متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


خلاصه داستان دانلود فیلم ملی و راه های نرفته اش

:

ملیح ( ماهور الوند ) دختر جوانی است که با امید و آرزوهای فراوان با سیامک ( میلاد کی مرام ) ازدواج می کند اما پس از شب ازدواج، رفتارهای عجیب سیامک آغاز می شود و...ابزار وبلاگ

کارگردان :

تهمینه میلانی : متولد سال 1339 در تبریز که فعالیت سینمایی اش را به عنوان منشی صحنه در فیلم « خط قرمز » آغاز کرد. میلانی در سالهای اخیر سازنده آثار پرفروشی از جمله « آتش بس 2 » و « سوپر استار » بوده است. 

درباره فیلم « ملی و راه های نرفته اش  » :

تهمینه میلانی فیلمسازی است که بیشتر به دلیل گرایش های فمینیسیتی اش در فیلمسازی شناخته می شود. کارگردانی که در چند فیلم آخرش همواره مردان را عامل آزار و بانوان را قهرمانان بی چون و چرای داستان هایش معرفی کرده که از جبر زمانه به ستوه آمده اند اما راه فراری برایشان مهیا نیست. رویکرد این کارگردان در جدیدترین ساخته اش اش نیز برخاسته از تفکرات سنتی اش است که طی این سالها تغییری درش ایجاد نشده.

در « مَلی و راه های نفرفته اش » تهمینه میلانی بار دیگر داستانی را روایت کرده که در آن مردان هیولا و روان پریش می باشند و شخصیت زن اصلی داستان نیز قربانی جنون آنان معرفی می شود. البته در تمام نقاط دنیا فیلمسازان زنی حضور دارند که در آثارشان رگه های فمینیستی یافت می شود اما تفاوت بارز کارگردانان زن بین المللی و تهمینه میلانی در این است که آنها قصه جذاب و پرداخت شده ای برای روایت دارند که می توان به راحتی به تماشای آن نشست و از آن لذت برد کما اینکه بخواهند در آن وجه فمینیستی بکار ببرند.

اما در فیلمنامه میلانی نشانی از بلوغ به چشم نمی خورد و به نظر می رسد که میلانی همچنان در حال و هوای آثاری همچون « دو زن » قرار دارد. وی همچنان بر طبلی می کوبد که براساس آن، مردان بصورت اغراق شده روان پریش هستند و همواره علیه زن.  نکته عجیب آنکه در هیچکدام از آثار میلانی نمی توان این نکته را دریافت که چرا مردان در قصه های او اینچنین عجیب و غیرقابل تحمل هستند؟! آیا آنها گذشته سختی داشته اند که منجر به بروز چنین رفتارهایی از آنان می گردد؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا کمترین دقایق فیلم اختصاص به پرداخت چنین موضوع مهمی یافته به حدی که تنها در یک الی دو جمله در فیلم می شنویم که سیامک گذشته تیره و تاری داشته است؟ آیا برای پرداخت یکی از شخصیت های اصلی داستان همین مقدار پرداخت حداقلی کافی به نظر می رسد؟!

نکته عجیب آنکه در دنیایی که میلانی در « مَلی و راه های نرفته اش » خلق کرده ، منطق روایی در حداقل ممکن و اما خریدن ترحم در نقطه اوج خود به سر می برد. ملیح در فیلم دختری معرفی می شود که شوهر شکاکش بی برو و برگرد به هر آنچه که از کنار ملیح می گذرد شک دارد و در طرف دیگر، مادر سیامک نیز رفتار ناخوشایندی با ملیح دارد و حتی برادرِ غیرتی ملیح نیز دنیا را به روی او تیره تار کرده تا ما شاهد دنیایی کاملاً ویران باشیم که کور سوی امیدی هم برای آن نمی توان متصور بود.

نکته ناامید کننده درباره اثر جدید تهمینه میلانی این است که فیلمساز کماکان اصرار دارد که زن های داستانش همواره باید ساکت و قربانی باشند چراکه نمی توانند در مقابل رفتار مخرب مردان کاری از پیش ببرند. تفکری که احتمالاً در دوران ساخت « دو زن » می توانست کارکرد به مراتب بهتری داشته باشد اما در عصر کنونی، ترسیم دنیای یک زن ابداً به سادگی پرداخت شخصیت ملیح نیست و می توان راه حل های متفاوتی برای خروج از بحران در چنین شرایطی ارائه نمود. البته فیلم در این خصوص کارشناس خانواده ای را وارد داستان می کند که ملیح با تلفن با او در ارتباط است! به این موارد می بایست سکانس های زائد داستان نظیر تعقیب ملی در پاساژ هم را هم اضافه کرد و البته، دیالوگ های آکنده از شعار که قطعاً امروز جایگاهی در سینما ندارند و فیلمسازان برجسته کمتر به سراغ آن می روند که اندیشه هایشان را بی آنکه در فیلمنامه ای چند لایه قرار دهند، به مخاطب ارائه نمایند.

« مَلی و راه های نرفته اش » اثر ضعیفی محسوب می شود که آکنده از فریادها و کتک کاری های بی هدفی است که در مقابل دوربین می آیند تا از مخاطب احساس ترحم بخرند. قصه جدید میلانی ملال آور و بی منطق است و به نظر می رسد این فیلمساز نیازمند بازنگری اساسی در نحوه نگارش و پرداخت قصه فیلمهایش می باشد. در روزگاری که فیلمسازان برجسته جهان آثاری با محوریت زنان روانه سینما می کنند تا ابتدا درد و رنج آنان را ترسیم کرده و سپس اوج گیری آنان و غلبه بر تمام موانع را به تصویر بکشند، « مَلی و راه های نرفته اش » تنها به زورگویی مرد و مظلومیت زن می گذرد. روندی که در طول فیلم هرگز تغییر نمی کند و بصورت شتاب زده به مخاطب ارائه می شود تا آخرین ساخته میلانی در سطح باقی مانده و بیشتر شبیه به ذکر مصیبت و مرثیه باشد که واکنش احساسی تماشاگر را به همراه دارد.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !