متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

اموزش كامپيوتر, حافظه نهان, کش مرورگر, افزایش سرعت مرورگر

 

چنانچه همانند من هستید و بخش زیادی از روزتان را به وبگردی می گذرانید (چه برای پژوهش، اوقات فراغت باشد، یا تنها خستگی محض) پس درک می کنید که داشتن یک مرورگر کُند، و سنگین که به نظر می رسد آخرین نفس هایش را می کشد، چقدر نا امید کننده و آزاردهنده است. در حالی که برخی از این کندی ها می تواند ناشی از مسائلی باشد که ارتباطی با مرورگر ندارند، همانند ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) و سخت افزار رایانه، اما مراحل و راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به مرورگر وجود دارند.

 

می بایست نکته ای را در اینجا یادآور شوم، چنانچه شما در انتظار افزایش سرعتی بسیار زیاد، و حیرت انگیز هستید، چنین چیزی را در این مقاله نخواهید یافت. تغییر به یک بسته ISP سریع تر و ارتقاء سخت افزار رایانه تان (به ویژه RAM) بیشترین افزایش را ارائه می دهد. نکات زیر می تواند و خواهد توانست تجربه وبگردی تان را تا اندازه ای روان تر نماید، اما انتظار دگرگونی “صفر تا صد” را نداشته باشید.

 

همواره تب های کمتری را باز کنید
اولین برخورد من با مرورگری دارای برگه (تب) فایربرد (Firebird) (نخستین تجسم از فایرفاکس) بود، هرچند من بسیار جوان هستم بنابراین ممکن است پیش از آن مرورگری داری تب وجود داشته باشد. اما از دیدگاه من: مرورگرهای دارای تب مدت زمانی دراز وجود داشته اند، و بسیاری از ما، از جمله خود من، به خاطر موهبت موجود، شروع به استفاده از آنها کرده ایم.

 

اموزش كامپيوتر, حافظه نهان, کش مرورگر, افزایش سرعت مرورگر

 

هنگامی که افراد کنار من هستند و اتفاقی نگاهی به مرورگرم می اندازند، ناگزیر به تعداد برگه (tab) هایی که باز کرده ام اشاره می کنند. شاید شما هم همین طور باشید. من این کار را برای راحتی و آسودگی انجام می دهم و برای این کار چاره دیگری ندارم. هنگامی که در حال مرور، با چیزی که به نظر جالب می رسد روبرو می شوم، آن را در برگه جدیدی باز می کنم تا بعدها آن را مرور کنم. چنانچه صفحه ای باشد که بخواهم آن را ذخیره کنم اما آنقدر مهم نیست تا آن را نشانه گذاری (bookmark) کنم، آن را همچنان در یک برگه جدید باز می گذارم.

 

اما در اینجا چیزی موجب عدم آسودگی و آسایش می شود: هر برگه مقداری از رم (RAM) را در اختیار می گیرد و هنگامی که برگه های زیادی را باز می گذارید، رایانه تان به گِل خواهد نشست. مهم نیست که از کدام مرورگر استفاده می کنید؛ به یقین، برخی مرورگرها به گونه ای کارآمد از RAM استفاده می کنند، اما تمامی مرورگرها با هر برگه جدید، منابع بیشتری را در اختیار خواهند گرفت. وای به آن وقتی که برخی از آن برگه ها مبتنی بر فلش باشند؛ چرا که RAM بیشتری را مورد استفاده قرار خواهند داد!


چنانچه شما همانند من معتاد به تب هستید، این انرژی را به راه های دیگری هدایت کنید. چنانچه نیاز به ذخیره اقلام یا آیتم هایی دارید، از نشانه گذاری (بوکمارک) استفاده کنید. چنانچه می خواهید مقاله جالبی را که بعدها بخوانید علامت گذاری کنید، از افزونه ای همانند Instapaper یا Read Later Fast استفاده نمایید.

 

از بخش های الحاقی و افزونه های کمتری استفاده کنید
یکی از بزرگترین دلایلی که کاربران، یک مرورگر را بر دیگری ترجیح می دهند و برمی گزینند، انتخاب پلاگین است. فایرفاکس آنها را “افزونه،” (addons) نامیده، کروم آنها را “بخش الحاقی،” (extensions) می نامند و دیگر مرورگرها واژگان دیگری را بکار می برند. اما تمامی آنها همان کار را انجام می دهند: گسترش پذیری و سفارشی سازی برای مرورگرتان با توجه به نیازهای شما.

 

اموزش كامپيوتر, حافظه نهان, کش مرورگر, افزایش سرعت مرورگر

 

پنهان نیست که بسیاری از کاربران ده ها و ده ها پلاگین را نصب کرده اند. شما پلاگین ها را برای آراستن نوار برگه (tab)، بهبود قابلیت خواندن، و مسدود ساختن تبلیغات و آگهی های مزاحم و آزار دهنده گرفته اید. اما درست همانند برگه ها (همان گونه که در بالا توضیح داده شد)، وجود هر پلاگین فعال به استفاده اندکی بیشتر از CPU و RAM در رایانه تان می انجامد، که نتیجه آن می تواند آسیب و لطمه های بزرگ در زمینه کارایی (performance) باشد.

 

سریع ترین روش برای حل این مشکل، حذف و پاک کردن هر پلاگین مرورگری است که مطلقا به آن نیازی ندارید. این یک تصمیم شخصی است که باید بگیرید. آیا شما واقعا به آن پلاگین آب و هوا نیاز دارید؟ آن پلاگینی که رنگ برگه (تب) تان را تغییر می دهد چطور؟ چنانچه سرعت مرورگر تان کند و آهسته است، تلاش کنید تا آنجا که می توانید بسیاری از پلاگین های غیر ضروری را غیر فعال سازید.

 

حافظه نهان و تاریخچه مرورگر را پاک کنید
در مواردی، مرورگر تان همانند یک خودرو است: نیازمند تعمیر و نگهداری روزمره است. تصور کنید که شما هرگز برای تعویض روغن یا بازرسی و معاینه، نگاهی به خودرو تان نینداخته اید. ممکن است مدت زمانی دراز خوب کار کند، اما سرانجام افزایش تدریجی ماده چرب و چسبناک و کثیف را در پی خواهد داشت و هیچ چیزی در حداکثر ظرفیت و توانش کار نخواهد کرد. به همین ترتیب، هر چند وقت یکبار شما نیاز به تمیز کردن حافظه نهان (cache) و تاریخچه مرورگر تان دارید.

 

اموزش كامپيوتر, حافظه نهان, کش مرورگر, افزایش سرعت مرورگر

 

“اما صبر کنید، آیا حافظه نهان (کَش) به معنای سرعت بخشیدن به مرورگر تان نیست؟” بله. مرورگرها صفحه ها و تصاویر خاصی را به صورت محلی ذخیره خواهند کرد به طوری که بار بعد که از آن سایت بازدید می کنید، بتواند بی درنگ بدون نیاز به دانلود دوباره، آنها را بارگذاری کند. هرچند، همان طور که اندازه حافظه نهان تان افزایش می یابد، مرورگر زمان بیشتری را برای کند و کاو و جستجو در میان آن تصاویر و صفحه ها سپری می کند تا آنهایی که درست هستند را بیابد. حافظه های نهان هنگامی کارآمد تر هستند که با داده های بسیار زیاد انباشته نشده باشند.

 

در فایرفاکس، شما می توانید به تنظیمات (Options) بروید و در زیر برگه حریم خصوصی (Privacy) نگاهی بیندازید جایی که می توانید تاریخچه اخیر، کوکی ها، حافظه نهان، و چیزهای دیگر را پاک کنید. در کروم، آچار (Wrench) را باز کرده و به سوی تنظیمات (Settings) حرکت کنید، نگاهی به تنظیمات پیشرفته (Advanced settings) برای “پاکسازی داده های مرورگر” (Clear Browsing Data) بیندازید تا تاریخچه، کوکی ها، حافظه نهان، و غیره را پاک کنید. شما می توانید همین کار را در دیگر مرورگرها با نگاهی به تنظیمات دلخواه (preference settings) تان انجام دهید.

 

سرور های DNS تان را تغییر دهید
من به تازگی مقاله ای در مورد سرور های DNS و اینکه چگونه آنها بر سرعت اینترنت تان تأثیر می گذارند، نوشتم. در اصل، اینترنت بر شبکه ای از سرورهای DNS که عادت به ترجمه URLهای خاصی (همانند www.makeuseof.com) به نشانی های IP دارند، متکی است. سرورهای DNS شما تعیین می کنند که اتصالات اینترنتی تان کدام مسیر را در پیش می گیرند، که چنانچه مسیریابی ضعیف باشد می تواند به سرعت های آهسته منتهی شود (این یک توضیح ساده است، اما برای درک اینکه چرا DNS مهم است، کافی است).

 

اموزش كامپيوتر, حافظه نهان, کش مرورگر, افزایش سرعت مرورگر

 

خوشبختانه، ابزاری به نام DNS Jumper وجود دارد که به تازگی آن را کشف کرده ام که به سادگی تنظیمات DNS رایانه تان را به آنچه که مایلید تغییر می دهد. این یک ابزار قابل حمل (بدون نیاز به نصب) است، که به آسانی قابل یادگیری است، و از پایگاه داده داخلی خدمات DNS مختلف، از جمله Google Public DNS (DNS عمومی گوگل) و OpenDNS برخوردار است. چنانچه نمی دانید که کدامیک را مورد استفاده قرار دهید، می توانید گزینه “Fastest DNS” و DNS Jumper که سریع ترین را برایتان انتخاب خواهد کرد را بکار برید.

 

چنانچه نمی خواهید از DNS Jumper استفاده کنید یا چنانچه بر روی سیستمی هستید که آن را پشتیبانی نمی کند، پس می توانید از برنامه ای همانند NameBench برای بهینه سازی تنظیمات DNS استفاده کنید. این برنامه بر روی ویندوز، مک، و لینوکس کار می کند.

 

نتیجه
مرورگر های وب ممکن است در نگاه نخست، ساده به نظر برسند، اما فناوری های بسیاری در خود نهان ساخته اند که تجربه وبگردی را تا آنجا که ممکن است روان و هموار می سازند. همانند هر دستگاه دیگری، چنانچه شما مرورگر تان را روغن کاری نکنید و تمیز نگه ندارید، شروع به قفل کردن و هنگ و پت پت کردن و کاهش سرعت سیستم تان خواهد کرد. نکات بالا را به ذهن بسپارید، و مرورگر تان دیگر احساس کندی نخواهد داشت و به طور معمول و عادی کار خواهد کرد.

 

آیا نکات، ترفند ها، برنامه ها، پلاگین های دیگری که ممکن است به افزایش سرعت بارگذاری مرورگر کمک کند، در اختیار دارید؟ لطفا آنه دوستان آنلاين : (2) ا را در دیدگاه هایتان با ما به اشتراک بگذارید! تمامی ما می دانیم که داشتن یک مرورگر بی رمق و آهسته چقدر می تواند آزار دهنده و نا امید کننده باشد و تمامی ما از پیشنهاد های بیشتر بهره مند خواهیم شد.

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !