متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

اثرات ورزش,اثرات ورزش بر سلامتی,اثرات ورزش بر ذهن روح

 ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود

 

اثرات ورزش بر بدن
بسیاری از افراد با هدف افزایش آمادگی جسمانی و داشتن تناسب اندام ورزش می‌کنند؛ با این حال  ورزش علاوه بر فواید جسمانی فواید ذهنی و مغزی زیادی نیز دارد. ورزش کارایی مغزی را افزایش می‌دهد.

 

فواید اثرات ورزش بر ذهن و روح  عبارتند از :

√ افزایش شادی
مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود. در بعضی موارد اثرات ورزش بر بدن مانند قرص‌های ضد افسردگی عمل می‌کند و می‌تواند به همان اندازه در درمان افسردگی موثر باشد تنها 30 دقیقه ورزش در روز می‌تواند شادی را افزایش دهد.

 

√ کاهش استرس
یکی از مهم‌تر‌ین اثرات ورزش بر سلامتی کاهش استرس است. ورزش کردن استرس وارد بر جسم و ذهن را کم می‌کند. استرس ترشح "نورپین فرین" را افزایش می‌دهد. این ماده شیمیایی واکنش مغز به استرس را کنترل می‌کند. با کمک ورزش بدن می‌تواند راحت‌تر با تنش‌ها کنار بیاید.

 

√ کاهش اضطراب
مواد شیمیایی که بعد از انجام ورزش در بدن ترشح می‌شوند، از بروز اضطراب جلوگیری می‌کند.  ورزش‌ های هوازی در حد متوسط تا شدید باعث کاهش اضطراب می‌شود.

 

√ اثرات ورزش بر ذهن و روح
این قضیه حقیقت دارد که هر چقدر سن بالا می‌رود، مغز هم تحلیل می‌رود و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون آلزایمر افزایش می‌یابد. با وجود اینکه ورزش و تغذیه مناسب نمی‌توانند آلزایمر را درمان کنند اما انجام آنها می‌تواند از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کند. تحلیل کارایی شناختی معمولا بعد از 45 سالگی اتفاق می‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بین سنین 25 تا 45 سال باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می‌شود که از تحلیل رفتن هیپوکامپوس جلوگیری می‌کند.

 

√ افزایش اعتماد به نفس
یکی از اثرات ورزش این است که ذهنیت مثبت را نسبت به خود افزایش می‌دهد. به ‌این‌ ترتیب اعتماد به نفس افزایش می‌یابد.


 √ لذت بردن از فضای آزاد
از دیگر اثرات ورزش این است که در فضای آزاد اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. ورزش‌هایی مانند کوهنوردی، قایقرانی و پیاده روی در فضای آزاد می‌تواند برای ذهن مفید باشد. ورزش در فضای آزاد به دریافت ویتامین D کمک می‌کند.


 √ اثرات ورزش بر هوش اخلاقی
مطالعات مختلفی که بر روی موش‌ها و انسان‌ها انجام شده است نشان می‌دهد که ورزش‌های قلبی – عروقی باعث تولید سلول‌های جدید مغزی می‌شوند و کارایی مغزی را افزایش می‌دهند. همچنین اثرات ورزش‌  شدید باعث افزایش پروتئین BDNF در بدن می‌شود که قدرت تصمیم گیری، تفکر و یادگیری را افزایش می‌دهد.

 

اثرات ورزش بر روح وروان,اثرات ورزش بر روی حافظه انسان,اثرات ورزش جسمانی

ورزش باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود

 

√ افزایش حافظه
ورزش مداوم باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. ورزش کردن تولید سلول‌های هیپوکامپوس را که مسئول حافظه و یادگیری هستند افزایش می‌دهد.


√ کنترل اعتیاد
بدن به هنگام لذت، دوپامین ترشح می‌کند. این لذت می‌تواند از ورزش، مواد مخدر، غذا خوردن و ... ترشح شود. بعضی از افراد به ترشح دوپامین معتاد می‌شوند. ورزش می‌تواند اعتیاد به مواد دیگر را هم کاهش دهد که این یکی از اثرات ورزش بر نوجوان است.


√ افزایش آرامش
یک جلسه ورزش در حد متوسط به اندازه یک قرص خواب‌آور تاثیرگذار است؛ به خصوص برای افرادی که بی‌خوابی دارند ورزش می‌تواند بسیار مفید باشد. ورزش کردن پنج تا شش ساعت قبل از خواب دمای بدن را افزایش می‌دهد. هنگامی که دمای بدن چند ساعت بعد به حالت نرمال باز می‌گردد بدن احساس می‌کند که زمان خواب فرا رسیده است.

 

√ تاثیرگذاری بر دیگران
افرادی که با هم ورزش می‌کنند باعث ایجاد انگیزه در یکدیگر می‌شوند و تاثیر مثبت بر یکدیگر می‌گذارند. در واقع عضو یک تیم ورزشی بودن باعث افزایش قدرت می‌شود.

 

√ افزایش انرژی
بررسی‌ها نشان داده است افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند انرژی بیشتری دارند و توانایی انجام کارهای مختلف در آنها بالاتر است.

 

√ افزایش خلاقیت
انجام ورزش خلاقیت را تا دو ساعت بعد از آن افزایش می‌دهد. ورزش در فضای آزاد تاثیر بیشتری بر خلاقیت دارد.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !