متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


 

آخر هفته شادی آور

استفاده بهینه از روزهای پایانی هفته نقش مهمی در احساس رضایت درونی از زندگی دارد

 

قدیما می گفتن اگه در طول روز مهمان به خانه نیاید ، آن روز بی برکت می شد، اما حالا چی؟ زمانیکه حوصله نداشته و آخر هفته های کسل کننده ای داریم مهمانی بریم و یا مهمانی بدیم؟

 

پژوهشگران به این پرسش که چرا برای گروهی از افراد آخر هفته شادی آور نیست، پاسخ دادند. در تحقیقی که اخیراً روی هزار نفر از ساکنان ایالت‌های مختلف در امریکا انجام گرفت، مشخص شد گروه زیادی از افراد برنامه ریزی مشخصی برای تعطیلات پایان هفته خود ندارند و از نظر ذهنی و فیزیکی برای سپری کردن ساعات خوش و شاد آماده نیستند.

دکتر کریستین کارتر که سال‌ها‌ست در حوزه شادی درمانی مشغول به کار است در این خصوص معتقد است، استفاده بهینه از اوقات فراغت روزهای پایانی هفته نقش مهمی در شروع یک هفته کارآمد و احساس رضایت درونی از زندگی دارد اما بسیاری از افراد، اهمیت روزهای آخر هفته را نادیده می‌گیرند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در خانه خودتان دچار بی حوصلگی شوید و تمایل به انجام هیچ کاری هم نداشته باشید و در اوج بی حوصلگی و بی برنامگی، زنگ خانه به صدا در آید و مهمانانی از راه برسند؟

خانه را شور و نشاطی فرا می گیرد و اوقات فراغت میزبان و مهمانان پر از طراوت می شود. یاد قدیمها به خیر، روزهایی که به قول پدرم ، همیشه یکی سر سفرشون ، مهمان بود، می گفت ما اعتقاد داشتیم اگه روز، بیاد و بره و مهمون تو خونه آدم نیاد، اون روزمون بی برکته، اما حالا چی؟

آقایی در مرکز مشاوره می گفت: هیچ کس زنگ خانه ما را نمی زند و هر کس زنگ خانه ما را بزند، از دو حال خارج نیست؛ یا اشتباه کرده است و یا اینکه یک گداست! زندگی در خانواده ما سرد و یک نواخت است و حال آنکه قبلاً که مهمانانی می آمدند، سخن گفتن هایشان که همراه با شوخی ها و بذله گویی بود، همه اعضای خانواده را دچار سرخوشی و تنوع می کرد و شادی و انبساط خاطر را برای ما فراهم می آورد.

نتیجه آزمایش های متعدد نشان می‌دهد در افراد سالم، احساس شاد بودن در روزهای پایان هفته در نمودار شادی به قله می‌رسد و میزان استرس کمترین مقدار را خواهد داشت . با این حال 32 درصد از افراد، تجربه شاد بودن را در آخر هفته نداشته و در روزهای آغاز هفته استرس زیادی را متحمل می‌شوند ، افرادی که وظیفه مراقبت از بیماران را به عهده دارند و پدر و مادران، افراد دارای تیپ شخصیتی انزوا طلب و درونگرا و افراد مبتلا به اختلال وابستگی به شغل عمده افراد این گروه را شامل می‌شوند.

از طرفی دیگر برونگراهایی که از ویژگی‌های شخصیتی مانند مردم آمیزی و کنجکاوی بهره‌مند بوده و در زندگی آنها نمایی از خلاقمندی، شوخ طبعی و سهل‌گیری دیده می‌شود از روزهای پایانی هفته استقبال کرده و استرس‌های یک هفته کاری را در اوقات فراغت به حداقل می‌رسانند.

 

استرس‌های یک هفته کاری

دید و بازدیدهای خانوادگی سبب تنوع در زندگی می شود

 

آثار مهمانی دادن و مهمانی رفتن

 

وجود تنوع در زندگی است
دید و بازدیدهای خانوادگی سبب تنوع در زندگی می شود و خانواده را از حالت خمودگی و یک نواختی به در می آورد؛ بنابراین در خانواده هایی که رفت و آمد خویشاوندی از جایگاه خوبی برخوردار است، پویایی و تحرک وجود دارد و برعکس.

ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم              هیچ نه معلوم شد آه که من کیستم
موج خروشنده ای سخت خرامید و گفت           هستم اگر می روم، گر نروم نیستم

خانواده ای که برای مهمان ارزش قابل است و میزبانی می کند و یا خانواده ای که به مهمانی می رود و هر دو دید و بازدید متقابل دارند، خانواده هایی پویا هستند و از رکود و سستی به در می آیند. پس بیاییم با انجام دید و بازدید خانوادگی، زمینه زندگانی شاد و متنوعی را برای خود و خانواده مان فراهم نماییم.

رشد و بالندگی اجتماعی
اگر خانواده ها به دید و بازدید یکدیگر نروند، خود و فرزندان آنان هرگز به رشد اجتماعی مطلوب نمی رسند. کمی در رفتار کودکان دقت کنید، کودکانی که خانواده آنها، بیشتر مهمانی رفته اند و میزبانی کرده اند، رفتارهای اجتماعی آنها بهتر، صحبت کردن آنها کاملتر، باهوشتر و شادتر هستند. تصور می کنید رفت و آمدهای خانوادگی در کودکان منزوی و گوشه گیر، چگونه است؟ پس اگر بخواهیم در تربیت اجتماعی فرزندان خویش تلاش نماییم، برای رفتن به مهمانی ها اهمیت قایل شویم.

همسران جوان و فرزندان آنان با مهارت های اجتماعی آشنا می شوند و می آموزند که از حالت احساس خود بینی به درآیند و آن را تبدیل به احساس دیگر بینی کنند و به انسجام خانوادگی دست یابند و در سختی ها یکدیگر را یاری رسانند. در این باره امام علی (علیه السلام) می فرمایند: « خویشاوندان به منزله بال و پر تو هستند که می توانی با آن ها پرواز کنی. »

آن هایی که ارتباط خود را با بستگان قطع می کنند، در واقع بال و پر خود را می شکنند و قدرت پرواز خویش را از دست می دهند. پس اگر خانواده بخواهد هم خودش اوج بگیرد و هم فرزندانش اعتلا یابند، باید برای مهمانی رفتن ارزش و اهمیتی ویژه قایل باشد.

 

کاهش استرس و شادتر بودن

به افرادی که روزهای پایانی خود را در استراحت می‌گذرانند پیشنهاد می‌کنم از این فرصت برای افزایش دادن نرخ شادی شان استفاده کنند. مطالعات نشان می‌دهد، سپری کردن اوقات پایانی هفته با خوابیدن یا انجام کارهای معمول هفتگی، تنها میزان استرس را افزایش داده و از خستگی‌ها و فرسودگی‌های انباشته شده در طول یک هفته نمی‌کاهد. زنان و مردانی که وظایف چند گانه دارند باید بیش از دیگران به برنامه ریزی برای پایان هفته رهایی از استرس‌ها اهمیت دهند تا کمتر دچار اضطراب آخرین شب هفته شوند. تغییر دیدگاه‌های منفی نسبت به بی‌فایده بودن روزهای پایانی هفته و برنامه ریزی برای بهره بردن از یک آخر هفته مفید در طول هفته از مهم ترین راهکارهایی است که باعث رسیدن به قله شادی در روزهای پایانی هفته خواهد شد.
 
کدام بهتر است؟ مهمانی برویم و یا میزبان باشیم؟
بعضی ها فقط دوست دارند که مهمانی بروند و خود کمتر میزبانی می کنند، برخی ها هم می گویند ما سختمان است که این همه راه برویم، برای ما راحتتر است که فقط مهمان به منزل ما بیاید.

از قدیم گفته اند که هر رفتی ، یک آمدی دارد، آن ها که به مهمانی می روند، نقش های یک مهمان و آداب پسندیده مربوط به او را فرا می گیرند و چون میزبان می شوند، نقش های یک میزبان و چگونگی برخوردهای لازم با مهمانان را می آموزند، در هر کدام خیر و برکت فراوان و آموزش و رشد و بالندگی است. .

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !