متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

حساب و كتاب های مالی

روزهای آخر سال، وقت صفركردن حساب و كتاب های مالی است

 

اسفند كه از راه می رسد ناچار می شوید برای دخل و خرج تان چرتكه بیاندازید و کاغذ و قلم به دست فکر کنید در سال گذشته چه بر سر حقوق تان آمده است. همچنین در این ماه حسرت می خورید که چرا حساب و کتاب اعمال تان را هم نداشته اید.

همه ما خوب یاد گرفته ایم موقع تنگنا و بی پولی چطور سفره مان را كوچك كنیم و روزگار بگذرانیم اما معمولا هر وقت جیب مان بزرگ تر می شود و نقدینگی بیشتر، برای درآمد اضافه فكر خاصی نداریم و وقتی به خودمان می آییم كه آهی در بساط نمانده است. شاید اسفند ماه فرصتی باشد تا برای نخستین بار نگاهی واقعی به هزینه ها و درآمدتان داشته باشید، خرج های غیرضروری و نه چندان مهم را دور بریزید و با یك روش جدید برنامه بودجه اسفند را تنظیم كنید.


اسفند، ماه هزینه ها
مراسم عید، از خانه تكانی و خرید رخت نو گرفته تا فكر تدارك یك سفر نوروزی و پذیرایی از مهمانان، خرج های زیادی دارد كه البته به شرط برنامه ریزی درست مصرف، از بخش عمده آن می توان فاكتور گرفت؛ مثلا اگر همین چندوقت پیش به دلیل مناسبتی لباس های تازه خریده اید، حالا صرفا به خاطر حال و هوای سال نو لازم نیست دوباره پول هایتان را خرج پوشاك كنید. اگر هم قصد خرید دارید، با برنامه ریزی قبلی میزان هزینه ها را پایین آورد.


فریزر را خفه نکنید
یكی از قسمت های خانه كه دم عید حسابی نونوار می شود، فریزر بخت برگشته ای است كه قرار است به اندازه یك سال از سبزی قورمه و باقالی پر شود. گوشت و مرغ و ماهی را هم باید برای پذیرایی از مهمان های احتمالی به اینها اضافه كنید تا لیست دور و دراز وسایل فریزر تكمیل شود. اگر تمام تعطیلات نوروز را در سفر هستید، پیشنهاد ما این است كه فرایند خرید خوراكی ها را به طور كلی به بعد از تعطیلات محول كنید اما اگر از همین حالا می دانید چند نفر از فامیل ها برای چند روز قرار است به منزل تان بیایند، بهتر است درست به اندازه مقدار نیازتان در عید و نه به میزان 12 ماه سال خرید كنید.


لطفا به حساب خودتان برسید
عدد روزهای سال كه به آخر نزدیك می شود، وقت صفركردن حساب و كتاب های مالی رسیده، یك لیست كامل از تمام پول هایی كه به دوست و آشنا و بقال محله بابت خریدهای نسیه بدهكارید یا پول هایی كه به بقیه قرض داده اید و دستمزد كاری كه باید از جایی بگیرید، تهیه كنید و ببینید در كل چقدر باید دست به جیب شوید.


عیدی بدهید اما نقدی ندهید
عیدی دادن، كوچك و بزرگ نمی شناسد و یكی از آن دسته مخارجی است كه قابل حذف نیست اما قابل تعدیل. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از قبل یك لیست از تمام كسانی كه می خواهید برایشان عیدی تهیه كنید، آماده كرده و به جای پول سراغ هدایای مناسب سن شان بروید؛ گزینه هایی كه ارزان تر از عیدی نقدی تمام شوند و با ذوق و علاقه كسی كه می خواهد عیدی بگیرد هم جور باشند. با این كار هم هوای جیب تان را خواهید داشت و هم می توانید دل نزدیكان تان را با كادوهای مخصوص بیشتر به دست آورید.


حال نوبت اعمال تان است
آخر سالی یک نگاهی هم به نامه اعمال تان بیاندازید. یک حساب و کتاب با خودتان. ببینید دل چه کسی را شکسته اید، پشت چه کسی غیبت کرده اید. حق چه کسی را نادیده گرفته اید. فرصت کمی باقی مانده، سال جدید را بدون محاسبه اعمال تان در سال گذشته شروع نکنید. بهتر است زود دست به کار شوید و نامه اعمال تان را سبک کنید.

 

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !