویی چیست؟

  • تعداد نظرات : 0
  • ارسال شده در : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
  • نمايش ها : 100

انسان اصالتا موجودی اجتماعی است و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران است شرکت در مراسمات ، جمع ها و عضویت در گروه ها بخصوص متناسب با فرهنگ و اعتقادات مذهبی یکی از نمودهای این موضوع است. کمرویی یک پدیده پیچیده روانی _ اجتماعی است که می تواند بنا بر دلایل مختلف و با توجه به موقعیت اجتماعی و خانوادگی و ویزگی های شخصیتی فرد به وجود آید.

 

در سن نوجوانی به دلیل ویژگی دوران بلوغ و نیز اجتناب از روبرو شدن با جمع ، اعتقادضعیف افراد برای شرکت در مراسمات ، اعتقاد به این موضوع که افراد خاص با باورهای خاص در این هیات ها شرکت می کنند گاهی این افراد به دلیل کمرویی و ویزگیهای خاص و توقعاتی که از دیگران  پیدا می کنند نمی توانند با بعضی افراد ارتباط داشته باشند چون نمی توانند بعضی از افراد و رفتارها را بپذیرند سعی می کنند از انها دوری کنند. تقریبا تمام انسان ها تجاربی از کمرویی را در موقعیت های مختلف در زندگی اجتماعی خود داشتند. اما کمرویی چیست؟

 

در فرهنگ لغت "وبستر" کمرویی به عنوان ناراحت بودن در حضور دیگران تعریف شده است. کمرویی نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی است که در ان فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعی گریزان است پس کمرویی می تواند نگرانی از روبرو شدن با افراد جدید یا مخفی شدن از چشم دیگران باشد.

 

ریشه اصلی کمرویی را می توان در ترس یا اضطراب اجتماعی دانست فردی که دچار اضطراب اجتماعی است تمایلی به اغاز ارتباط با دیگران ندارد  و با احساسی از ترس ، از هر موقعیتی که ممکن است در معرض ارزیابی و نظر دیگران قرار گیرد اجتناب می کند البته گاهی برداشت فرد از این که قرار است مورد ارزیابی دیگران قرار بگیره می تواند صرفا تخیلات خود فرد باشد در واقع فردی که دچار کمرویی برای حضور در اجتماع است تصور می کند در هر موقعیت به محض روبرو شدن با فرد یا افراد دیگر قرار هست رفتار و شخصیتش مورد ارزیابی قرار بگیره یا قرار هست طوری رفتار کند که دیگران او را زیر سئوال ببرند به همین دلیل هست که که کمترین تمایلی برای ارتباط با دیگران و حضور در مراسمات که تجمعی از افراد هستند ندارد این فرد احساس می کند کمتر از دیگران از روابط اجتماعی بهره مند است و کناره گیری سبب بی اعتمادی و بهانه گیری نسبت به رفتار دیگران و به دنبال ان اجتناب از حضور در گروه و مراسمات می شود.

 

یکی از عوامل کمرویی عدم معاشرت  با دیگران  است کودکانی که در دوران طفولیت به مجالس و مراسمات برده نمی شوند و ارتباط کمی با افراد و شرکت در این مراسمات دارند وقتی بزرگ می شوند نیز افرادی کمرو برای شرکت در گروه ها هستند این کمرویی معمولا در سایر جنبه های زندگی اجتماعی و حرفه ای نیز دیده می شود.

عامل دیگر کمرویی خود انسان است انسان کاری می کند که به واسطه این رفتار نمی تواند در میان مردم ظاهر شود و با دیگران معاشرت داشته باشد ادعا های دروغ و بیش از انچه توان فرد هست باعث شکست فرد و آشکار شدن ان بر دیگران می شود پس این فرد تصمیم می گیرد از جمع دوری کند تا توسط دیگران زیر سئوال نرود. همین طور گناهان و تجربه خطاهایی در گذشته سبب دور شدن فرد از جمع و منزوی شدن وی می شود .

 

از دیگر عوامل  موثر درکمرویی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-         رفتار بد خانواده با فرزندان(عیب جویی و شرمسار کردن، ملزم کردن فرزندان به داشتن اداب و رسوم های خاص و بی مورد، محدود کردن فرزندان برای پرداختن به امور خاص به دلیل مشغولیت والدین و راحت بودن انان، امرو نهی های بیش از حد والدین و مراقبت های افراطی سبب ایجاد ترس در کودکان می شود).

-         بزرگ ترهایی که از حضور در اجتماع ، صحبت کردن و برخورد با دیگران می ترسندفرزندان نیز به همین شکل تربیت می شوند. خانواده هایی که بیش از حد حمایتگر هستند واجازه رشد و مستقل شدن به فرزندان نمی دهند نیز در کودکان احساس بی لیاقتی و ترس ایجاد می شود.

مشکلات جسمی نیز در برخی افراد که از توانایی های خود آگاه نیستند یا توانستند با مشکل خود کنار بیایند سبب دور شدن از مجالس و هیات ها می شود.(نقص جسمانی ، تصادف ، ضعف ها ، سوختگی و ..)

 فاطمه محمدی

مشاور تحصیلی

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !