متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

خواب,سندروم انفجار سر,علت راه رفتن در خواب

چه اتفاقاتی در زمان خواب در بدن ما رخ میدهد؟
همه خیال می کنیم وقتی می خوابیم همه اعضای بدن هم زنگ خاموشی می زنند و همه با هم به استراحت دسته‌جمعی می پردازیم. اما این تصور اشتباه است. ما می خوابیم و برخی اعضای بدنمان همچنان بیدار هستند و سر خود فعالیت هایی انجام می دهند که ما روحمان هم خبردار نمی شود.

 

کلیه‌ها سرعت خود را کاهش می دهند
در طول روز، کلیه ها بسیار سریع کار می کنند و به موجب آن آدم بارها دستشویی می رود. اما در طول شب و هنگام خواب، کلیه خیلی خوب می داند که ما باید استراحت کنیم و برای اینکه بدخواب نشویم، سرعت فعالیت های خود را کم می کند. البته این کار باعث می شود تا از فیلتر کردن سموم از خون هم دست بکشد. اما به محض بیدار شدن، این ارگان دوباره به وضعیت نرمال و سرعت زیاد خود باز می گردد. برای همین است که وقتی از خواب بیدار می شویم، نخستین کاری که می کنیم رفتن به دستشویی است. ادرار صبحگاهی اصولا تیره تر و بدبو تر از ادرار معمولی است.


دندان قروچه کردن
به هم ساییدن دندان ها در خواب دو دلیل دارد. یکی به واسطه استرس و تشویشی است که فرد دارد. این نوع دندان به هم کشیدن موقتی و در مواقع خاص (هنگام اضطراب) صورت می گیرد. نوع دوم برای افرادی است که هر شب این فعالیت را در خواب انجام می دهند و دلیل آن نیز این است که فک و دندان های آنها توازن و هم‌ردیفی استاندارد را ندارد. این کار می تواند موجب شکسته شدن دندان ها بشود.

 

حرکات چشم
هر 90 دقیقه، بدن انسان 5 فاز مختلف خواب را تکرار می کند. آخرین آنها نیز فازی است که با نام «حرکات سریع پلک» - (REM) – شناخته می شود. در طول این زمان، شما در حال خواب دیدن هستید اما نمی دانید که چشم های شما دایم در حال حرکت و بالا و پایین شدن است.


داستان سازی در خواب
برخی از رویاهای آدم ها شکل واقعی دارند اما برخی دیگر بسیار عجیب و درهم هستند. بسیاری از انسان ها دیگر به تعبیر خواب های خود علاقه ای ندارند و اینکه هر روز، به دنبال یافتن معانی تصاویری که در خواب دیده اند، باشند برایشان خسته کننده است. اما باید بدانید در سال جاری میلادی، دانشمندان علمی بودن خواب دیدن را تایید کرده اند و اتفاقا مقوله سرگرم کننده و بسیار جالبی هم هست.


هورمون رشد انسان ها
شاید زیاد شنیده باشید که خانم ها می گویند برای اینکه چهره شان شاداب بشود یا آرایش روی صورتشان بنشیند، باید کمی بخوابند. این مساله کاملا علمی است و صحت دارد اما شاید این خانم ها خودشان هم ندانند چرا باید این کار را انجام دهند. وقتی شما شب خوب می خوابید، بدن شما هورمون رشد تولید می کند که موجب جوان‌سازی پوست و استحکام استخوان ها می شود.  به همین دلیل، وقتی از خواب بیدار  می شوید، صورت در وضعیت بهتری قرار دارد.


سندروم انفجار سر
آیا تاکنون برایتان پیش آمده است، بخوابید و ناگهان در سر خود صدای انفجار مهیبی بشنوید؟ این صدا گویی از اعماق مغز به گوشتان می رسد. این باعث می شود ناگهان از رختخواب بیرون بپرید و ببنید منبع این صدا کجا بوده و چه اتفاقی در کدام گوشه خانه روی داده است. این پدیده به سندروم انفجار سر معروف است.
سندروم انفجار سر نوعی اختلال شنیداری هیپناگوژیک نادر است. مبتلایان به این سندرم معمولا صدای بسیار بلندی مانند انفجار بمب، شلیک اسلحه، نواختن سنج، صدای زنگ یا گونه‌ای صدای بلند و ناشناخته را در هنگام خواب می‌شنوند، به شکلی که احساس می‌شود منشا این صدا داخل سر است.


این صدا معمولا در ساعات اولیه خواب احساس می‌شود و لزوما به دلیل خواب دیدن نیست. اگرچه صدای شنیده شده بسیار بلند است ولی معمولا با هیچ دردی همراه نیست. تعداد حملات بیماری معمولا ثابت نیست ولی پس از تعدادی حمله در طول یک دوره چند روزه یا چند هفته‌ای معمولا یک دوره چند ماهه بهبود مشاهده می‌شود. مبتلایان به طور معمول نوعی احساس ترس و اضطراب را قبل و بعد از حمله احساس می‌کنند که به همراه افزایش ضربان قلب است.


حملات معمولا با مشاهده تابشهای نور و اختلال در تنفس همراه است. مبتلایان ممکن است در هنگام حمله سندرم دچار ناتوانی در ادراک صداهای اطراف و یک نمونه خفیف فلج خواب شوند. هیچ درمان شناخته شده‌ای برای این سندرم وجود ندارد و دلایل آن ناشناخته است، اما برخی روان شناسان آن را به خستگی ربط می‌دهند. موارد این سندرم در میان تمامی سنین در هر زنان و مردان مشاهده شده است. اگرچه زنان اندکی بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند و معمولا در سنین بالای پنجاه سال رایج تر است.


احساس پرت شدن از بلندی
هنگامی که از فرط خستگی در رختخواب دراز می کشید تا کمی استراحت کنید. ناگهان بدون اینکه خودتان هم بدانید خوابتان می برد و در همان ثانیه های اول خواب می بینید از یک بلندی یا از جایی در حال پرت شدن به پایین هستید. این تکان در حالت خواب و بیدار صورت می گیرد. بیشتر هم در مواقعی که انسان بسیار خسته است روی می دهد زیرا مغز پیش از اینکه بدن به خواب برود، می خوابد.


لمس شدن بدن
برعکس مورد قبلی نیز در بدن روی می دهد؛ یعنی قبل از اینکه مغز بخوابد، بدن خوابش می برد و این پدیده موجب می شود تا وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، بدنتان فلج باشد. یا به اصطلاح خواب رفته باشند و نتوانید تا چند ثانیه آنها را تکان دهید.


راه رفتن در خواب
هنگامی که جسم و مغز با هم در جایی در میانه خواب و بیداری گرفتار می شوند، انسان اقدام به راه رفتن در خواب می کند. این رفتار برخلاف دیگر رفتارهای خواب، بسیار خطرناک است. افرادی که در خواب راه می روند بدون هوشیاری همه کار انجام می دهند، از غذا خوردن گرفته تا رانندگی که می تواند نتایج بسیار خطرناکی در پی داشته باشد.


تکان شدید در خواب
مواقعی پیش می آید که انسان بدون اینکه بداند چرا ناگهان در خواب به طور شدید تکان می خورد و به واسطه این تکان از خواب می پرد. دانشمندان دلیل این مساله را کشف نکرده اند. اما می توان آن را نوعی از اختلالات خواب همانند حس پرت شدن از ارتفاع دانست.


باریک شدن گلو
هنگامی که انسان می خوابد، گلوی او باریک تر می شود تا ماهیچه‌ها استراحت کنند. در بسیاری موارد این روند به خروپف کردن می انجامد. این باریکی منجر به قطع موقتی تنفس می شود به همین دلیل است که انسان ها در طول خواب به روش های مختلف نفس می کشند.


حرف زدن در خواب
حدود 5 درصد از کودکان در خواب حرف می زنند. این پروسه اصولا در دوساعت اول خواب طرف صورت می گیرد. برخی افراد فقط زمزمه می کنند و صدای واضحی از آنها شنیده نمی شود. اما بعضی ها کاملا واضح حرف می زنند. البته این رویداد کمتر از یک دقیقه روی می دهد و ادامه‌دار نیست.


تکرار خواب
بسیاری از انسان ها در طول زندگی ممکن است با این پدیده مواجه شوند که یک خواب را بارها ببینند. اگر این اتفاق برای شما روی داده است، احتمالا مغزتان در حال خالی کردن خود از برخی فکرها است که عموما هم شامل فکرهای آزاردهنده و بد است. تا زمانی که این خاطره ها از ذهن شما پاک نشده باشند، این رویاها مدام در خواب برای شما تکرار خواهند شد.


نوشتن در خواب
آیا تاکنون شده یکی از دوستان یا آشنایان از شما بپرسد چرا نصفه شب برای او پیغام یا ایمیل ارسال کرده اید؟ اما شما حتی روحتان هم خبر ندارد که چنین کاری کرده باشید؟ این کاری است که احتمالادر خواب انجام داده اید. بسیاری از انسان های کنونی، لپ‌تاپ یا موبایل خود را نیز به رختخواب می برند و به جای اینکه در خواب راه بروند یا حرف بزنند، معضل جدیدی پیدا کرده اند که نیمه های شب ایمیل، پیامک یا تکست برای دوستان خود ارسال می کنند.


ارتباط جنسی در خواب
به گزارش بخش بهداشت و سلامت دانشگاه تورنتو، حدود 8 درصد از مردم در خواب خود ارتباط جنسی و ارضا شدن در خواب را تجربه می کنند. این تجربه نیز در حالتی میان خواب و بیداری صورت می گیرد و فرد خودش نمی داند این کار را انجام می  دهد. دلیل آن نیز نیازی است که بدنش پیش از خواب دارد و به همین دلیل رویای رابطه جنسی می بیند و ارضا می شود.


از دست دادن حس بویایی
هرگز نمی توانید بیدار شدن خود از خواب را گردن استشمام بوی خاصی بیندازید. به دلایل مختلف، بو نمی تواند موجب بیدار شدن کسی بشود. هنگامی که انسان می خوابد، بینی کار خود را تعطیل می کند. به همین دلیل است که بیشتر سیستم های هشدار دود و آتش سوزی، به جای بو با صدای زیاد شما را بیدار می کنند.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


zeytoon1
ارسال پاسخ

خواب یابشارتی ازجانب خدایاخطری ازطرف شیطان یا آشفته است!